Ne pozabite na zdravje!!

Samostojno življenje brez nadzora in ‘policijske ure’ nam lahko hitro poruši bioritem.

28. 8. 2003

Kljub številnim prednostim ima študentsko življenje tudi nekaj pasti. S pomočjo naših nasvetov se jim lahko izognete.

Zmerno z alkoholom!

Študentska leta imajo poseben čar prav zaradi neomejene količine različnih zabav in priložnosti za druženje. Seveda je prav, da se jih udeležujete, toda ne pozabite na zmernost pri pitju alkoholnih pijač; na zabavah lahko uživate tudi s kozarcem soka v rokah! Posledice prevelikega števila koktailov, bambusov in podobnega imajo lahko resnejše posledice kot le neprijeten glavobol zjutraj.

Torej, pazite! Če že pijete, ne pijte alkohola na prazen želodec, ne mešajte preveč različnih pijač med sabo ali celo z drugimi poživili, ter ne pijte koktailov, v katerih je namešanih več vrst pijač. Popijte čim več vode, saj pomaga pri razstrupljanju telesa. Pijane punce sploh niso zapeljive, zjutraj pa pogosto obžalujejo kakšno neprimerno dejanje, če se ga sploh spomnijo.

Kaj pa kilogrami?

Tiste brucke, ki boste to študijsko leto prvič ‘okušale’ sladkosti samostojnega življenja, se boste zagotovo spopadle tudi z vprašanjem, kje in kako se boste prehranjevale. Priprava pic, sendvičev in podobnega vam res ne bo vzela toliko časa kot kuhanje ‘ta pravega’ kosila, vendar je taka hrana slaba naložba za zdravje. Pametno je, da si uredite redno in uravnoteženo prehrano.

Vaše študentsko telo potrebuje veliko viamina C in holina, ki tvori kemično snov za boljši spmin. Verjetno ne boste imele ne časa ne volje vsak dan kuhati; v tem primeru so najboljša rešitev študentski boni – so dokaj poceni, na izbiro pa je veliko število restavracij; med drugim tudi, mehiška, kitajska ...

Več o študentski prehrani lahko izveste na spletni strani www.lakom-lacen.com, ali pa kar na sedežu študentske svetovalnice na Kersnikovi 4 v Ljubljani. Ne samo, kako jeste, pomembno je tudi, kdaj jeste; zjutraj, ko zamujate na predavanja, se pogosto zgodi, da na zajtrk še pomisliti nimate časa, popoldne na hitro pojeste kakšen sendvič, zvečer pa nadoknadite zamujeno.

Sicer pa tako ali tako najbolj ‘paše izprazniti’ hladilnik takoj pa kakšni ‘naporni’ zabavi. Za dobro počutje in zdravje je to zelo slabo, poleg tega pa tak način prehranjevanja vpliva tudi na težo. Sicer ne drastično, toda zagotovo je mogoče pridobiti nekaj odvečnih kilogramov, ki se jih je potem težko znebiti. Ogromno punc se zateče k hitrim dietam, ki pa stanje le poslabšajo.

Zato poizkusite jesti čim bolj preudarno; namesto hitre prehrane si raje privoščite veliko solato iz solatnega bara, ali pa kakšen vegetarijanski meni – najbolj pestro ponudbo vegetarijanske in veganske hrane na študentske bone ima okrepčevalnica Stadra v Ljubljani, namesto gaziranih pijač pijte vodo ali naravne sokove.

Vzemite si čas za ‘kraljevski zajtrk’, začnite s sadjem in nadaljujte z misliji, jogurtom, s toastom ... Dobro se boste počutile, pa še napadi lakote čez dan bodo izginili. S prijateljicami se dogovorite in izmenično kuhajte, preizkusite nove recepte, improvizirajte.

Seveda pice in čokoladice niso prepovedane, pica z veliko zelenjave in mocarelo je kakovosten obrok – in še pol manj kalorij ima kot tista s šunko. Poleg tega pa vam bo redna vadba pomagala, da boste kljub občasnim ‘prekrškom’ in požrtijam ostale v formi. Organiziranih vadb za študente je veliko, pa tudi drage niso, izbirate lahko med aerobiko, tae-bojem, trebušnimi plesi, jogo, igranjem tenisa, odbojko, plavanjem ...

Ne pozabite na spanje!

Dopoldne in čez dan predavanja in ostale obveznosti, zvečer sprostitev v bližnjem lokalu in morda obisk kakšne zabave, pred izpiti pa tudi nočno učenje – in kaj hitro nam ‘zmanjka’ časa za spanje. Enkrat gremo spat ob dveh zjutraj, drugič že ob desetih, tretjo noč pa kar prebedimo.

Med vikendi sicer nekaj nadoknadimo, toda ... Takšen urnik lahko resno ogrozi naše dobro počutje, pripelje nas lahko celo do kroničnega pomanjkanja spanca in resnih zdravstvenih težav. Zdravstvene tegobe, značilne za ljudi, ki premalo spijo, so razdražljivost, težave s koncentracijo, povečanje telesne teže, oslabitev imunskega sistema, dovzetnost za razne viroze ... Naše telo za dobro delovanje nujno potrebuje sedem do osem ur kakovostnega spanca na noč.

In telesa se na da pretentati, morda boste sprva še nekako prenašale vsak dan drugačen bioritem, toda nereden urnik se nam bo slej kot prej ‘maščeval’, mogoče ravno ob najbolj neprimernem času. Torej poskrbite za kakovosten spanec, če ne gre v ‘enem kosu’, vsaj poskrbite za kakšno urico popoldanskega počitka. Utrujenosti ne preganjajte s kofeinom, raje si privoščite kakšen zeleni čaj in se naspite!

Skupinsko čiščenje

Je kaj zabavnejšega od življenja v študentskem domu? Zagotovo vam ne bo dolgčas, vedno se bo našel kdo za klepet, skupno kosilo, igranje kart, sprehod do bližnjega parka ... Obstaja pa tudi slaba stran takega načina življenja. To je raj za razmnoževanje klic in bakterij.

Ko bo nekdo v vašem nadstropju zbolel za gripo, nahodom ali kakšno drugo okužbo, ne bo trajalo dolgo, da se bo le-ta razširila na celotno nadstropje. Najpogosteje obolevajo prav bruci. Njihov imunski sistem še ni prilagojen življenju v večji skupnosti; več kot je ljudi, več je možnosti za okužbo. No, sliši se zelo grozno, toda številnim neprijetnostim se boste zagotovo izognile ob upoštevanju osnovnih ‘pravil’ higiene.

Umijte si roke pred vsakim obrokom, preden zapustite stranišče, pijte iz čistih kozarcev, umivajte jedilni pribor ... Nekateri študentje se odločijo tudi za cepljenje proti gripi. Poseben primer so tudi skupne kopalnice – idealen prostor za nabiranje vsakršne umazanije. Po prhanju počistite za sabo, pazite, da ne uporablja kdo drug vaše brisače ali celo zobne ščetke.

S sostanovalci se dogovorite za redna skupinska čiščenja kopalnice in celotnega študentskega stanovanja, razdelite si naloge, držite se urnika in ob rednem čiščenju bo življenje v stanovanju veliko bolj prijetno.

Negotovost je normalen pojav!

Prehod iz srednješolskih let v samostojno in svobodnejše življenje je velik in pomemben korak. Omogoča nam popolnoma nov začetek, ki pa ga, kar je popolnoma naravno, spremljajo tudi občutki strahu in tesnobe. Kar naenkrat se znajdemo med popolnoma novimi ljudmi, prvič živimo na svojem, pogrešamo bivše sošolce, prijatelje in družino.

Prehod na fakulteto je velikanska sprememba, normalno je, da smo na začetku malo izgubljeni. Če boste tudi ve doživele podobne občutke, se jih ne sramujte in ne zadržujte jih v sebi, pogovorite se s prijateljicami, starši, morda tudi s šolskim psihologom.

Jelka Zorman, terapevtka iz Centra za zdravo in kakovostno življenje, ki z mladostniki in študenti premaguje strahove pred izpiti, učenjem, študijem, samostojnim življenjem in podobnim, pa tudi poudarja, kako pomembno je, da v življenju sledimo sebi, saj študijsko smer izbere veliko mladostnikov ‘po nasvetu’ staršev, ne pa po lastnih željah. Potem pa se, v povsem novem okolju, ob študiju, ki jih pravzaprav ne veseli, začnejo zapirati vase in v svoj svet.

Torej, drage brucke, pred vami so čudovita študentska leta, izkoristite jih kar se da najbolje, ves svet je vaš in ni nedosegljivih ciljev. Zaupajte vase, v svoje sposobnosti in dobro poskrbite zase!

Savina A. Ritter

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri