S hrano in pravimi prehranskimi dodatki nad depresijo

Podatki kažejo, da se danes vse več ljudi znajde v takšnem ali drugačnem duševnem primežu tesnobe, občutkov strahu, nespečnosti, napadih panike ...

8. 1. 2011

Če verjamemo svetovni zdravstveni organizaciji, bodo v 21. stoletju prevladovale bolezni, ki temeljijo na psihičnih motnjah. Po nekaterih merilih naj bi imel eno od teh motenj že vsak 10. prebivalec razvitega sveta.

Prehitro posegamo po zdravilih?

Po definiciji naj bi za duševne težave najpogosteje iskali vzroke kar v:

  • prepletu socioloških in psiholoških dejavnikov,
  • pa tudi biokemijskega ravnovesja ali neravnovesja v telesu.

Samo ugibamo pa lahko, kaj vse dejansko botruje stiskam ljudi: je svoje naredil stres ali je kriva prehrana, morda pa samo kratki in sivi zimski dnevi … v vsakem primeru pa velja, da se ljudje dandanes vse prehitro pričenjajo poigravati z mislijo, da bi segli po pomirjevalih, antidepresivih in uspavalih.

A dokler zdravnik ne izloči prav tako pogostih razlogov za takšno počutje, kot so nihanje sladkorja, težave s ščitnico ali sindrom kronične utrujenosti, je smiselno pogledati, kaj nam ponuja naravna lekarna.

Tudi hrana je lahko zdravilo

Za fizične težave najdemo med hrano mnogo dobrih učinkovin, kaj pa za psihične?

Raziskave so obetajoče. Dr. Adam Hoffer je na primer pokazal 80-odstotno remisijo pri bolnikih z akutno shizofrenijo, ki so prejemali vitamin B3 – niacin. Dr. Birmingham iz bolnišnice st. Paul v Vancouvru je poročal o povečanju teže anoreksičnih bolnikov, ki so jim dodajali 50 miligramov cinka, v nasprotju s tistimi, ki so prejemali placebo. Iz Kalifornije pa poročajo, da lahko z ustrezno prehrano zmanjšamo nasilno vedenje zapornikov do 50 odstotkov. V Oxfordu so ugotovili, da pri depresiji pomaga aminokislina triptofan, iz Londona pa prihajajo novice o pozitivnih lastnostih folne kisline na duševne bolezni.

Učinkovine - tako in drugače!

Bistvo sodobne psihiatrije je doumevanje, da se psihične težave zdravijo z zdravili, saj nastaja v možganih presežek ali pomanjkanje določenih spojin. Presežek dopamina ali adrenalina se povezuje z manijo ali shizofrenijo, pomanjkanje pa se povezuje z depresijo. Danes najbolj priljubljen antidepresiv prozac deluje na serotonin tako, da preprečuje njegovo naravno razgradnjo v telesu. Pomanjkanje serotonina v telesu povzroča nespečnost in depresijo.

A namesto da vzamemo tableto, je smiselno pomisliti tudi na to, katera hrana naravno spodbuja nastajanje serotonina v telesu.

Podobno so razmišljali tudi v Oxfordu, kjer so opravili naslednjo študijo.

Petnajstim ženskam, ki so jim uspešno pozdravili depresijo, so predpisali dieto z nizko vsebnostjo triptofana (triptofan je sestavina dopamina). Kmalu se je depresija pri petih ženskah vrnila, pri petih se je vrnila delno, nasploh pa je bila opazna rast v stopnjah depresije.

Spremeni prehrano!

Kaj lahko torej narediš, če se znajdeš v primežu depresije?

  • Izogibaj se sladkorja in prečiščenih živil (bela moka, beli sladkor, bele testenine, sladkarije, rafinirana sol). Takšna hrana siromaši zaloge pomembnih elementov v telesu.
  • Jej več svežega sadja, zelenjave in polnovrednih živil, kot so oreščki, stročnice …
  • Pij sadne napitke.
  • Opusti uživanje poživil, kot so pravi čaj, kava, kola, čokolade.
  • Vsak dan pojej žlico semen (lanena, bučna ali sezamova) in spij žlico lanenega olja.

Razlika seveda ne bo opazna čez noč.

Poskusi tri tedne zdržati ob takšni dieti in opazila boš prve rezultate.

In kaj naj, če se izkaže, da ti sveže sadje in zelenjava le ne bosta dovolj?

  • Da telo pretvori triptofan v serotonin, potrebuje vitamin B3, B6 in cink. Namig: vse to lahko dobiš tudi v obliki dobrih multivitaminskih dodatkov, ki vsebujejo vitamine A, B, C, D in E, ter poseben dodatek z višjo vrednostjo B-kompleksa.
  • Veliko vitamina C, dodatek kalcija, magnezija, mangana, selena, cinka in kroma.

Še svarilo: Mojca Cepuš (nutricionistka Befit – vaš košček zdravja) pa ob tem nikakor ne priporoča samo zdravljenja z vitamini in minerali, saj lahko nastane zastrupitev ali celo okvare organov.

Če imaš torej duševne zdravstvene težave, se najprej posvetuj z zdravnikom ali svetovalcem za prehrano. Ta bo ocenil tvoje stanje in ti tudi predpisal zate najbolj primerno prehransko terapijo, še svetujejo v Lisi.