Vsega je kriva Jane Fonda

Pod številnimi različnimi imeni, a s skupnim imenovalcem poteka skupinska vadba, ki ji rečemo aerobika.

26. 9. 2002

Še vedno nas bodo razveseljevali lepi dnevi, ki jih le izkoristite za aktivnost v naravi, naj bo to tek, različne vaje (pobrskajte po septembrskem Cosmu) ali sprehod na enega od bližnjih gričev. Vem, nekatere bi bile raje vse leto aktivne na prostem, druge pa že zaradi pomanjkanja samodiscipline (le kdo si je izmislil nekaj tako zoprnega, boste rekle) z veseljem pričakujete novo sezono dvoranskih aktivnosti (kjer vas potem inštruktorice priganjamo in seveda spodbujamo).

In ker je Cosmo aktualen, bo beseda tekla o – med ženskami prav gotovo najbolj priljubljeni obliki vadbe – aerobiki, ki sodi med športne zvrsti, ki so v zadnjih dveh desetletjih preplavile ves svet. Povsem razumljivo, če pomislimo na številne pozitivne učinke aerobike: krepi srčno-žilni sistem, ohranja čvrstost in učinkovitost mišičnih skupin, izboljšuje psihično stanje, krepi samozaupanje, pripomore k zdravemu, vitkemu in čvrstemu telesu.

Verjamem, da če niste ravno poznavalke (in to vam tudi ni treba biti, saj obiskujete ure aerobike zato, da nekaj naredite zase in se predvsem odklopite od vsakdanjih skrbi), vam marsikdaj ob pogledu na številna imena vadb, ki se pojavljajo na urnikih fitnes centrov ali telovadnic, ni prav veliko ali celo čisto nič jasno. Zato sva vam z Jasmino Zakrajšek, profesorico športne vzgoje in dolgoletno inštruktorico – demonstratorko aerobike poskušali stvari prikazati na preprost način.

Po strokovni plati delimo pojavne oblike aerobike po različnih kriterijih, in sicer: glede na uporabo gibalnih struktur, aerobno obremenitev, obliko vadbe, uporabo pripomočkov, stil glasbe, strukturo in populacijo vadečih ter namen vadbe. Midve pa sva za kriterij vzeli oblike vadbe, ki se najpogosteje pojavljajo na urnikih.

Tako sva opisali hi-lo kot osnovo, iz katere izhaja vse ostalo, nepogrešljivi step, ki ga imate še vedno rade, tako imenovani TNZ, kjer vas bolj kot vadba sama pritegnejo vidne posledice, vadbo za oblikovanje telesa pod verjetno največ različnimi imeni in aerobiko z elementi borilnih veščin, nedvomno največjo uspešnico zadnjih dveh let. Po pogostosti na urnikih bi zraven sodili tudi zelo priljubljeni vnaprej oblikovani programi, ki pa sem jih pustila za … naslednjič!

Vsako od navedenih oblik nam je demonstriral eden od odličnih slovenskih inštruktorjev (škoda, ker ni prostora za telefonske številke, kajne?!). Same veste, da je od inštruktorja veliko odvisno, namesto vas pa le ne more delati! In moj nasvet? Pomembno je – imeti se fino, zato poiščite ‘svojo’ vadbo in ‘svojega’ inštruktorja!

HI-LO

(HIGH LOW ali tudi t. i. klasična aerobika)

Opis: Oblika vadbe, iz katere izhajajo vse ostale oblike aerobike. Je aerobna vadba, pri kateri se izmenjujejo visoko in nizko intenzivna gibanja. Gibanja predstavljajo osnovni koraki (npr. step touch, grapevine, V step, mambo …), ki jih inštruktor povezuje v končno, bolj ali manj zahtevno koreografijo. Vadba poteka brez pripomočkov ob spremljavi hitre glasbe (135 do 160 udarcev na minuto). (Bolj znane različice glede na stil glasbe: latino, funky, hip hop, street dance, afro ...)

Za kaj:

  • za povečanje vzdržljivosti
  • za pospeševanje razgradnje maščob
  • za izboljšanje koordinacije
  • za sprostitev.

Za koga: za vse starostne skupine in stopnje treniranosti.

Nasvet: pred obiskom se pozanimajte o težavnostni stopnji.

Step

Opis: Je nizko do srednje intenzivna vadba, pri kateri uporabljamo posebej za to oblikovano stopničko (step). Bolj ali manj zahtevna koreografija je sestavljena iz osnovnih korakov (npr. basic step, V-step, L-step, knee lift, over the top …), s katerimi stopamo na step, okoli njega čez njega ob spremljavi srednje hitre glasbe (125 do 135 udarcev na minuto).

Za kaj:

  • za povečanje vzdržljivosti
  • za pospeševanje razgradnje maščob
  • za izboljšanje koordinacije
  • za sprostitev.

Za koga: za vse starostne skupine in stopnje treniranosti.

Nasvet: tam, kjer se boste vadbo odločile, se pozanimajte o težavnostnih stopnjah.

TNZ

(trebuh, noge, zadnjica)

Opis: Vadba, pri kateri se poleg aerobnega dela največ pozornosti posveča krepitvi in oblikovanju posameznih delov telesa (trebuha, nog in zadnjice). Krepilne vaje lahko izvajamo v gibanju ali na mestu (stoje, sede, leže), s pomočjo različnih pripomočkov (stepa, elastike, obtežilne manšete, velike žoge …) ali brez njih ob počasnejši glasbeni spremljavi (100 do 125 udarcev na minuto).

Za kaj:

  • za krepitev in oblikovanje mišic trebuha, nog in zadnjice
  • za pospeševanje razgradnje maščob
  • za izboljšanje telesne drže.

Za koga: za vse starostne skupine in stopnje treniranosti.

Nasvet: bodite vztrajne, se izplača večkrat preverjeno).

Aerobika z elementi borilnih veščin

(tae bo, thai bo, thai do, kick boks, aeroboks, ipd.)

Opis: Običajno gre za dokaj intenzivno vadbo, pri kateri povezujemo osnovne korake aerobike z elementi borilnih veščin (udarci z rokami, nogami, blokade …). Je tehnično zahtevna oblika, ker želeni učinek in potrebno varnost zagotovimo le s pravilno izvedbo gibanj. Aerobni del učinkovito povezujemo s krepilnimi vajami (npr. skleki, dvigi trupa, počepi …). Hitrost glasbe, ki spremlja vadbo, je odvisna od težavnostne stopnje in pripravljenosti vadečih.

Za kaj:

  • izboljšanje vzdržljivosti
  • povečanje mišičnega tonusa
  • izboljšanje koordinacije
  • pospeševanje razgradnje maščob
  • sprostitev.

Za koga: za tiste, ki vam telesna aktivnost ni tuja.

Nasvet: kar se naučite, uporabljajte le pri vadbi (ne kažite udarcev svojim bližnjim, saj se lahko boleče končajo, tudi preverjeno, kajne, Darja).

Vadba za oblikovanje telesa

(body sculpt, body shape, body burn, fat burner, fatty, slim line, new body …)

Opis: Nizko intenzivna vadba (na urnikih se pojavlja pod različnimi imeni), pri kateri v aerobnem delu skrbimo za pospešeno izgorevanje maščob, v krepilnem pa z uporabo različnih pripomočkov (step, proste uteži, lahke uteži, elastike …) ali brez njih sistematično oblikujemo mišice celega telesa.

Za kaj:

  • krepitev in oblikovanje mišic celega telesa
  • pospeševanje razgradnje maščob
  • izboljšanje telesne drže.

Za koga: za vse starostne skupine in stopnje treniranosti.

Nasvet: ne bojte se mišic, s tako vadbo bodo le lepo oblikovane.

Ulla Hamberger

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri