Veličastna posebnica. Maja 1990 so bile to naslovne besede Cosmopolitana, v katerem je Madonna proslavila njegovih 25 let. Danes, 25 let pozneje, ikona Z urednico ameriškega Cosma Joanno Coles in urednikom glasbe Sergiom Kletnoyem proslavlja 50 let moči, provokacij in življenja prave cosmo punce.
Med Madonnino mestno graščino v predelu Upper East Side na Manhattnu in cestnim pločnikom stojijo železna vhodna vrata, ki so tako ogromna, da bi človek za njimi prej pričakoval Jona Snowa in nočno stražo iz serije Igra prestolov.
A klub temu noben zid, kovina, ogenj ali karkoli drugega ne more preprečiti uspeha njenega novega albuma Rebel Heart, ki uhaja izpod nadzora. Na dan našega pogovora z Madonno je bila uslišana pravica. Izraelec, ki naj bi bil odgovoren za spletne vlome, je bil zjutraj aretiran.
Madonna, razkrečena na svoji sofi brez ličil, a naložena z dolgimi verigastimi ogrlicami in prevelikimi prstani, žvenketa ob novici.
"Za čuda nisem vznemirjena," pove, medtem ko se igra z zapestnicami. Celo v zavetju doma, okrašenega z družinskimi fotografijami, obrabljenimi knjigami in cenjenimi slikarijami slavnih umetnikov in prijateljev, je v prostoru čutiti nelagodje.
"Vesela sem, da so ga ujeli," pove, "v moje in tuje računalniške sisteme je vlamljal več kot desetletje. To je zelo skrb zbujajoč kriminal, a žal je to šele začetek."
Če smo se od 30-letne vladavine njenega veličastva kaj naučili, smo se tega, da je noben moški – niti kdorkoli ali karkoli drugega – ne more ukrotiti.
Za primer vzemimo njen padec. Le mesec, preden smo se srečali, je Madonna dobesedno pogrnila na odru med izvajanjem skladbe Living for Love na podelitvi Brit Awards.
Vendar pa šestsekundni posnetek na Vinu ne pokaže, kako si je Madonna opomogla. Kraljica popa vstane, nadaljuje in zmadonira preostanek predstave. Madonirati (gl): vzdrževati in izzivati, biti ambiciozen, verovanje in seveda seksualnost.
Ni presenetljivo, da je med desetimi največjimi koncertnimi turnejami vseh časov prav ona najvišje uvrščena samostojna ženska izvajalka, ki včasih premaga celo The Rolling Stones in fante skupine U2.
"Ne bi si želela penisa," je napisala v svoji kontroverzni knjigi Sex (1992). "Mislim, da imam tiča v glavi, ne potrebujem ga še med nogami." Misliti kot moški? Morda je ključ do uspeha misliti kot Madonna.
Obleka, Alberta Ferretti; modrček, Fantasie Lingerie; klobuk, Victoria Grant; čipkaste rokavice, Urstadt Swan; verižica, Madonnina last; prstani (na kazalcu, antični prstan), Lynn Ban Jewelry, (diamantni prstan, na prstancu) Casato Roma, (zlat visok prstan) Handh, (visok prstan na mezincu) Yeprem
Naslov vašega novega albuma je Rebel Heart (Uporniško srce). Proti čemu se še vedno upirate po 30 letih delovanja?
Madonna: Naj vas ne zavede, ni se veliko spremenilo, še posebno ne za ženske. Še vedno živimo v zelo seksistični družbi, ki želi ljudi omejevati. Odkar sem začela, ljudje name pritiskajo, ker si niso mislili, da si lahko seksualen ali čuten pri svojem delu in si poleg tega še inteligenten.
Ljudje še vedno radi kategorizirajo ženske – pridna punca, poredna punca, devica, kurba. Ko sem začela svojo kariero, so me želeli kategorizirati in me izničiti. Zdaj pa sem diskriminirana, ker imam 56 let. Ljudem se zdi, da nimam več pravice biti uspešna, seksualna in da se ne smem zabavati. To je na neki način seksizem in diskriminacija. Nobenega moškega ne kritizirajo glede obnašanja zaradi njegove starosti. Vse je rezervirano za ženske. Zame se torej boj nikoli ni končal.
Zakaj menite, da ljudi tako zelo moti seksualnost starejših žensk?
Madonna: Ženski je dovoljeno imeti uspešno kariero, a sčasoma družba od nje zahteva, da se poroči, ima otroke in gre stran. Ali pa so z žensko zadovoljni, če se na neki način deseksualizira.
Če se nevtralizira, postane bolj možata, jo lahko sprejmejo. Zaradi tega občudujem ženske, kot so Frida Kahlo, Lee Miller in Martha Graham. Niso sovpadale s konvencionalno vlogo ženske in njenim predvidenim obnašanjem. Niso ustrezale normam, ki jih od žensk zahteva družba.
Jakna, Altuzarra; modrček, hlačke, podvezica, hlačne nogavice, Agent Provocateur; sandale, Brian Atwood; zajčja ušesa, Benoit Missolin; čipkaste rokavice, Urstadt Swan; uhani (na levem ušesu), Elise Dray, (na desnem ušesu) Lynn Ban Jewelry; verižica, Madonnina last; preostal nakit, Yeprem
Petdeset let je minilo, odkar je Helen Gurley Brown Cosmopolitan napolnila z novim svežim seksualnim sporočilom. Ste v začetku svoje kariere veliko razmišljali o feminizmu?
Madonna: Nisem tako razmišljala o besedi feminizem, kolikor sem razmišljala o ženskah, ki so bile feministke. Name so vplivale pisateljice, kot so Anne Sexton, Sylvia Plath, Carson McCullers – ženske, ki niso hodile po poteh, po katerih je potovala večina.
Nisem razmišljala v smislu: One so feministke, zato hočem biti tudi jaz feministka. Mislila sem si, da so to močne ženske, ki bi jim bila rada podobna. Nisem jih kategorizirala ali jim lepila nalepk, vsekakor pa sem bila hvaležna, da sem jih lahko imela za vzornice.
In zdaj? Se imate za feministko?
Madonna: Mislim, da je bolje, če si rečem humanistka. Ne maram ločevati ali izolirati. Z vsemi človeškimi bitji je treba ravnati z dostojanstvom in jih častiti s spoštovanjem: homoseksualce, heteroseksualce, biseksualce, črnce, belce, moške, ženske, muslimane, kristjane, budiste, vse. Revolucija ljubezni ni v tem, da vse pravice damo ženskam, ampak da jih omogočimo vsem živečim bitjem na tem planetu.
Hodite na zmenke ali je to preprosto nemogoče glede na to, da ste ... saj veste, Madonna?
Madonna: Izziv je. Večinoma ljudi spoznam prek dela. Glasbenike, pisatelje, producente, plesalce. Privlačijo me ustvarjalni ljudje, a nimam zmenkarskega načrta.
Zdi se, kot da nič ne more zlomiti vašega duha. Je to res?
Madonna: To je absurd. Tudi močne ženske imajo trenutke šibkosti in ranljivosti. Včasih mi živci popustijo in se zlomim, ampak zasebno.
Novi album se zdi, da vsebuje vsa pomembna imena glasbene industrije: Kanye, Diplo, Nicki Minaj. Kako izbirate, s kom boste sodelovali?
Madonna: Med seboj se izberemo. Moj menedžer je predlagal sodelovanja z Aviciijevo ekipo. Nisem vedela, da mu pesmi piše Tim [Bergling]. Nanj sem vedno gledala kot na didžeja in producenta hkrati, a ima dve ekipi pisateljev. Hodila sem iz sobe v sobo in skladala skupaj z njimi. Poimenovala sem jih moj Vikinški harem.
Ne spominjam se, kako je prišlo do sodelovanja z Diplom, a mi je bila že pred tem zelo všeč njegova glasba. S sabo je pripeljal celo vojsko ljudi. Mislim, da je imel občutek, da bom težavna. Bil je napet, a se je počasi osamil od svojih sodelavcev. Pisanje pesmi je igra zaupanja.
Z nekaterimi ljudmi se takoj ujameš, razumejo tvoj smisel za humor. Spet drugi so zelo zadrgnjeni in komaj čakaš, da se vse skupaj konča. V Natalio [Kills] sem se zaljubila v trenutku, ko je vstopila v sobo. Tudi z MoZello sva se hitro ujeli, saj je punca iz Michigana.
Kako težko je bilo delati s tako veliko ljudmi?
Madonna: Celoten proces ustvarjanja se je zdel kot vlak, ki se ne ustavlja. Ljudi sem kar pobirala na postajah. Nekateri so na vlaku ostali dlje kot drugi. Izstopili so na eni postaji in se nam spet pridružili na drugi. Diplo je neprestano prihajal in odhajal. Kanye se je pridružil, potem pa odšel.
Živimo v času, ko vsi didžeji in producenti delajo s številnimi ustvarjalci hkrati. Nihče ne naredi celotne plate brez pomoči drugih. Včasih se mi je malo mešalo. Mislila sem si: "Te imam lahko za ves teden? Zakaj si lahko z mano samo dva dni?" V zakulisju se je odvijala neprestana vojna za ljudi, ki so veliko potovali. Stvari so mi šle na živce, a samo tako smo lahko posneli takšen miks.
Ti in Kanye v eni sobi. To mora biti precej intenzivno. Kako je bilo sodelovati z njim?
Madonna: Bikoborba, ampak sva se izmenjevala. Vedela sva, da se spuščava v odnos z osebo z izrazitim mnenjem in močnim stališčem. Poslušala sem, kaj ima povedati, sprejela njegove besede in obratno. Zavedal se je, da imam ne nazadnje jaz zadnjo besedo, ker je album moj, a njegovo mnenje kljub temu spoštujem. Nisva se strinjala o vsem, ima pa dobre ideje. Na tem albumu ni bilo kričanja. No, mogoče sem enkrat zakričala na Dipla, ampak samo zato, ker je zbežal iz fotošutinga sredi snemanja, ne da bi me opozoril. [smeh]
Kaj pa pesem Unapologetic Bitch ('Pra*ica, ki se ne opravičuje'), kaj je bil navdih zanjo?
Madonna: Govori o moškem, ki me je za*ebal. Ničesar nima opraviti z družbo.
5 kratkih ...
Če bi morala imeti običajno službo, bi bila: učiteljica v šoli
V živo najraje nastopam s pesmijo: Like a prayer
Moja prva slavna simpatija: Al Pacino v Botru
Rada bi sodelovala z: Drakom
Moja mantra: Ne govori mi, naj se ustavim.
Besedilo: Joanna Coles, prevedla: Anamarija Lukovac
Fotografije: Ellen Von Unwerth
Stajling: B. Akerlund
Novo na Metroplay: "Materinstvo ti da novo dimenzijo organizacije, produktivnosti in empatije" | Sonja Šmuc