Ali RES rabiš prehranske dodatke? Strokovnjak razkriva, KDAJ, KAJ in KOLIKO bi morala jemati

Jemlješ katerekoli prehranske DODATKE? Ne želimo te strašiti, ampak s tem si lahko delaš več škode kot koristi.

Ali RES rabiš prehranske dodatke? Strokovnjak razkriva, KDAJ, KAJ in KOLIKO bi morala jemati (foto: Profimedia) Profimedia
20. 3. 2021

PSST … Ne pozabi se pred uživanjem posvetovati z zdravnikom ali farmacevtom.

Gumijasti medvedki, ki tvojim lasem povrnejo sijaj, šumeče tablete, ki ustavijo prehlad, in različni sirupi, ki povrnejo energijo ob izgorelosti … v raziskavah Inštituta za nutricionistiko so zaznali, da se je uporaba prehranskih dopolnil v letu 2020 bistveno povečala.

Medtem ko je posel v razcvetu, se sprašujemo, ali so dopolnila res potrebna? Ali samo vlagamo svoj denar v nekaj, kar v najboljšem primeru povzroči placebo učinek, v najslabšem pa nam celo škoduje?

Večina strokovnjakov se strinja, da v primeru zadostnih količin hranil v telesu prehranski dodatki nimajo pozitivnih učinkov na telo. “Vnosi hrane in dodatkov se namreč seštevajo,” pojasni prof. dr. Igor Pravst, vodja raziskovalne skupine Prehrana in javno zdravje. “V zahodnem svetu smo prebivalci večinoma dobro preskrbljeni s hranili, zlasti če je naša hrana pestra in uravnotežena.”

Če bi se vsi tako prehranjevali, koncentriranih virov hranil ne bi potrebovali. V sodobnem svetu in hitrem tempu življenja pa smo pogosto priča neustrezni prehrani, ki je posledica nerednih obrokov, ter energetsko bogati, a hranilno revni hrani, zato s prehranskimi dopolnili vzdržujemo zdravje telesa. Nikakor pa dopolnila ne morejo popolnoma nadomestiti prehrane.

Prehranska dopolnila ne zdravijo, kar jih v glavnem ločuje od zdravil. Prav tako v primerjavi z zdravili niso tako strogo regulirana. “Nekatera prehranska dopolnila imajo sestavine, ki imajo zdravilni učinek na človeka, vendar vsebujejo tudi snovi, ki so nedovoljene za uporabo v živilih,” pojasnjujejo na NIJZ.

Seveda pa trg prehranskih dopolnil ne obstaja brez rezultatov. Obstajajo situacije, ko bi morala vzeti tableto?

Dopolnila so lahko koristna ob občasnem pomanjkanju posameznih hranil – na primer v zimskem času prav vsi občutimo pomanjkanje vitamina D, saj ga v tem času telo ne more biosintetizirati, s hrano pa ne absorbiramo zadostnih količin. So tudi nekatera hranila, na katera moramo biti bolj pozorni pri posameznih ciljnih skupinah.

“Na prehransko preskrbljenost posameznika sicer vpliva vrsta dejavnikov, zato področje hitro postane zelo individualno,” pove g. Pravst. “Splošni prehranski nasveti za različne skupine so predstavljeni na nacionalnem portalu prehrana.si, za individualne nasvete pa priporočam, da se posamezniki obrnejo na usposobljene dietetike, ki bodo po potrebi svetovali tudi glede ustreznih diagnostičnih metod.” Najbolj objektiven je nasvet strokovnjaka, ki zna oceniti kakovost prehranskega dopolnila in pri tem nima finančnih interesov. 

Za … vegane

Nadomestek:

Vitamin B12

Vegani so še posebej ranljiva skupina. Najpogosteje jim primanjkuje vitamina B12, ki ga vsebujejo mesni izdelki. Vitamin je prisoten v vsaki celici našega telesa in ima eno izmed pomembnejših vlog za ustvarjanje energije.

Kaj moraš vedeti:

“Če imaš predpisano zdravilo za zaviranje izločanja želodčne kisline, kot je lansoprazol, bodi previdna,” opozarja nutricionistka dr. Emma Derbyshire. “Zmanjšanje kisline lahko ustavi absorpcijo vitaminov, kot je B12.” Taka in podobna zdravila povzročajo kar 65 % večjo verjetnost za pomanjkanje B12.

Za … vedno utrujene

Nadomestek:

Železo

To je skrivna sestavina Popajeve moči. Železo je bistvenega pomena za tvorbo krvi, zato lahko pomanjkanje povzroči zdravstvene težave, kot sta slabokrvnost in utrujenost. Med menstrualnim ciklusom raven železa v krvi niha, tistim z močnim menstrualnim tokom pa je še toliko bolj priporočeno uživanje. Še posebej so ogrožene športnice in nosečnice.

Kaj moraš vedeti:

Če imaš uravnoteženo dieto, polno z železom bogate zelenolistne zelenjave in rdečega mesa, železa kot dodatka verjetno ne boš potrebovala. Ženska potrebuje 14,8 mg železa na dan – v primeru močne menstruacije tudi več. Železo je maščobotopni mineral, kar pomeni, da se lahko zaradi prevelikih zaužitih količin kopiči v telesu in povzroči zaprtje, slabost ali bolečine v trebuhu.

V ekstremnih primerih lahko poškoduje organe in poveča tveganje za diabetes, srčni napad ali raka. Drži se priporočenega odmerka, da se izogneš predoziranju. Če železo kot prehranski dodatek jemlješ med zdravljenjem z antibiotiki ali zdravili proti malariji, morajo biti zaužite količine obojega primerno znižane.

Za … fitneserje

Nadomestek:

Kalij

Ja, ta v bananah. V prehrani ga moraš imeti dovolj, da podpira krvni tlak, krepi kosti in mišice, skrbi za zdravje srca in ravnotežje tekočin v telesu. Če si bolan, imaš trebušne težave ali pa si se v telovadnici redno potiš, ga boš verjetno potrebovala še več.

Kaj moraš vedeti:

“Če si redna uporabnica ibuprofena, previdno z uporabo kalija,” opozarja farmacevtka Alistair Murray. Ta namreč zadržuje kalij v telesu, kar lahko privede do previsoke ravni, to pa lahko povzroči neuravnoteženo bitje srca.

Za … vedno bolne

Nadomestek:

Vitamin C

Telo ne more proizvajati vitamina C, zato ga moramo vanj vnašati s hrano. Znan je kot zdravilo za prehlad, vendar so mnenja strokovnjakov razdvojena. Dokazov za to, da preprečuje prehlad, je malo, je pa res, da se z njegovo pomočjo pozdravimo v krajšem času. V telesu deluje kot antioksidant, sodeluje pa tudi v več tisoč presnovnih procesih, ki se vsakodnevno dogajajo v telesu.

Kaj moraš vedeti:

Odrasla oseba med 19. in 64. letom starosti potrebuje 40 mg vitamina C na dan, zato je en kozarec pomarančnega soka ali pa pest brokolija dovolj za priporočen dnevni odmerek. “Večina ne ve, da je ta vitamin vodotopen in se ga s kakršnokoli toplotno obdelavo – tudi zmešanega v smutiju – izgubi več kot polovica,” opozarja Neja Janet iz podjetja Alegena, ki se ukvarja z uvozom in distribucijo prehranskih dopolnil v Sloveniji. Na spletni trgovini www.dodajprehrani.si lahko najdeš 1500 mg vitamina C, v katerem je kar 500 mg naravnega izvlečka šipka, ki velja za enega najboljših virov tega. “Gre za počasno, podaljšano sproščanje, tako da bo telo od zaužitja še vsaj 12 ur oskrbovano z njim.”

Za … tiste, ki so na tleh

Nadomestek:

Šentjanževka

Ta rastlina je naravna alternativa antidepresivov. Raziskave kažejo, da povečuje aktivnost dobrih možganskih snovi, kot je serotonin.

Kaj moraš vedeti:

Šentjanževka v telesu močno poveča aktivnost encimov, ki so odgovorni za razgradnjo zdravil, zato lahko oslabi delovanje predpisanih zdravil, vključno s kontracepcijskimi tabletami, uspavalnimi tabletami in – ironično – antidepresivi. Zato se ji pred pogovorom z zdravnikom ali farmacevtom raje izogibaj.

Vitaminski nasveti

- Ko obiščeš zdravnika, imej s sabo list vseh prehranskih dodatkov, ki jih jemlješ, vključno z odmerki in urnikom jemanja. Nekaterim je še lažje, če dodatke prinesejo kar s seboj.

- Z zdravnikom ali farmacevtom preveri, ali se tvoja raven manjkajočih snovi približuje optimalni, in jih po posvetu z zdravnikom prenehaj jemati. Vedno bodi odkrita o svojem počutju in zdravstvenem stanju.

- Dobiš to, za kar plačaš. Cenejši izdelki lahko vsebujejo manjše koncentrate ali manj kakovostnih snovi, če ne kar obojega. Cenejša tableta vitamina C (100 mg) lahko vsebuje slabšo kvaliteto kot dražja enake teže.

- Vsako zdravilo zaužij vsaj 2 uri prej ali po tem, kos si zaužila prehranska dopolnila, da se izogneš posledicam. Vitamine in minerale uživaj ob hrani. Zaradi boljše absorpcije pa ob zeliščnih dodatkih ne uživaj druge hrane.

Po Predlogi Amelie Jean Jones

Prevedla In Priredila Loti Lukek,