Res je, da so si nohte krasili že Inki s slikami orlov, Babilonci z lističi zlata, Egipčani pa s krvavo rdečimi pomadami, a lak je dokaj sodobno odkritje. Njegova kratka zgodovina je povezana z moškim opazovanjem žensk pri njihovem priljubljenem lepotnem opravilu.
Danes najbrž ni ženske, ki ne bi imela laka za nohte, pa čeprav prosojnega. A preden je postal pravi modni dodatek, enako pomemben kot vsa ostala ličila, se je morala za njegovo formulo okrepiti kemijska industrija, za pigmente razcveteti proizvodnja avtomobilskih barv, svoje pa je dodala tudi doba plastike.
Odkritje Amerike
Zgodba se začne l. 1932 – Charles H. Revson in njegov starejši brat Joseph (ustanovitelja znamke Revlon) sta se podala na pot sreče in vse svoje premoženje zastavila za razvoj novega lepotnega izdelka, laka za nohte.
Do takrat so obstajali le polirne gobice, paste in prosojni premazi za lesk nohtov, brata pa sta predvidevala, da bi si ženske svoje krempeljce, če bi lahko, obarvale v močnih barvah. Zato sta s kemikom Charlesom Lachmanom ('L' v imenu Revlon) izumila formulo, ki je poleg osnovnih sestavin vključevala pigmente, in s tem ponudila široko paleto barv, ki jih prej niso nikoli videli: rožnato, koralno in seveda rdečo.
Lake so najprej prodajali v kozmetičnih salonih kot del profesionalne manikire, a to je bil le začetek zgodbe o uspehu te ameriške blagovne znamke.
Nekega večera je Charles R. v restavraciji opazil, da ni prav nič lepo, ko elegantna ženska približa obrazu roko in je njen lak popolnoma drugačen od šminke. Takoj je prišel na idejo, da ponudi šminko in lak v isti barvi.
Verjel je, da bi ženske, če bi imele možnost, barve za ličenje modno usklajevale. Imel je prav in koncept iste šminke ter laka je bil prvi modni hit, ki je Revlonu prinesel multimilijonski posel.
Slovensko nadaljevanje
Lak za nohte so začele izdelovati številne kozmetične hiše, a vse s pomanjkljivostjo, ki jo je v zlati dobi plastike in proizvodnje zamaškov odpravil slovenski izumitelj Peter Florjančič.
Ob občudovanju dame, ki si je lakirala nohte z Lancasterjevim lakom in priloženim čopičem, je dobil idejo za pokrovček, ki ima aplikator (čopič) že v sebi. Peter je idejo prodal Lancastru, ki jo je tudi patentiral, ter zapisal novo poglavje v čudoviti zgodbi laka za nohte.
Od tedaj je v svojem bistvu ostal nespremenjen, čeprav kozmetične hiše kar tekmujejo v njegovi izboljšavi:
- Patentiran, ergonomsko oblikovan pokrovček za dober oprijem in preprosto odpiranje. Orly
- Patentiran čopič z rebrasto vboklino, ki pripelje lak do središča podaljšanega in zaobljenega čopiča. Lancôme Vernis In Love
- Čopič za dva načina nanosa: ploščata in prirezana stran omogoči preprosto in hitro lakiranje, precizna konica pa natančne popravke. Bourjois 10 Days Nail Enamel
Razplet s formulo
Lak za nohte je že od svojega začetka skupek kemičnih spojin, tudi takšnih, ki jih povezujemo z nastankom raka.
V osemdesetih in devetdesetih letih prejšnjega stoletja so različna mednarodna združenja izdala resna opozorila v zvezi z uporabo določenih kemikalij za proizvodnjo lakov za nohte, ki so dokazano potencialni povzročitelji draženja kože in dihal, okvar jeter, deformacij zarodkov in drugih nevarnosti.
Veliko proizvajalcev se je trudilo in se še trudi, da bi te sestavine nadomestili z neškodljivimi, prvima pa je uspelo Zoyi in Michaelu Reyzisu, ki sta zaradi želje po naravnih tretmajih za nego nohtov, potrebe po laku, ki ne bi bil škodljiv niti manikerki, in kemijskega znanja ustvarila formulo brez formaldehidov, toluenov, ftalatov in kafre.
To so priljubljeni laki Zoya, ki slovijo tudi po svoji obstojnosti, saj sta razvila posebno formulo, ki z uporabo sistema (podlak, nadlak in kapljice za hitro sušenje) omogoča zelo dolgo obstojnost laka na naravnih nohtih.
Rdeča nit
Vsi proizvajalci lakov za nohte se trudijo ponuditi čim več zanimivih in modnih odtenkov. Revlonova rdeča (Revlon's Red) je ena od prvih barv, ki jih je Charles Revson izumil in je eden največjih prodajnih uspehov še danes, saj so je po vsem svetu prodali več kot 30 milijonov stekleničk.
S to brezčasno klasiko so prvi barvni krog sestavljale še rožnata, koralna in rjava, v tridesetih letih pa se jim je že pridružila tudi črna. Danes lahko najdeš pravzaprav kakršenkoli odtenek, in to celo v mat, sijoči ali kovinski formuli.
Največjo izbiro barv ponuja OPI, kar 222 odtenkov. Vsako leto asortiment dvakrat dopolnijo z 12 modnimi odtenki zanimivih imen; npr. tudi Cosmo- Not Tonight Honey! In kako jim je to uspelo?
George Schaeffer, ustanovitelj in lastnik podjetja OPI, je lake odkril v zgodnjih osemdesetih, ko je želel ustvariti dolgoobstojen lak za zobe, ki bi ustvaril čudovito sijoč in bel nasmeh z minimalnimi stranskimi učinki. Ustvaril je lak, ki se nikoli ne kruši in ima obstojno barvo. Schaeffer je sprevidel, da lahko naredi tudi lak za nohte, ki bi imel te lastnosti, in nastali so sanjski odtenki.
Francoska manikira
V osnovi posnema naravno barvo nohtov z uporabo prosojnega, bež ali svetlo rožnatega osnovnega laka in belega zaključka na konici.
Razvil jo je Jeff Pink, ustanovitelj in lastnik blagovne znamke Orly, sredi sedemdesetih let prejšnjega stoletja: "Ideja se je rodila, ko so filmski in televizijski režiserji želeli urejen videz nohtov, ki bi na snemanjih dopolnil hollywoodski oz. zvezdniški videz. Iskali so eno barvo, ki bi pristajala k različnim oblekam, ki so jih morale igralke nositi v enem dnevu. Ko sem spodbudil filmske kostumografe in maskerje, da so igralkam pobarvali nohte s prosojnim lakom, konice pa belo, so bile nad tem navdušene tudi zvezde. Odkril sem, da je najbolj eleganten, univerzalen videz prav naraven videz nohtov!"
Najprej je postala svetovni hit v Hollywoodu, nato pa še na modnih brveh Pariza in takrat je Jeff njeno ime The Natural Nail Look v čast svojim novim pariškim prijateljem spremenil v The French Manicure. Ker je močno priljubljena, je na voljo veliko izdelkov in pripomočkov za njeno ustvarjanje, v zadnjem času pa tudi nekaj bolj drznih verzij, npr. Lancômova Love Rose Manicure.
Unikatne poslikave
Nohti že dolgo niso več pobarvani le v eni barvi – razvila se je umetnost, ki naše krempeljce spremeni v unikatne zgodbe. Še preden so splet napolnile fotografije 'home made' unikatnih poslikav, ki vključujejo učinek razpokanosti, magnetnih valov, dekoracij, uhančkov za nohte, predvsem pa odtise priljubljenih motivov, so svet preplavili saloni za poslikavo nohtov.
Pred enim takšnih je l. 1998 v ZDA Choi Dae Tong naletel na dolgo vrsto žensk, ki so ure in ure čakale na svojo poslikavo. Zaznal je velik potencial in po vrnitvi v Korejo začel razmišljati, kako bi razvil hitro, poceni in preprosto rešitev za poslikavo nohtov doma. Tako je po dveh letih razvoja in preizkušanja izpopolnil tehniko odtiskovanja vzorčkov na nohte, znano pod imenom KONAD.
Tehnika je preprosta in hitra: poseben lak se namaže na ploščico z vgraviranim vzorčkom, s strgalom se potegne prek nje in tako odstrani odvečen lak, vzorček pa se z gumijasto štampiljko prenese na noht. KONAD ponuja že več kot 500 različnih vzorčkov in 40 različnih barv, ki na nohtih uporabnic zagotavljajo nešteto unikatnih kombinacij.
Pametni sklep
A kljub trudu, da bi iznašli čarobno dolgoobstojno lepotilo, je šele v zadnjih dveh letih kozmetična industrija res plasirala posebne lake, ki so obstojni več kot 14 dni.
Najboljši med njimi je CND Shellack, ki se od konkurenčnih izdelkov loči v tem, da ne vsebuje gela (torej ni hibridni lak) in ga z nohta odstranimo brez piljenja ali podobnega pripomočka, s katerim bi sicer uničili del povrhnjice nohta. Če si pozorna, boš razliko opazila tudi ob nanosu, saj so 'hibridni' laki dosti bolj gosti in je nanos debelejši.
Shellack je tako kot v Ameriki tudi pri nas pravi hit ter ga ponujajo v vseh boljših kozmetičnih, frizerskih in manikirnih salonih. Izučena manikerka ti bo pobarvala noht z lakom, ki se posuši pod posebno lučko.
Postopek traja od 30 do 40 minut, na voljo pa je 24 osnovnih barv, ki se med seboj lahko mešajo. Nanos je obstojen in pravzaprav ne popoka ter se ne odlušči, boš pa lahko opazila 'narastek'. Takrat zavij v salon na odstranjevanje brez piljenja ali pa Shellack za nekaj časa prekrij kar z navadnim lakom.
Fotografije: spletni arhiv, osebni arhiv, arhiv proizvajalcev, Alex Štokelj, arhiv Petra Florjančiča, ideja za milijon: Izumi Petra Florjančiča (Medium, d. o. o.)
Novo na Metroplay: "Materinstvo ti da novo dimenzijo organizacije, produktivnosti in empatije" | Sonja Šmuc