Da je uživanje probiotikov nuja, je navadno zavajanje!

Probiotična dopolnila je danes moč najti v številnih oblikah (tablete, kapsule, pastile, praški in kapljice), vse skupaj pa nam je na voljo kar v prosti prodaji, v lekarnah in specializiranih trgovinah ter na spletu.

4. 4. 2012

Na ZPS so tokrat vzeli pod drobnogled 12 našim potrošnikom dostopnih probiotičnih dopolnil in preverili, kako kakovostni so vsi ti izdelki, še posebno pa, ali so zares tako učinkoviti, kot jih razglašajo ponudniki, ki jih prodajajo po relativno visokih cenah.

»Da so probiotiki med Slovenci priljubljeni, kaže podatek, da so po pogostosti uživanja prehranskih dopolnil na 4. mestu glede na rezultate javnomnenjske raziskave,« je povedala dr. Marjeta Recek z Ministrstva za zdravje in dodala:

»Testiranja in preverjanja kakovosti, na način, kot je bil opravljen tokrat, so potrebna, saj potrošniki potrebujejo informacije, kako kakovostni so izdelki na trgu.«

Trditve še niso bile potrjene

Evropska agencija za varno hrano (EFSA) za zdaj še ni dala nobenega pozitivnega mnenja za zdravstvene trditve v povezavi s probiotiki.

Pozvala pa je proizvajalce, naj dopolnijo vloge za odobritev zdravstvenih trditev z rezultati ustreznih raziskav, na podlagi katerih bo razvidno, na katere seve probiotičnih bakterij se raziskave nanašajo in kakšni so dejanski vplivi takšnih probiotikov na različne funkcije v človeškem telesu.

Danes se probiotiki uporabljajo predvsem v preventivne namene, čeprav zdravstvene trditve zanje še niso bile potrjene.

Za nekatere izbrane probiotične seve raziskave sicer kažejo tudi potencial za uporabo v medicinske namene, vendar pa je to že področje zdravil. Za zdaj še ni odgovora na vprašanje, s kakšnimi trditvami bodo lahko »opremljeni« probiotiki v prihodnosti.

»Da preprečimo zavajanje potrošnika morajo vse zdravstvene trditve na živilih temeljiti na verodostojnih znanstvenih dokazih,« je poudaril doc. dr. Igor Pravst z Inštituta za nutricionistiko in dodal:

»EFSA je na področju ocenjevanja učinkovitosti probiotikov postavila izjemno visoke standarde, zaradi česar so zaenkrat prav vse trditve za probiotike prejele neugodne ocene. Da bi dokazala učinkovitost probiotikov je industrija začela s pripravami na zelo obsežne nove raziskave, ki bodo dale boljši vpogled v delovanje in učinkovitost študiranih sevov mikrorganizmov. Takšne raziskave bodo tudi omogočile, da se potrošniku za željen namen svetuje pravi izdelek in pravi način uporabe, kar je edino pravilno, saj potrošnik mora vedeti, kaj lahko pričakuje od izdelka, ki ga izbere.«

Dr. Tanja Pajk Žontar pa je še dodala, da je »navajanje neodobrenih zdravstvenih trditev ter drugih splošnejših navedb, ki poudarjajo vlogo in delovanje probiotičnih bakterij in s tem potrošnike ne/posredno nagovarjajo, da je njihovo uživanje »nujno«, zagotovo zavajajoče za potrošnike.

Ni vse probiotik, kar kupiš kot probiotik

Cene testiranih probiotičnih prehranskih dopolnil so bile zelo različne, ponovno pa se je pokazalo, da višja cena ne pomeni vedno tudi boljše kakovosti.

Ceno izdelka so presojali glede na to, koliko potrošnika stane dnevno priporočeni vnos prehranskega dopolnila.

Najcenejši je bil »Prolife« (največji dnevni priporočeni odmerek stane 0,67 evra), sledi mu »Probiolex« (0,92 evra), vendar je bila kakovost teh dveh vzorcev ocenjena kot slabša. Najdražja sta bila vzorca »WAYA AB« (3,3 evre za največji dnevni priporočeni odmerek) ter »Yogermina 100 neo« (3,18 evra), kakovost obeh pa je bila na testu ocenjena kot zelo dobra. Da lahko tudi za nižjo ceno dobimo kakovosten izdelek, je vidno na primeru cena največjega dnevnega odmerka probiotika za otroke (1,3 evra) »BactoFlor«, katerega kakovost je bila zelo dobra.

Še koristen nasvet ZPS po opravljenem neodvisnem testiranju vzorcev probiotikov:

  • Ne kupuj probiotičnih prehranskih dopolnil na zalogo.
  • Pred nakupom preveri rok uporabnosti izdelka, saj se običajno s časom nekoliko zmanjša število živih probiotičnih bakterij. Ne kupuj izdelkov, pri katerih je rok uporabnosti tik pred iztekom. Rok uporabnosti vzorcev pri našem testu je bil od pol leta do dveh let.
  • Upoštevaj navodila za shranjevanje izdelka (npr. v hladilniku). Če izdelek neustrezno hraniš, se namreč zmanjša število probiotičnih bakterij.
  • Pred uporabo probiotičnih prehranskih dopolnil natančno preberi navodila za uporabo.
  • Če je na izdelku navedeno, da je treba probiotik pred uporabo zmešati s tekočino, naj bo ta hladna ali mlačna.
  • Preden kupiš probiotično prehransko dopolnilo, premislite, s kakšnim namenom so se odločila za uživanje probiotikov in s tem seznani farmacevta v lekarni oz. prodajalca v drugih specializiranih trgovinah. Le tako ti bodo ustrezno svetovali, kateri probiotik je primeren zate.

Izbrali smo drugačen pristop. Ga boste podprli?
V nasprotju z ostalimi mediji smo se odločili, da svoje spletne vsebine ohranimo brezplačne za vse. V času, ko je sledenje aktualnim informacijam nujno, verjamemo, da si vsak od nas zasluži dostop do natančnega in celovitega pregleda vsebin. Poleg tega pa tudi neomejen dostop do kakovostnih lifestyle vsebin.
Vsak prispevek, velik ali majhen, je dragocen in ključnega pomena za našo uredniško neodvisnost.

Podpri in prispevaj

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri