Obuj čevlje odgovorne potrošnice.
Si kdaj pomislila, da lahko s klikom na spletno košarico vplivaš na svet? O tem, kako pomembno je, da se kot potrošniki vedemo odgovorno, se z razlogom opozarja na vsakem koraku.
Etična moda je nastala kot nekakšen odgovor na hitro modo, ki je med morjem vzrokov problematična predvsem zaradi slabih pogojev delavcev in negativnih vplivov na okolje.
Preteklo obdobje zloglasnega virusa in samoizolacije kot njegove posledice pa je to problematiko potisnilo le še mesto višje na prednostnem seznamu človeštva. Svoje slabe nakupovalne navade želimo namreč vse prevečkrat potisniti v skriti kot podzavesti, tokrat pa smo bili prisiljeni razmisliti o varnosti in dobavni verigi te vrste hitro prežvečljive mode.
Majhen opomnik: na drugi strani gumba 'potrdi nakup' so namreč delavci, ki morda nimajo zagotovljenih osnovnih pogojev za delo ali plačane bolniške odsotnosti, njihova naloga pa je, da ne glede na stanje v svetu (v po možnosti prenatrpanih skladiščih) dostavijo izbrani kos oblačila do tvojih vrat.
Še preden pa je šik obleka, ki jo nosi vsa smetana Instagrama, tebi sploh na voljo za nakup, za njo stoji še dolga veriga posameznikov, ki so zadolženi za to, da kos sploh nastane.
Če je nekaj trajnostno, to še ne pomeni, da je tudi etično.
Znamka, ki je znana kot trajnostna, si v svojem proizvodnem procesu verjetno prizadeva zniževati ogljični odtis, zmanjševati porabo vode, se izogibati škodljivim kemikalijam in podobno. Čeprav morda obkljuka vse omenjene pogoje, pa se lahko še vedno sooča z drugimi težavami, povezanimi s svojimi zaposlenimi v prvih vrstah – morda ne ponuja transparentnih delovnih praks, zadostnega plačila za dostojno življenje ali kot prioritete ne upošteva varnosti zaposlenih pri delu.
Veliko obljub, le peščica informacij? Opozorilni znak!
Ljudje, ki so zadolženi za trženje tovrstnih znamk, pogosto izkoristijo pereče družbene teme, kot je varovanje okolja, za izkrivljanje resničnih praks podjetja oz. lepšanje njegove podobe. Morda si že slišala za angleški izraz 'greenwashing', ki ga lahko splošneje prevedemo kot lažno zeleno oglaševanje, s katerim je podjetje videti bolj etično, kot je v resnici.
Tako lahko npr. znamka na embalažo svojega izdelka natisne podobo lista, ki pa o sami proizvodnji ne pove ničesar. Delovanje znamke lahko globlje raziščeš tako, da na njeni uradni spletni strani prebrskaš sklope z osnovnimi informacijami, pogostimi vprašanji in odgovori ter preostalimi informacijami – več navedenih podrobnosti boš našla, večja je možnost, da znamka deluje zares pošteno.
Bodi pozorna na majhne podrobnosti: Je kje po korakih opisana njihova dobavna veriga? Kaj pa omenjena plačana bolniška odsotnost zaposlenih? Ali še boljše, najdeš kje ustrezni certifikat, ki potrjuje etične prakse podjetja (običajno jih najdeš na spodnjem delu strani)?
Uradni certifikati štejejo.
Zlasti tisti, ki prihajajo iz uglednih zunanjih organizacij, znanih po izjemno strogih pogojih in postopkih za njihovo pridobitev (priznani mednarodni certifikat, imenovan B Corp, uporablja sistem točkovanja, ki ocenjuje podjetja na podlagi kar 200 alinej). Če povzamemo, mora biti podjetje res zavezano svojim obljubam, da prejme katerega izmed teh certifikatov. Zaupanja vredne najdeš v spodnji tabeli.
Za dodatna vprašanja skoči v njihova zasebna sporočila!
Naredi prvi korak in stopi v stik s svojo najljubšo znamko, in sicer prek zasebnih sporočil na družabnih omrežjih, tako jih označiš s ključnikom na Twitterju, za podrobnejše informacije pa lahko pokličeš tudi njihov center za stranke. Bodi radovedna in se pozanimaj, od kod pridobivajo materiale, ali so njihovi delavci združeni v sindikat in podobno. S takšnimi povratnimi dejanji lahko potrošniki namreč spodbudijo podjetja, da izboljšajo svoje delovne prakse in ne spuščajo svojih etičnih standardov.
Nakupovanje manjših znamk je odlično izhodišče.
Če lahko, kupuj lokalno ali pri manjših blagovnih znamkah. Njihova dobavna veriga je krajša, poleg tega pa je prisotnega več osebnega stika znotraj ekipe, kar pomeni, da je možnost izkoriščanja in nepoštenih dejanj nadrejenih precej manjša.
Majhne spremembe, velika razlika.
Žal na vprašanje "Ali kupuješ etično ali ne?" verjetno ne boš mogla nikoli zares podati enoznačnega odgovora, saj je stvar precej bolj kompleksna. Po svojih najboljših močeh se lahko potrudiš, da v svoje nakupovalne navade vključiš vse več majhnih odgovornih dejanj in tako pomagaš podjetjem, ki si prizadevajo za boljši svet. Na svoj naslednji etični nakup torej glej kot na novo obliko družbenega aktivizma.
Malce več o certifikatih
B Corp
Gre za zlati standard, ki zelo strogo vrednoti vpliv podjetja na svoje delavce, stranke, okolje, ta seznam pa se nadaljuje v nedogled.
Gots
Podjetja, skladna s tem svetovnim standardom za proizvodnjo ekološkega tekstila, morajo med drugim uporabljati vsaj 70 odstotkov certificiranih ekoloških vlaken.
Nest
Če ima podjetje ta pečat, to pomeni, da zagotavlja dobrobit umetniških delavcev tudi zunaj njihovega delovnega mesta.
Ivn Best
Standard je posebej priznan v Evropi in skrbi za nadzor celotne tekstilne proizvodne verige, tako v smislu ekoloških standardov kot družbene odgovornosti.
Pet slovenskih znamk, s katerimi se lahko podaš na svoje etično modno potovanje
Mila.Vert
Ponuja ženska oblačila iz ekoloških materialov, ki so narejeni v skladu s standardi prej omenjenih certifikatov Gots in Ivn Best. Vsi, ki sodelujejo pri procesu izdelave oblačil, delajo v urejenih delovnih pogojih in prejmejo pošteno plačilo.
Movinun
Zaznamuje jo močno etično poslanstvo, vse blago dobaviteljev pa prav tako nosi certifikat Gots. Materiali, ki jih uporabljajo pri izdelavi oblačil, so reciklirani oziroma okolju prijazni, svoje delo pa opravljajo tudi po načelih pravične trgovine.
Things I Miss
Svojo zavezo k modi, prijazni do okolja, k ohranjanju našega planeta, živalskih vrst in zdravja ljudi so med drugim potrdili tudi s podpisom mednarodne pogodbe Global Fashion Agenda - 2020 Commitment.
Janja Videc
Deluje v skladu z novim pristopom v modi, imenovanim počasna moda. Deluje družbeno odgovorno, lokalno in trajnostno. Med drugim se izogiba sezonsko definiranim zapovedim ter barvnim lestvicam.
Luci
Gre za kakovostna in brezčasna oblačila, narejena iz skrbno izbranih okolju prijaznih materialov. Kakovost izdelave, trajnostni materiali in brezčasen, minimalističen dizajn oblačil omogočajo, da jih lahko nosiš več sezon.
Benedetti Life
Gre za trajnostno znamko luksuzne mode neživalskega izvora, ki nosi podpis oblikovalke Mateje Benedetti. Uporablja izključno nestrupene in ekološke tekstilne izdelke ter proizvodne postopke, ki ne onesnažujejo vode in ne škodujejo zdravju ljudi.
Po Predlogi Lauren Adhav
Prevedla In Priredila Ajda Gregorc,
Ilustracije: Katie Czerwinski
Novo na Metroplay: Jan Plestenjak iskreno o enem najbolj čustvenih trenutkov njegove glasbene kariere