Dilema: maslo ali margarina?

Maslo je živilo živalskega izvora in kot tako bogato z nasičenimi maščobnimi kislinami, margarina pa je izdelana iz rastlinskih olj in zato vsebuje več nenasičenih maščobnih kislin.

8. 2. 2014

Kaj je torej bolje zame? Tako izdelava masla kot tudi margarine temelji na naravnih sestavinah: maslo pripravljajo iz mleka, margarino pa iz kakovostnih rastlinskih olj, naravnih rastlinskih maščob in vode.

Maščobe? Ali se jim ne gre izogibati?

Stvari niso tako enoznačne!

Človek naj bi na dan pojedel čim več različnih živil, pri čemer naj bo 55 odstotkov ogljikovih hidratov, 15 odstotkov beljakovin in 30 odstotkov maščob.

Od slednjih naj bo 20 odstotkov nenasičenih ali t. i. 'dobrih' maščobnih kislin, ki so večinoma v živilih rastlinskega izvora (rastlinska olja in izdelki iz njih, oreščki, avokado, pa tudi mehke margarine in majoneza ter mastne ribe).

10 odstotkov maščob pa je lahko nasičenih ali t.i. 'slabih' maščobnih kislin, te so v največjih količinah v hrani živalskega izvora (v mastnih vrstah mesa, polnomastnem mleku, mastnih sirih, maslu ...).

Zelo slabe maščobe ali t. i. transmaščobne kisline, ki so navadno v industrijsko pripravljenih živilih, so zaradi uporabe hidrogeniziranih maščob škodljive za zdravje, in če je le mogoče, se jim izogibaj.

Margarina

Iz zgodovine

Margarino je prvič leta 1869 naredil Francoz Hyppolyte Mege Mories kot nadomestek maslu, ki ga je po krimski vojni primanjkovalo, zato je francoska vlada za recepturo objavila razpis. Tako je nastala margarina, ki so jo začeli prodajati leta 1870. Zaradi slabe prehrane so leta 1940 zakonsko določili, da morajo biti margarini dodani vitamini A, D in E. Od leta 1969 so na voljo margarine z manj maščobami, po letu 1980 pa lahko kupujemo mehke margarine.

Pripraviš jo lahko sama doma

Margarina je mešanica treh osnovnih surovin: kakovostnega rastlinskega olja, vode in trdih rastlinskih maščob (palmina ali kokosova maščoba). Pripravite jo lahko doma po postopku, ki ga je na Biotehniški fakulteti predstavil Akoš Kallay, promotor postopkov in demonstrator iz podjetja Unilever Madžarska.

Za pripravo domače margarine potrebuješ: 20 g rastlinske maščobe (palmina maščoba), 30 g rastlinskega olja (izberi kakovostno sončnično, repično ali katero koli drugo rastlinsko olje), 2 žlici pasteriziranega jajčnega rumenjaka (če imaš doma sveža jajca, lahko uporabiš tudi surov rumenjak), 2 žlici sladke smetane (ki ima 35 odstotkov maščobe), sol, vodo, limonin sok, sesekljana sveža zelišča.

Rastlinsko maščobo segreješ nad paro, odstaviš in priliješ mešanico rastlinskih olj. Mešaš z metlico, da se ti dve maščobi povežeta in med mešanjem posodo ohlajaš v ledu. Nato posodo vzameš iz ledu in vmešaš jajčni rumenjak, nato pa še postopoma dodajaš 'vodni' del – zmes sladke smetane in soli, ki jo raztopiš v majhni količini vode. Na koncu dodaš še limonin sok za boljši okus in sesekljana sveža zelišča, česen ...

Akoš Kallay še svetuje:

"Domačo margarino za dve do tri ure postavi v hladilnik, da postane lepo mazljiva. Hrani jo v hladilniku in porabi v treh dneh."

Izbrali smo drugačen pristop. Ga boste podprli?
V nasprotju z ostalimi mediji smo se odločili, da svoje spletne vsebine ohranimo brezplačne za vse. V času, ko je sledenje aktualnim informacijam nujno, verjamemo, da si vsak od nas zasluži dostop do natančnega in celovitega pregleda vsebin. Poleg tega pa tudi neomejen dostop do kakovostnih lifestyle vsebin.
Vsak prispevek, velik ali majhen, je dragocen in ključnega pomena za našo uredniško neodvisnost.

Podpri in prispevaj

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri