Pripravi svoje telo za otročička

Bi rada postala mamica? Ja, a ne še zdaj! Čeprav te do takrat loči še nešteto neprespanih noči (pa ne zaradi dojenčkovega joka) in norih dogodivščin brez plenic, je tvoje telo že pripravljeno … Pomagaj mu, da bo ostalo v kondiciji za dojenčka, ko bo čas.

29. 1. 2009

Baby boom je dodobra ‘odebelil’ Holivud, ko hitiš po opravkih zagotovo vijugaš med vozički, najmanj ena tvoja sestrična ali prijateljica je v veselem pričakovanju in ja – tudi pri nas v uredništvu Cosma je ‘trebuščkanje’ postalo resna epidemija.

Vseeno ti ni treba biti taka modna frikica, da bi zaradi tega na vrat na nos poiskala najlepšega ljubimca, ki ti bo čez devet mesecev podaril luštkanega otročka. Ko bo pravi trenutek, boš že vedela. Pa vseeno – ne čakaj predolgo.

Doc. dr. Bojana Pinter, dr. med., spec. ginek. in porodn., opozarja, da je kontracepcija dvorezen meč – ženske z njo popolnoma nadzorujemo svoje spolno življenje in močno odlašamo z dnem, ko se odločimo za prvega otroka, leta za prvega otroka pa se zato kar prestavljajo in višajo. In prav zato je še toliko bolj pomembno, da že zdaj skrbiš za to, da bo tvoje telo maksimalno pripravljeno na sprejem deteca, ko boš začutila, da je pravi čas.

Recept za plodnost 1 - Preveri, ali imaš SPO

Klamidija in gonoreja ti lahko zagrenita življenje, ko boš hotela zanositi, ker ju nisi pravočasno pozdravila. Recept? En spolni partner ali uporaba kondoma ter redni pregledi pri ginekologu, ki ti bo, če ugotovi, da gre za okužbo, predpisal zdravila.

“Čeprav sta za reprodukcijo okužbi nevarni, po navadi ne povzročata velike škode, če ju pravočasno odkrijemo in zdravimo,’’ pravi mag. Stanko Pušenjak, dr. med., ginekolog in porodničar. “škodljivejše SPO, ki se lahko prenesejo tudi na otroka v nosečnosti ali med porodom, so predvsem virusni hepatitis B, HIV, HPV in herpes virus, ki so manj ozdravljivi ali neozdravljivi.

Proti tem boleznim se učinkovito bojujemo le z uporabo kondomov in eno partnersko zvezo. Tu bolj kot povsod drugje velja pravilo, da je bolje preprečiti kot zdraviti,’’ pravi Pušenjak in dodaja: “Dokler ne načrtuješ nosečnosti, je modro za kontracepcijo aktivno poskrbeti, saj so ob uporabi kontracepcije vnetja in druge benigne spremembe na rodilih mnogo redkejše kot brez kontracepcije, prav tako lahko posledice na rodilih pustijo morebitne prekinitve neželenih nosečnosti. Tako se rodila ohranijo v najboljšem možnem stanju.’’

Recept za plodnost 2 - Umiri se, obkroži z ljubečimi ljudmi in preženi stres iz svojega življenja

Če živiš v nenehnem stresu, se to močno izraža v tvojem telesu – ves čas je v ‘pripravi na boj’ bombardirano z adrenalinom in stresnim hormonom kortizonom, kar močno vpliva na tvoje zdravje, lahko pa tudi na ovulacijo. Svoje življenje že zdaj ‘spravi v red’ – ko boš hotela zanositi (tudi to je po svoje neke vrste stresna situacija), boš svoje življenje težje in pod večjim pritiskom kar naenkrat popolnoma postavila na glavo.

Čim več časa preživi v naravi, poišči nekaj sproščujočega zase, pa naj bo to meditacija, izdelovanje nakita, joga ali aerobika, ne pretiravaj s športom (znanstveniki so ugotovili, da je idealna za telo aerobna vadba trikrat na teden po 30 do 60 minut).

Dr. Zalka Drglin, svetovalka in vodja programov pri Združenju Naravni začetki, pa poudarja: “Pomembno je, da ima bodoča mati okrog sebe ljubeče ljudi, ki jo podpirajo. Zelo pomembno je tudi, da je delovno okolje do nosečnice prijazno. Če si duševno in telesno ‘fit’, boš lažje kos različnim izzivom, povezanim z nosečnostjo, porodom in materinstvom.’’

Recept za plodnost 3 - Vzdržuj zdravo telo in težo

“Nosečnost je posebna obremenitev za organizem in psiho nosečnice, zato se nanjo ustrezno pripravi. Odločitev ne vključuje le zanositve, temveč tudi nosečnost, porod, dojenje in sploh vse ‘v paketu’, kar vključuje vse spremembe, ki jih telo prestane v tem času,’’ pravi Pušenjak in dodaja: “ženske s kroničnimi boleznimi, kot so diabetes, hipertenzija, srčno-žilna obolenja, epilepsija, psihoze ipd., naj namero, da želijo zanositi, sporočijo zdravnikom, ki vodijo njihovo osnovno bolezen, vsaj tri mesece pred zanositvijo.

Tudi nekatera zdravila utegnejo vplivati na plod oziroma na nosečnost – nekatera je treba prilagoditi, druga zamenjati, nekatera opustiti, nekaterih pa kljub nevarnosti za plod nikakor ne smemo opustiti.’’ Pušenjak priporoča končati tudi z različnimi cepljenji vsaj tri mesece pred zanositvijo.

“Za zdravo nosečnost in materinstvo sta pomembna zdravje in telesna pripravljenost,’’ še enkrat dodaja dr. Drglinova; bolje kot boš telesno pripravljena, bolje se boš počutila, po porodu pa se ti bo hitreje povrnila prejšnja postava.

Poleg tega že zdaj poskrbi za zdravo prehrano: telo ti bo hvaležno, poleg tega ti ne bo treba obrniti svojih prehranjevalnih navad na glavo, ko boš zanosila. “Sicer pa tri mesece pred zanositvijo priporočamo prehrano, bogato z vitamini, predvsem s folno kislino (listnata zelenjava), lahko pa jo dodajamo tudi v tabletkah,’’ dodaja Stanko Pušenjak, dr. med.

Recept za plodnost 4 - Nehaj kaditi

Ko boš zanosila, se bo težko čez noč odpovedati cigareti, poleg tega pa je možnost zanositve pri kadilkah manjša. “Pri gorenju cigarete se sprošča vsaj 200 strupov. Že v nosečnosti opazni učinki kajenja so: manjša verjetnost zanositve (več odmrlih zarodkov pred vgnezditvijo), zastoj v plodovi rasti in več prezgodnjih rojstev,’’ opozarja Pušenjak.

Če nosečnica kadi, dobi otrok manj kisika. Kajenje povečuje verjetnost spontanega splava, mrtvorojenega otroka, otroka s prirojeno napako in možnost, da novorojenec umre.

Na Združenju Naravni začetki ti bodo odgovorili na vprašanja:

  • če si v dvomih, ali je zdaj pravi čas, da rečeš materinstvu da
  • če se sprašuješ, ali boš znala z otrokom
  • če nisi prepričana, ali bo tvoj partner tako čudovit očka, kot je ljubimec
  • če potrebuješ podporo, nasvet ali usmeritev

Vplivi let

“Po 30. letu začnemo nabirati posledice svojega premišljenega ali tveganega življenjskega sloga v mladosti, saj se začnejo kazati prvi znaki staranja. Če hočemo idealno starost označiti s številkami, so to leta med 20 in 30,’’ pravi Pušenjak in dodaja, da smo kljub višji starosti še vedno lahko zdrave in srečne nosečnice, če smo že prej skrbele za svoje telo:

“V zadnjih letih opažamo, da starejše nosečnice, ki pred nosečnostjo ustrezno skrbijo za zdravo življenje, niso preutrujene in zdelane, so zadovoljne ter imajo obilico življenjske energije ter volje.’’

Pa vseeno se moraš zavedati: zaloga jajčec, s katerimi se rodiš, se z leti manjša, njihova kakovost se slabša, hormoni se spreminjajo in manj podpirajo nosečnost. Bodi pozorna na številke in se s svojim ginekologom pogovori o stvareh, kot so neobičajni ciklusi.

Tvoj seznam pred zanositvijo

Odkljukaj vse dejavnike, ki so v prid tvoji nosečnosti

  • Tvoja idealna teža - Idealna teža je zate najbolj zdrava, tako boš najlažje zanosila (hormoni zaradi premalo/preveč kilogramov ti ne bodo delali težav, ko boš hotela zanositi), v nosečnosti in po njej pa boš z osnovno idealno težo najlažje kljubovala vsem novim naporom.
  • Najljubši šport - Najdi svoj najljubši šport, ki bo okrepil tvoje telo in ga pripravil na velike napore med nosečnostjo in po njej. Uživaj v športu in ne pretiravaj, saj tudi to izčrpava telo in povzroča poškodbe.
  • Zdrava prehrana - Čim bolj se približaj zdravi prehrani – veliko svežega sadja in zelenjave, malo maščob (a tudi te so potrebne!) in sladkorjev, čim manj konzervansov. Ne jej preveč, premalo pa tudi ne!
  • Prenehaj s slabimi razvadami - Kakšen kozarček prihrani le še za to, da boš nazdravila ob hrani, zavrzi cigarete, omeji skodelice popitih kav in pozabi (!!!) na vse druge vrste drog, ki uničujejo tvoje telo.
  • Pogovori se o zdravilih - Z zdravnikom se pogovori o vseh zdravilih, ki jih jemlješ – tudi tistih, ki jih kupuješ brez recepta, in prehrambenih dodatkih. Tri mesece, preden zanosiš, začni jemati folno kislino.
  • Odpornost proti nevarnim boleznim - Preveri, ali si imuna proti rdečkam; če zboliš za rdečkami med nosečnostjo, to lahko povzroči hudo razvojno nepravilnost pri zarodku.
  • Preveri svojo kontracepcijo - Kontracepcijske tablete nehaj jemati vsaj tri mesece, preden nameravaš zanositi, da boš telo pripravila za novo stanje.
  • Izpopolnjujoče delo - Tvoje delovno mesto naj bo tako, da se boš dobro počutila, ne boš pod prevelikim stresom in da ne bo slabo vplivalo na tvoje zdravje.

Za strokovno pomoč pri pripravi članka se zahvaljujemo mag. Stanku Pušenjaku, dr. med.,

ginekologu in porodničarju, ter dr. Zalki Drglin, svetovalki in vodji programov pri Združenju Naravni začetki.

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri