Znaki, da tvojemu telesu primanjkuje železa (in kako to odpraviti)

Se zadnje čase počutiš nekoliko slabše, si utrujena, včasih celo omotična? Morda ti primanjkuje enega ključnih elementov za pravilno delovanje telesa – železa. Poglej, kako to preveriti in težavo odpraviti.

Znaki, da tvojemu telesu primanjkuje železa (in kako to odpraviti) (foto: Profimedia) Profimedia
27. 2. 2018

Po podatkih World Health Organization je pomanjkanje železa najpogostejša in najbolj razširjena prehranjevalna "motnja" na svetu.

Slabokrvnost kot posledica pomanjkanja železa je pogost tip anemije – stanja, pri katerem krvi primanjkuje primernih zdravih rdečih krvničk. Te skrbijo za prenos kisika v telesno tkivo.

Brez zadostne količine železa telo ne more proizvajati dovolj hemoglobina v rdečih krvničkah, ki jim omogoča prenos kisika.

Posledično si zaradi tega utrujena in ti zmanjkuje sape.

To težavo lahko navadno preprosto odpraviš s pomočjo prehranskih dopolnil, ki vsebujejo železo (bodi pozorna na to, katera oblika se nahaja v dopolnilu).

OPOMBA! Dobro je, da se prej vseeno posvetuješ zdravnikom, ki ti bo dal napotnico za odvzem krvi, da se prepričaš, da težava resnično tiči v tem.

Presežek železa v telesu je lahko namreč tudi nevaren, saj se odvečna količina shrani v organih, kar lahko na dolgi rok povzroči poškodbo jeter in trebušne slinavke, prav tako pa tudi bolezni srca in težave pri reprodukciji.

Simptomi pomanjkanja železa:

  • utrujenost,
  • slabost,
  • bledost,
  • bolečine v prsih, hitrejše bitje srca ali primanjkovanje zraka,
  • glavobol, omotica in vrtoglavica,
  • mrzle roke in noge (tukaj poglej, zakaj še lahko imaš mrzle roke in noge),
  • vnetje ali bolečina jezika,
  • lomljivi nohti,
  • nenavadna želja po nehranljivih snoveh, kot so led, pesek ali škrob,
  • slabši apetit (še posebej pri otrocih) in
  • občutek mravljinčenja v nogah.

Ko telo nima dovolj železa, da bi proizvajalo hemoglobin, ki je sestavni del rdečih krvničk in omogoča krvničkam prenos kisika skozi telo, pride do anemije.

Vzroki za to so lahko različni: prenizek vnos železa s prehrano, pretirana izguba le-tega (s krvjo) ali pa telo preprosto ni zmožno proizvajati dovolj hemoglobina.

Najpogostejši vzroki za pomanjkanje železa v krvi so torej:

  • izguba krvi (menstruacija) ali počasna kronična izguba krvi znotraj telesa (želodčne razjede, hiatalna kila, kolonialni polip, kolorektalni rak);
  • pogosto darovanje krvi;
  • pomanjkanje železa v prehrani;
  • nezmožnost absorpcije železa (pogosto pri celiakiji, ki vpliva na sposobnost črevesja, da absorbira hranila iz prebavljene hrane);
  • nosečnost (zaloga železa mora služiti povečanemu krvnemu volumnu nosečnic, hkrati pa biti vir hemoglobina za razvijajoč se plod).

Kako preprečiti pomanjkanje železa?

Poskrbi, da ješ dovolj živil, bogatih z železom (še posebej, če ne ješ mesa).

Mednje spadajo:

  • rdeče meso, svinjina in perutnina
  • morska hrana
  • fižol
  • temno zelena listnata zelenjava (špinača, brokoli, ohrovt)
  • suho sadje (rozine, brusnice, slive, marelice)
  • jajca
  • kosmiči, kruh in testenine, bogate z železom in
  • grah.

Telo največ železa absorbira iz mesa, zato moraš v primeru, da ga ne ješ, povečati količino drugih zgoraj omenjenih živil, da zadovoljiš potrebe telesa po tem pomembnem hranilu.

Prav tako je zelo koristno, da s temi živili uživaš tudi hrano (in pijačo), bogato z vitaminom C, saj se z njegovo pomočjo železo lažje in boljše absorbira.

Poleg citrusov (pomaranča, limona, grenivka), ki so polni vitamina C, železo najdemo tudi v brokoliju in listnati zelenjavi, kiviju, meloni, papriki, jagodah in paradižniku.  

Pripravila: Nika Švajncer

Preberi še: Opozorilni znaki, da lahko imaš povišan krvni sladkor ali pa Znaki, da tvoje telo potrebuje več magnezija (ne ignoriraj jih!)

Priporočamo tudi: Zakaj ti tvoja mačka vsakič sledi v kopalnico? Razlog se skriva v tem!

Izbrali smo drugačen pristop. Ga boste podprli?
V nasprotju z ostalimi mediji smo se odločili, da svoje spletne vsebine ohranimo brezplačne za vse. V času, ko je sledenje aktualnim informacijam nujno, verjamemo, da si vsak od nas zasluži dostop do natančnega in celovitega pregleda vsebin. Poleg tega pa tudi neomejen dostop do kakovostnih lifestyle vsebin.
Vsak prispevek, velik ali majhen, je dragocen in ključnega pomena za našo uredniško neodvisnost.

Podpri in prispevaj

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri