TO so skrivnosti iz zakulisja LJUBEZENSKIH resničnostnih šovov (razkrivajo jih AKTERJI!)

16. 4. 2020
Deli
HMI Shoot Day 1: December 5th, 2018. (foto: Ben Ritter Photographer: Ben Ritter. Fashion Editor: Kristen Saladino. Producer: Martha Maristany. Makeup Artist: Taylor Fitzgerald. Hair Stylist:)
Ben Ritter Photographer: Ben Ritter. Fashion Editor: Kristen Saladino. Producer: Martha Maristany. Makeup Artist: Taylor Fitzgerald. Hair Stylist:

Ljubezenski resničnostni šovi so preplavili TV-kanale in spletne platforme. Od ameriškega Sanjskega moškega, do Ljubezni po domače in Sanjskega moškega Hrvaške. Ni pomembno, kaj gledamo, samo da gledamo. Kaj pa ima pri vsem tem ljubezen? Spustili smo se v namišljeni svet resničnostnih oddaj in raziskali, ali ponujajo prostor za razvoj prave ljubezni.

Priljubljenost resničnostnih oddaj nekateri pripisujejo empatiji do tekmovalcev, ki jo občutimo, ko gledamo nepripravljeno osebo, kako se bo znašla v neznani situaciji, spet drugi trdijo, da gre zgolj za uživanje na tuj račun, posmeh nastopajočemu, ko naredi ali izusti nekaj, kar bo sprožilo val posmeha in morebiti celo zadovoljstva, da nismo v njegovi koži.

(Verjetno ti je znana Vesnina skovanka 'fačuzi', ki še vedno sproža smeh, čeprav sta od tega minili že skoraj dve leti.) Barbara Sarić, spec. psihoanalize, pravi, da je ljubezen najmočnejša sila na svetu, ki jo potrebuje vsak od nas.

Take oddaje lahko pri nas sprožajo stare spomine, poleg tega pa nam pobeg v domišljijski svet pomaga, da se sprostimo in zaslišimo svoje srce ter svoje hrepenenje po tistem, kar si želimo. Pojasnjuje tudi, da napete in skrivnostne situacije povečujejo slo po gledanju.

"Če znamo ohraniti mejo zdrave razumskosti, je sanjarjenje pozitivno. Že punčke sanjarijo o princu na belem konju. Res pa je, da je danes v intimnih odnosih ogromno osebnega nezadovoljstva. Lažje je sanjariti, kot spreminjati odnos do sebe ali do partnerja ter se soočiti z vzroki, ki vodijo do težav."

Resnično resnični posel

Ne glede na motivacijo gledalcev, ki obsedijo ob zaslonih, so številke gledanosti visoke. Resničnosti šovi na komercialnih televizijah zasedajo t. i. 'prime time' (najbolj gledan časovni okvir).

Konec ene sezone resničnostnega šova prinaša napovednik in povabilo k prijavi za drugo, vmes pa se zvrstijo nove sorodne oddaje, ki pokrivajo nekaj za vsak okus. Kuhanje, ples, petje, golo preživetje v divjini, iskanje zaklada, hujšanje, zvezdniške vsakdanjike in ne nazadnje iskanje ljubezni.

Prva sezona popularne ameriške resničnostne oddaje Sanjski moški (The Bachelor) se je na televizijskih zaslonih odvrtela leta 2002, zadnja, 24. sezona, se je zaključila na začetku marca. Majhen delček pri ustvarjanju zadnje sezone je imela tudi ameriška edicija Cosmopolitana, ki je skupaj s tekmovalci posnela modni editorial, objavljen v marčevski številki.

Popularnost obeh ljubezenskih oddaj Sanjski moški in Sanjska ženska je v Ameriki velika, visoka gledanost pa ustvarjalcem prinaša dober posel. Franšiza je svoj posel unovčila z oddajami po vsem svetu ter poleg originalne oddaje ustvarila tudi nov repertoar: Bachelor in Paradise, The Bachelor Winter Games ter The Bachelor Presents: Listen to Your Heart.

Gledanost resničnostnih oddaj pri nas seveda ni primerljiva z ameriško celino, kljub temu pa ne zaostajamo veliko. V zadnjem letu smo tako lahko spremljali Ljubezen po domače, Sanjskega moškega Hrvaške in oddajo Zapleši v ljubezen.

O motivih za nastop v ljubezenskem resničnostnem šovu in priložnostih, ki jih ima udeležba za kariero udeležencev, nam je svoje mnenje zaupala Nuša Rojs, zmagovalka Sanjskega moškega Hrvaške. Nuša se je za sodelovanje odločila, ker ni imela ''ničesar za izgubiti", bila je brez pričakovanj, pretiranega veselja, vznemirjenja ali strahov.

Že pred sodelovanjem v hrvaški verziji sanjskega moškega je okusila, kako poteka snemanje resničnostnih oddaj. Prvič je leta 2012 pred kamere stopila v oddaji X Faktor Slovenije, nekaj let pozneje pa je svoj pevski talent pokazala na oddaji Slovenija ima talent. "Resničnostni šovi so lahko dobra odskočna deska, da malce opozoriš nase in na svoje ustvarjanje, a je situacija daleč od tega, da bi le na podlagi sodelovanja lahko zgradil kariero.

Medijska prepoznavnost lahko mine prav tako hitro, kot je prišla. Za izgradnjo dobre kariere je predvsem pomembna kakovost produktov, ki jih ponujaš, vztrajnost in disciplina," pravi.

Mojca* je ena od tekmovalk, ki jo boš lahko spremljala v četrti sezoni oddaje Ljubezni po domače. Tudi njen razlog za udeležbo v oddaji je bila radovednost. "Imela sem željo, da bi vsaj enkrat sodelovala v nekem resničnostnem šovu, in ker se mi je ponudila priložnost, sem jo izkoristila.

Veliko mi namreč pomenijo nove izkušnje, to pa je bila zagotovo ena, ki sem jo želela doživeti." Pomisleki, ki jih je Mojca imela, so se nanašali na mnenje njenih bližnjih in v določeni meri tudi mnenje javnosti, saj kot udeleženec nimaš nadzora nad tem, kako bodo tvoje besede in dejanja v postprodukciji zmontirane in prikazane na tv-zaslonih.

Resnično, po scenariju?

Pri gledanju resničnostnih oddaj se je nemogoče upreti vprašanju, kje je meja med resničnim dogajanjem in scenarijem oz. vplivi producentov. Mojca pravi, da je njihovo snemanje potekalo zelo sproščeno in sploh na začetku tudi zelo spontano.

"Producenti so puščali stvarem, da so se odvijale po svoje. "Šele pozneje so za namen povezane zgodbe morali posegati v dogajanje. Tudi zaradi naše treme so včasih morali usmerjati dogajanje in pogovore."

Tudi Nuša je prepričana, da je vsak pokazal svojo pravo osebnost. "Težko bi bilo dva meseca noč in dan igrati neko vlogo. Čeprav je katera to poskušala, se je hitro pokazal njen pravi obraz ali pa se je enostavno umaknila, ko je videla, da to ni mogoče. Naj tu spomnim recimo na dekleta, ki so sama zapustila šov."

Psihoterapevtka Barbara Sarić o pretvarjanju in igranju za dosego nekega cilja dodaja: "Kako dolgo se je nekdo sposoben pretvarjati, je odvisno od njegove osebnosti in namena. Nekateri so rojeni igralci, manipulatorji. Največkrat se ljudje pretvarjajo, dokler ne dosežejo svojega namena oz. cilja."

Priložnost za ljubezen?

​​Na vprašanje, ali je ob podpisu pogodbe za sodelovanje pomislila, da jo lahko oddaja vendarle pripelje do romantične zveze, Mojca iskreno odgovarja, da ne. Čeprav sama ni razvila globljih romantičnih čustev, jo je snemanje vodilo do novih prijateljskih vezi s tekmovalkami, s katerimi je preživela veliko skupnega časa. Možnosti za preskok prvih iskric pa ne izključuje povsem.

"Dopuščam možnost, da takšnim oddajam uspe spraviti skupaj vsaj kakšen parček, če ne pred kamerami, pa za njimi. Zmenkarije so že brez prisotnosti kamer nerodna reč, da pa nekoga zares spoznaš, sta potrebni sproščenost in iskrenost. Producenti in snemalci imajo kar težko nalogo, da vsaj zametke tega ujamejo s kamero."

Sestavni dejavnik resničnostnih oddaj, ki ga ni mogoče spregledati, je tekmovanje, nekakšen boj za prvo mesto. Barbara Sarić pravi, da je mogoče, da posameznik razvije večje zanimanje za nekoga, če je postavljen pred nalogo, da se za to osebo bori.

Poleg tega je situacija, ko sta dve osebi v večjem stiku (in poleg tega v nekakšni izolaciji), povezovalna in ju zato hitreje združuje. Mojca na to dodaja: "Mislim, da bi mi tekmovanje zagotovo povečalo željo, da se potegujem za njegovo naklonjenost, če bi v njem prepoznala nekoga, s katerim bi si želela zvezo. Če pa tega ni, tudi tekmovanje ne more sprožiti čustev."

In kaj v resnici pomeni zmagati v takem šovu? "To pomeni, da sem po njegovi presoji od vseh sodelujočih deklet, kolikor nas je spoznal, bila jaz najboljša izbira zanj," pravi Nuša in dodaja, da je bila vesela njegove odločitve. "Nisem razmišljala o tem, kako dolgo bo trajalo, sem pa bila pripravljena poskusiti."

Nič proti ena za ljubezen

​​Njuna zveza se po koncu snemanja ni obnesla, in tudi sicer statistika ljubezenskih resničnostnih oddaj ne govori ravno v korist ljubezni na dolgi rok. V resnici so pari, ki ostanejo skupaj, ko kamere ugasnejo in so opravljene vse medijske dolžnosti, redka izjema, ki je daleč od pravila.

"Nezadostno poznavanje drug drugega je lahko eden od najpomembnejših razlogov za neuspešnost zveze. Vemo tudi, da umetno ustvarjene situacije ne zmorejo iste pristnosti razvoja dogodkov v primerjavi z naravnimi fazami spoznavanja.

Poleg tega pretvarjanje in tekmovanje za slavo in prepoznavnost ne omogoča razvijanja odnosa na podlagi čustev zaljubljenosti, tak odnos ne more imeti prihodnosti. Sicer pa je tudi sama ljubezen premalo za dober partnerski odnos", še zaključi Barbara Sarić.

Srečno naključje

Nuša v optimističnem tonu pove, da verjame, da pravo ljubezen najdeš na najbolj nemogočih mestih ob najbolj nepravem času. "Lahko se zgodi v trgovini, ko greš po kruh, na zabavi, na katero sploh nisi nameravala iti, na družbenem omrežju, ko se odločiš, da boš odgovorila na sporočilo, ki te je nasmejalo ... in ja lahko se zgodi tudi v šovu."

*Ime tekmovalke je spremenjeno.

Ali si vedela da ...

- nekatere udeležene k sodelovanju povabi produkcijska ekipa resničnostnega šova;

- določeni sodelujoči prejmejo plačilo za vsak snemali dan oddaje;

- te lahko kršenje pogodbe, ki jo podpišeš s produkcijsko hišo stane več tisoč evrov;

- lahko snemanje oz. oddajo zapustiš zgolj v primeru izjemnih okoliščin in še to le po dogovoru s producenti;

- producenti tekmovalcem radi polagajo besede v usta, da se izjave tekmovalcev ujemajo z zgodbo.

Besedilo: Nina Vidrih, Fotografije: Ben Ritter

Novo na Metroplay: "Materinstvo ti da novo dimenzijo organizacije, produktivnosti in empatije" | Sonja Šmuc