Boris napisal/-a:Je vikanje bogastvo slovenskega jezika? Na kakšen način je to bogastvo? Jaz sem pristaš kulture tikanja. Samo se mi ne zdi, da bi to bilo kakšno posebno bogastvo. Bi pa bilo izrečenih veliko manj nepotrebnih stavkov, če bi vikanje preprosto izumrlo.
Ne strinjam se, da bi bilo izrečenih manj stavkov. Med "se strinjaš" in "se strinjate" je razlika le v eni črki več.

Razumem in sprejemam utilitaristični pogled na jezik, sama se pa ne strinjam z njim. Ker zame jezik ni le sredstvo izražanja, ampak tudi umetnost. Verjetno je vsaj 90% stavkov v romanih popolnoma odveč - bistvo zgodbe se da povedati veliko krajše ... ampak poanta leposlovja ni le v sami zgodbi.
Boris napisal/-a:Poznam 2 tipa vljudnosti. Eno je vljudnost, ki se kaže ljudem na enakih položajih, drugo pa je vljudnost, ki se kaže nadrejenim. Slednjo imenujemo spoštovanje. Ljudi, ki so nam nadrejeni, načeloma vikamo in na tak način mnogi mislijo, da izkazujejo tem ljudem spoštovanje, po mojem pa je to zgolj znak vzdrževanja distance in pa morda spoštovanje želje (morda je človek hotel biti vikan). S tem, ko vikamo tiste, ki so na nadrejenem položaju, jim izkazujemo, da se zavedamo tega, da so na vodilnem položaju, za katerega so se morali praviloma truditi. Pravo spoštovanje nadrejenemu pa v določenih primerih lahko izkažemo, ko na njegovo zahtevo izpolnimo njegov ukaz, čeravno se ne strinjamo z njim.
Kje je pa vljudnost do ljudi na nižjem položaju? Nisem še zasledila, da bi uslužbenci v podjetju vikali le nadrejene, podrejene bi pa tikali. Pri nas vsi zaposleni s šefom na čelu vikamo čistilke in hišnika. In obratno. (no, hišnik se je odločil, da bo mene tikal, ker sem zanj očitno smrklja, ampak mu pravzaprav ne zamerim, čeprav se mi ne zdi prav. )
Se pa - kot sem že v prejšnjem postu povedala - strinjam, da samo vikanje še ne pove nič o spoštovanju. In mislim, da bi delavci na zajamčeni plači raje videli, da direktor spoštuje njih in njihovo delo tako, da jim da bolj spodobno plačo kot pa da jih naziva z gospodi in gospemi. Najbolje je pa seveda oboje: dobra plača in vljudnost v medsebojnih odnosih.
Zato tudi priznam, da mi je pri našem hišniku bolj bistveno, da popravi ključavnico, ko ga to prosim ... in pač ignoriram njegov pokroviteljski odnos.
Boris napisal/-a:Spoštovanje se potem deli na več slojev, npr. iskreno spoštovanje, ki je posledica hvaležnosti, in pa strahospoštovanje (nekomu izkažeš spoštovanje, ker se ga bojiš). Spoštovanje izkažemo npr. avtoriteti. Nekdo postane avtoriteta šele ko drugi ljudje začutijo, da je ta človek res storil nekaj zelo pomembnega, prispeval k družbi.
Namišljeno spoštovanje v obliki vikanja je morda smiselno furati v osnovnih in določenih srednjih šolah, da se za malenkost lažje obvladuje določene predrzne učence. Tam se učitelj, ki ne zna delati po sistemuSpoštovanje ni enosmeren proces, pač pa velja med učiteljem in učencem. dvosmerno. Učitelj nikoli ne sme zahtevati spoštovanja od učencev, ampak mora sam pokazati vljudnost do njih, nakar bo tudi sam deležen pričakovanega spoštovanja, ker bo v njih prebudil zaupanje v lastne zmožnosti. Na tak način bo našel stik s svojimi učenci, ustvaril bo prijetno ozračje v razredu in ne bo imel težav z disciplino.
... posluži trika - vikanje je spoštovanje. Na tak način izsili navidezni avtoritativen položaj. Postane kvazi avtoriteta, ampak vsaj mir ima. Naj mu bo, samo da ni avtoritaren.
Hudo pa je, če učitelj svoj poklic (svojo vlogo učitelja) prenaša domov in neprenehoma čuti potrebo po tem, da je neprestano v nadrejenem položaju.
Ma, spet smo pri tem: spoštovanje nima kaj dosti opraviti z vikanjem. Vikamo pač ljudi, ki jih spoznamo poslovno ali bolj bežne znance, s katerimi ne razvijemo bližjega prijateljskega odnosa. In ko enkrat prerasemo puberteto, bo tudi večina tujcev vikala nas. Tako da počasi mine pubertetniška ihta "zakaj bi pa jaz njega vikal, on pa mene ne".
Deloma se strinjam z razlago vikanja učencev in dijakov. Spet pa to ne pove kaj dosti o spoštovanju. Tudi otroci znajo videti razliko, če jih nekdo nepravično ocenjuje, žali njihove sposobnosti in trud, ne upošteva njihovega mnenja ... pa tudi če jih pri tem vika.
Je pa včasih dejansko lažje vzpostaviti distanco (distanco; ne avtoriteto!) do dijakov ali študentov z vikanjem. Sploh če si star 25 let, predavaš predmet, ki se večini ne zdi ravno pomemben (in jim torej dol visi to, koliko si kot profesor dejansko strokovna avtoriteta in koliko obvladaš zadevo) in nimaš navade (in karakterja) vzpostavljati avtoritete z represijo. Od tikanja do kavic, žurov in zaupnosti je le korak ... in potem je užaljenost toliko večja, če si prisiljen (zaradi neznanja seveda, ne iz nagajanja) dati na koncu negativno oceno.
Tako kot je vedno do neke mere sporen ljubezenski odnos med učiteljem in učencem (tudi če je učenec polnoleten), je sporna tudi preveč prijateljska bližina. In če je učitelj že po naravi prijazen, komunikativen, razumevajoč ... je hitro tu preveč zaupnosti. Sploh pri individualnem pouku. In sploh na začetku delovne poti, ko si mlad in neizkušen. Vikanje ti takrat pomaga vzpostaviti profesionalen odnos.
Boris napisal/-a:Včasih je v določeni družbi pričakovano, da se vika tudi starejše od sebe in to zgolj zaradi njihove starosti. Meni se to zdi neumno. Z vikanjem se ne izkazuje spoštovanja človeški biti sami, pač pa pokažeš, da spoštuješ položaj. Nekdo ni več vreden zato, ker se ga vika. Ima le več vreden položaj. Denimo, da se srečata Lojze in Janez. Janez želi, da ga ljudje vikajo, ampak Lojzetu tega ni povedal. Lojze pa želi, da ga ljudje tikajo, ampak nikomur ne očita ničesar, če ga kdo vika. Lojze začne Janeza tikati. Če bo imel Janez Lojzeta za manj vrednega zaradi tega, ker ga Lojze ne vika, je velika verjetnost, da ima Janez manjvrednostni kompleks. Recimo, da da potem Janez Lojzetu še eno priliko in mu pove: "Rad bi, da me vikaš." Lojze lahko to upošteva ali pa ne in to morda celo iz kakšnih upravičljivih, dobrih razlogov. Zna se zgoditi, da bo Janez hud, ker Lojze ne upošteva njegove želje in ga bo začel prezirati, imel ga bo dokončno za manj vrednega človeka.
Manjvrednostni kompleks se lahko kaže tudi skozi častihlepje. Človek si tako strastno želi tega, da bi bil vikan, da ima človeka, ki ne ugodi tej njegovi želji, apriorij za manj vrednega in si z njim ne želi stika. Pohlepen je, ne razume, da je vikanje izbira, ne dolžnost. Ne razume, da je vikanje izkazovanje spoštovanja za dosežen položaj, in da gre za več vredne položaje, ne pa več vredne ljudi.
Vzroki za take komplekse so seveda lahko robustne narave. Bolj kot je imel posameznik s takim kompleksom težko življenje zaradi neprimernega vedenja svojih skrbnikov, bolj ga znajo travme in (potlačena) jeza v njem ovirati pri odraščanju in tako lahko dobimo stare ljudi, ki so čustveni bolniki, pa sicer še vedno sposobni finančno donosnega dela.
Kaj storiti s takim človekom? Možnosti:
- biti usmiljen do njega in ugoditi njegovi potrebi po iluzorni nadrejenosti, da bi zapolnili njegovo čustveno jamo
- pustiti takega človeka pri miru, takoj iti proč od njega
- poskusiti pomagati takemu človeku, da se sooči s svojimi težavami in jih sčasoma odpravi
Vikanje NI izkazovanje spoštovanja za dosežen položaj! Prepričana sem, da bi Borut Pahor tudi mene vikal, če bi se srečala - ne le jaz njega. Ali nadškof. Pravzaprav je resnica drugje: resnično veliki ljudje se obnašajo vljudno do vseh. Samo napihnjena direktorska žaba iz filmov (no, morda so taki tudi v resničnem življenju) tika natakarice, podrejene uslužbence, šoferje, ... Večina - vsaj kar jih jaz poznam - vika tudi Fato, ki mu pride spucat stanovanje. Ker jo spoštuje? Kaj pa vem. Lahko jo, lahko ne - ampak izobraženi ljudje na visokih položajih so ponavadi izobraženi tudi na področju omike.