Nenavadni razlogi za utrujenost

Vročina ni nujno vzrok za to, da se počutiš brez energije. V nadaljevanju boš spoznala dejavnike, ki povzročajo poletno utrujenost, in koristne nasvete, kako si lahko povrneš moči.

31. 8. 2006

Večina od vas se je vrnila z dopusta, nekatere pa se boste na zaslužene počitnice odpravile v prihodnjih dneh. Poletja tudi uradno še ni konec in življenje bi morala zajemati s polno žlico ... če se le ne bi počutila tako zelo izmučeno že zjutraj, ko vstaneš, ali pa bi od vsega najraje zadremala še pred poldnevom ...

Čeprav je najbolj očiten vzrok za takšno počutje premalo spanja, so za pomanjkanje energije poleti pogosto krivi številni drugi dejavniki. Tudi čustveni pretresi nam pijejo energijo in jemljejo moč. Če te zanima, kateri od krivcev je razlog, da ti v najbolj brezskrbnem in radoživem delu leta primanjkuje energije, beri naprej.

Poletno sadje

V tem letnem času so tako sveži pridelki kot reševalci iz vode bistvenega pomena. Sadje je zdravo, vendar obstajajo tudi sadeži, zaradi katerih ti lahko po njihovem zaužitju pade delovna storilnost. Določeno sadje povzroči hiter porast sladkorja v krvi in kar se dvigne, tudi pade, razlagajo strokovnjaki za prehrano.

Kako hitro hrana spremeni raven krvnega sladkorja, merimo z glikemičnim indeksom (na spletni strani www.glycemicindex.com lahko ugotoviš, kolikšen GI ima poljubna hrana; če ti angleščina dela težave, pobrskaj po knjigah o zdravi prehrani). Melone in ananas imajo na primer GI nad 55, kar pomeni, da sladkor iz teh sadežev hitro prehaja v kri. Porast krvnega sladkorja je dražljaj za sproščanje hormona inzulina, ki hiti spravljati sladkor v celice. Raven sladkorja v krvi zato upade, zaradi česar postanemo razdražljivi in brezvoljni.

Premagaj utrujenost: Sadju z visokim GI se ni treba odpovedati, bilo bi škoda, saj je izvrsten vir vitaminov in mineralov, ki jih telo dobro izkoristi, poleg tega pa vsebuje določene hranilne snovi z zdravilnim delovanjem, vseeno pa ga jej bolj poredko in v manjših količinah, najbolje šele popoldne. Ali pa te sadeže uživaj skupaj z mlečnimi izdelki, na primer z jogurtom, s skuto ali z oreščki – beljakovine in maščobe v njih bodo uravnotežile krvni sladkor.

Plavanje v bazenu s klorirano vodo

Čofotanje po vodi je ena od poletnih radosti (ponavljamo: reševalci iz vode), toda če si občutljiva, ti lahko klor razdraži nosno sluznico in povzroči vnetje sinusov. Zaradi bolečin, ki so posledica sinuzitisa, se lahko pojavi izčrpanost in celo kronična utrujenost.

Premagaj utrujenost: Izogibaj se potapljanju in skakanju v vodo, če te začne boleti glava zaradi vode, ki jo dobiš v nos. Vnetje sinusov lahko preprečiš, če po plavanju nakapaš v nos fiziološko raztopino, ki jo lahko kupiš v lekarni, lahko pa si jo pripraviš sama, tako da v 250 ml mlačne vode raztopiš polovico žličke soli. Pomaga tudi savnanje.

Klima

Šklepetanje zob in otrpli prsti na rokah so simptomi, ki se poleti pogosto pojavijo v klimatiziranih prostorih. Kadar te zebe, se telo z drgetanjem, ob katerem delajo različne mišice, skuša ogreti. Za to porabi veliko energije, kar samo po sebi utruja. Poleg tega se večina ljudi počuti nelagodno v preveč ohlajenih prostorih, zato jim popusti zbranost, pade delovna storilnost in si kljub visokim zunanjim temperaturam želijo le eno: toplega volnenega puloverja.

Premagaj utrujenost: Če se sodelavci ne strinjajo s tvojo prošnjo, da bi za nekaj časa izklopili klimo (očitno jim arktične razmere ugajajo), ti predlagamo, da se sprehodiš po hodniku ali stopiš do sodelavke, ki dela v sosednji pisarni, namesto da ji pošlješ elektronsko pošto. Na ta način boš spodbudila pretok krvi po telesu.

Prekinitev razmerja, vendar ne tvojega

Ko se prijateljica razide s fantom, prideš k njej s čokoladnimi bonboni in robčki. Toda s tem, ko se postaviš v vlogo tolažnice in s prijateljico sočustvuješ celo do te mere, da dobiš občutek, da je partner strl srce tebi in ne njej, se lahko močno izčrpaš.

Premagaj utrujenost: partnerja bo morala prijateljica sama preboleti, za kar je potreben čas. Čisto nič ji ne boš pomagala, če bo dogodek potrl tudi tebe. Namesto tega raje pusti, da se ti prijateljica zaupa. Navsezadnje je osemdeset odstotkov psihoterapije poslušanje. Zapomni si, da večina ljudi sama najde rešitve in potrebuje samo nekoga, ki mu je blizu in se lahko z njim pogovori.

Čarobna torbica

Kakšne so lahko posledice nošenja težke damske torbice? Strokovnjaki menijo, da obremenitev ene strani telesa povzroča napetost in bolečine v hrbtu in ramenih. Slaba drža stisne pljuča, zato je oskrba telesa s kisikom slabša. Brez zadostne količine kisika telesne celice ne morejo pravilno presnavljati hrane. Hranilne snovi, ki zajemajo tudi dragocene vitamine in minerale, ostanejo neizkoriščene, posledice njihovega pomanjkanja pa so povezane s pojavom trdovratne utrujenosti.

Premagaj utrujenost: Izprazni torbico in vanjo vrni samo stvari, ki jih potrebuješ tisti dan – brez tone šmink, kovancev in drugih drobnarij v torbici se boš počutila lahkotneje in bo zaradi boljše drže manj možnosti za bolečine v predelu hrbta. H krepitvi hrbtnih mišic in sproščanju napetosti v predelu ramen in vratu pripomore joga, predvsem asane, imenovane klešče, plug, most in riba. Prikazane so v knjigi Joga uma in telesa, vse pa spremljajo nazorne fotografije.

Večerno veseljačenje

Za nazdravljanje s pijačo in druženje s prijatelji v poletnih večerih ti dajemo vso podporo. Toda bodi previdna z uživanjem alkoholnih pijač: pri več kot četrtini ljudi sprožijo kompleksne spojine v vinu in pivu alergijsko reakcijo, ki se kaže s srbečo kožo, prebavnimi motnjami in z napadi migrene. Pitje alkohola lahko moti tudi spanje ter izzove znojenje in smrčanje, ki preprečujeta vstop v fazo globokega spanja. Če k temu dodaš izpostavljenost cigaretnemu dimu in cvetnemu prahu, si nakoplješ motnje na kubik.

Premagaj utrujenost: Ne popivaj pozno v noč, saj se samo ena pijača alkohola presnavlja v telesu več ur. Da se izogneš morebitnemu izbruhu alergije, naroči belo vino namesto rdečega, največjo uslugo pa si boš naredila, če boš pila brezalkoholne pijače, predvsem sveže sadne sokove in vodo.

Velika skrivnost

Pomisli, kako težko je obdržati zase majhno skrivnost, kot na primer prireditev zabave, s katero boste za rojstni dan presenetili prijatelja. Zdaj pa pomnoži to s 1000, v primeru, da je stvar resna (recimo, da si prevarala partnerja, zabredla v dolgove ali dobila slabo oceno): prikrivanje skrivnosti zaradi občutka krivde je podobno, kot če bi žogo za na plažo hotela ohraniti pod vodo. Izčrpava energijske vire 24 ur na dan!

Premagaj utrujenost: Zaupaj se nepristranski osebi, ki te ne bo obtoževala, na primer znanki ali terapevtu. Pogovor ti bo pomagal odvreči skrbi in po njem boš lažje zadihala. Te je preveč sram, da bi poiskala pomoč? Svoje težave zaupaj na cosmo forumu. Anonimnost ti je zagotovljena, prav tako pa tudi koristni nasveti deklet, ki obiskujejo našo spletno stran.

Pretiravanje s telovadbo

Raziskava, ki so jo pred kratkim naredili na univerzi v Adelaidi, je pokazala, da hormoni, ki v večji količini nastajajo v drugi polovici menstruacijskega ciklusa, spodbujajo izgorevanje maščobe med telovadbo in omogočajo izločanje strupenih odpadnih snovi iz telesa. Zato se v začetku ciklusa, ko količina teh hormonov upade, verjetno hitreje utrudiš.

Premagaj utrujenost: V prvih dveh tednih po začetku menstruacije popij dovolj vode, vsaj 8 kozarcev na dan, da očistiš in razbremeniš telo ter spodbudiš presnovo. Po fizičnem naporu zaužij približno 15 gramov beljakovin (izberi kakovostno beljakovinsko ploščico, na primer EAS Myoplex Bar ali ABB Steel Bar, navaden jogurt ali lonček puste skute) za učinkovitejšo obnovo telesa.

Glasbeni predvajalnik

Hrupna glasba je razširjena oblika sproščanja, čeprav ima ravno nasproten učinek. Telo je po njej še bolj napeto in hlepi po večjih odmerkih, da bi doseglo začasno olajšanje. Veliko ljudi posluša predvajalnike MP3 preveč naglas, pri 115 decibelih, to je glasnosti, ki jo povzroči letalo ob vzletu in lahko poškoduje sluh in ravnotežje v 15 minutah. Torej pozor, če si boš pred predavanji na ves glas navila Rihanno ali Christino Aguilero. Naprezanje sluha je lahko krivo, da boš še pred opoldnevom dremala na klopi ali pa zaspano mižikala v šefa.

Premagaj utrujenost: Namesto slušalk, ki jih namestiš v ušesa, uporabljaj slušalke z mikrofonom. Če imaš Applov iPod, si z interneta naloži program za nadzor glasnosti.

Amrak Zalokar

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri