Seksi upornice … z razlogom ali brez

13. 9. 2010

Seveda noben kos oblačila tvoje ritke ne naredi tako božanske kot kavbojke. No, pa tudi njegove ne, to pa je povsem zadosten razlog za članek o džinsu.

Simbol uporništva je džins, ki se mu je nemogoče upreti, postal s filmom Upornik brez razloga z Jamesom Deanom v glavni vlogi, nato so ga oblekli mladi po vsem svetu, danes pa ga nosi tudi moja babi – pravi, da so to njene edine hlače, ki jih ni škoda! Ja, babi pač ne nosi novih 'dizelc', ampak stare 'wranglerce' …

Zelo moder izum

Ko sta Levi Strauss in Jacob Davis konec 19. stoletja izumila džins, se čudne hlače še niso imenovale džins. Da bi se bobu reklo bob, so jih na svoje seksi zadnjice morali navleči genovski mornarji. Sprva so bile narejene iz šotorskih kril, v njih so se potili kopalci zlata, in ker so rudo spravljali (tudi) v žepe, sta jih izumitelja učvrstila z zakovicami, kakršne so uporabljali za konjsko opremo.

Prve so bile rjave in so imele naramnice, nato pa so jih nadomestili z denimom, blagom iz francoskega Nimesa (De Nimes = denim, dobesedno: Iz Nima), in jih pobarvali z indigom. Beseda džins je izpeljana iz franc. fraze bleu de Gênes (genovska modra), saj so jih nosili tamkajšnji mornarji.

Za rojstni dan modrega džinsa šteje 20. maj leta 1873, ko sta mojstra za svoje hlače prejela patent, najuspešnejši model 'levisk' vseh časov, 501, pa je ugledal luč le 13 let pozneje in široko po svetu naredil ogromno škode – moj prvi fant je bil v njih namreč videti tako božansko, da niti opazila nisem, da je totalen cepec.

Kaj je nosila MM

Zgodba o uspehu znamke Lee se je začela leta 1889 v Kansasu, kjer so začeli šivati džekije (kdor v 'mojih' časih ni imel džekija in še par našitkov na njem, je bil kmet) in dangerice. Ime za 'dangerice' (ali 'farmerke') prihaja iz Indije in je (spet!) povezano z mornarji iz Dhunge, ki so jih baje nosili ob vseh priložnostih kot kavboji z Divjega zahoda, ki so v njih jahali, osvajali mične gospodične v saloonih, spali in streljali lovce na glave.

Na posterju z napisom Wanted in čedno vsoto v dolarjih je bil v tistih časih namreč vedno en fejst tipček v kavbojkah, ki se je preživljal z ropanjem poštnih vlakov. Leta 1944 je S na žepih 'leejevk' postal pojem, v šestdesetih so jih nosili Marlon Brando, James Dean in Marylin Monroe, dokler nisem na začetku devetdesetih v Stari Gorici končno prišla do svojih tudi jaz. In ker sem bila tudi tisto leto v šoli odlična, je oči odobril tudi nakup džekija.

Marylinka je v svojem zadnjem filmu z naslovom The Misfits nosila džeki, natančneje model 101 Storm Rider. To je bilo revolucionarnega leta 1961, zato je džeki avtomatično – tako nedamski – postal del vsesplošnega prevrata. Meni se še danes zdi, da si je dušo najbolje privezati z novim džinsom, celi pa celo srčne rane.

Prvi dizajnerski džins

Guess? so ustanovili Georges, Armand, Paul in Maurice Marciano, v Maroku rojeni bratje. Leta 1977 so se preselili v Kalifornijo in štiri leta pozneje na trg poslali svoje prve kavbojke. Gre za prvo podjetje, ki je v bistvu ustvarilo dizajnerski džins, v svoje oglase pa je od začetka vključevalo skoraj izključno same supermanekenke: Claudio Shiffer, Evo Herzigovo, Laetitio Casta, Carlo Bruni in Naomi Campbell.

Modno-glasbena poroka

Britansko podjetje Lee Cooper je leta 1908 ustanovil mož po imenu Morris Cooper. V obdobju med eno in drugo vojno so bile kavbojke kot simbol sproščenega uživanja seveda zadnje, kar bi Otočani navlekli nase, je pa zato v petdesetih letih proizvodnja doživela pravi bum. Ta družba je bila prva, ki se je zavedela pomembnosti povezave med modo in glasbo.

Povezala se je z najpomembnejšimi glasbenimi izvajalci takratnega časa: v petdesetih je bil to Little Richard, v šestdesetih sta znamko zastopala Serge Gainsbourg in Johnny Hallyday, skupaj z njimi pa nepregledna četa oboževalcev in oboževalk.

Mini revolucija

Iskanje popolnih kavbojk ni več Misija nemogoče s Tomom Cruisom v glavni vlogi. Levi's je namreč naredil raziskavo, v katero je vključil kar 60 tisoč žensk iz najrazličnejših držav, uporabil 3D-tehniko in nastala je nova linija kavbojk, ki bi se imenovale čudežne, če izraz ne bi bil že rezerviran za modrček.

V Levi's trgovinah nas bo po novem najprej doletelo merjenje naših telesnih mer, nato pa končna razsodba: Levi's Curve ID nastopa v devetih različicah (trije različni tipi telesa, trije stili, tri različne barve) in ni vrag, da ti ene ne bi stale kot ulite.

Kavbojke za kavboje

Od mornarjev pa k naslednji seksi temi: rodeu! Dizajner Wranglerja je v štiridesetih tesno sodeloval s kavboji, ki so tekmovali v rodeu, in glede na naravo rodea (in izkušnje moje babi) so 'wranglerke' najbolj neuničljive med vso modro konkurenco. Rodeo je danes uradni šport v Wyomingu, Južni Dakoti in Teksasu.

Med vsemi znamkami džinsa je Wrangler najtesneje povezan s kavbojsko kulturo in kantri glasbo. Te kavbojke so bile narejene za jahanje konj – zdaj konje jahamo vedno manj, še vedno pa jahamo: motorje, valove, fante … in Wranglerjeva kampanja pred leti je sporočala prav to: Karkoli že jezdite (Whatever you ride). In ker so punce vedno oboževale kavboje, se je Harrison Ford odločil, da bo Raztreseno Ally poročil v paru 'wranglerk'.

Calista Flockhart je menda rekla da, še preden so jo vprašali, ali ga vzame za moža. Z 'wranglerkami' se lepo podajo tudi laso, karirasta srajca in kavbojski klobuk – mimogrede še en stilski nasvet, da ne bo tole kot lekcija iz zgodovine.

Najbolj zvezdniške

Znamka Seven, Seven Jeans ali 7FAM (7 for all mankind) je zagotovo najbolj zvezdniška od vseh. Je najmlajša od džins ikon, ustanovili so jo leta 2000 v Los Angelesu, in je ekspresno hitro osvojila večino hollywoodskih zvezdnic: Angelino Jolie, Cameron Diaz, Jennifer Garner in Liv Tyler.

Za neumne kreativce

Še posebej v sosednji Italiji so 'dizelce' v zadnjih letih postale najbolj kul kavbojke na modnem nebu in ni ga soseda, ki v svoji omari ne bi imel vsaj enih. Znamko Diesel sta leta 1978 ustanovila Renzo Roso in Adriano Goldschmied. Zadnja leta znamka še bolj kot prej podpira ustvarjalnost mladih, razpisuje natečaje, sponzorira različne multimedijske projekte in podobno ter noro navdušuje s svojimi reklamnimi kampanjami.

Zadnja – Be stupid campaign, ki se igra z razliko med neumneži in pametnjakoviči (oboje rečeno zgolj pogojno) – je naravnost genialna. Nekaj cvetk:

  • Pametni imajo možgane, neumni imajo jajca.
  • Pametni vidijo stvari takšne, kot v resnici so. Neumni vidijo stvari takšne, kot bi lahko bile.
  • Pametni kritizirajo. Neumni kreirajo.
  • Pametni imajo plane. Neumni imajo zgodbe.
  • Pametnjakovič je imel eno dobro idejo in ta je bila neumna.

Priredila: Anja Osojnik

Novo na Metroplay: Matej Zemljič o zakulisju snemanja, dojemanju igralstva in stvareh, ki mu pomenijo največ