Z mini-krilom do največje pisarne?

29. 3. 2007
Deli

Stojiš pred omaro z občutkom, da nimaš ničesar, kar bi oblekla. Danes imaš razgovor s šefom, potem pa še srečanje s pomembno stranko. Izzivalen dekolte in minihlače ali siv kostim? Kaj obleči, da bo dan uspešen?

Z vprašanjem, kaj obleči, se v vsakodnevnem življenju velikokrat srečamo, pa naj gre za prvi zmenek, gledališko predstavo, obisk tašče ali pa razgovor za službo. Zakaj sta videz in obleka tako pomembna? Franka Bertoncelj iz podjetja O. K. Consulting d.o.o., univ. dipl. psih. in ing. oblikovanja oblačil in tekstilij, strokovnjakinja na področju medosebnih odnosov v delovnem okolju, odgovarja:

“Naš zunanji videz in z njim obleka predstavlja našo t. i. persono. To je podoba, prek katere nas zaznavajo drugi ljudje. Pri zaznavi je ključnega pomena prvi vtis, ki si ga drugi o nas ustvarijo v zelo kratkem času. Poznejše informacije o osebi zelo težko izrinejo etiketo prvega vtisa.”

Vendar pa ne gre le za prvi vtis, ki govori o nas, s tem, kako smo oblečeni, pripovedujemo o sebi in o svojem pogledu na svet. “Z obleko drugim povemo, kakšen je naš status, odnos do sebe, drugih in situacije, v kateri smo, raven naše energije, osebno orientacijo, vrednote, poklic,” nam je povedala Franka Bertoncelj.

Oblačenje v poslovnem svetu

Je torej pomembno, kako se oblačimo v poslovnem svetu? Je pomembno, ali v omari izberemo mini krilo ali hlače in seksi majico pisanih barv, ali pa se odločimo za siv kostim? Vsekakor. S tem se strinjata tako Petra, 32, vodja oddelka v mednarodnem farmacevtskem podjetju, kot tudi Matjaž, 30, vodja oddelka v mednarodnem računalniškem podjetju.

Petra pravi: “Ne glede na to, da v podjetju nimamo konkretnih predpisov glede oblačenja in se načeloma oblačimo v športno elegantnem stilu, se predpostavlja, da zaposleni vedo, kaj je primerno obleči za konkretno situacijo. Pri tem veljajo enaka merila za ženske in moške, v vsakem primeru je urejenost posameznika zelo pomembna.”

Matjaž, 30, se pridruži njenemu mnenju in dodaja: “Mislim, da je pri tem moškim nekoliko lažje, saj so predpisi za nas bolj jasni – torej poslovna obleka v določeni barvi. Ženske so lahko ustvarjalnejše in se lahko kostimom izognejo, pa vseeno delujejo profesionalno in primerno urejene za različne priložnosti.”

Obleka kot izraz naše osebnosti

“Ne glede na to, da so pravila poslovnega oblačenja skozi čas precej podobna, je danes opazen trend bolj sproščenega poslovnega oblačenja, ki dopušča možnost individualnega izraza posameznika, meni Bertoncljeva.”

Pa to pomeni, da se za razgovor s šefom lahko oblečem v seksi majico, mini hlačke, obujem visoke pete in si nadenem gromozanske uhane, ker na tak način najbolje izrazim svojo osebnost? Da sem seksi, mlada, komunikativna, ambiciozna, dinamična in da se ne bojim poudariti svojih telesnih adutov? Mislim, da v nobenem primeru to ni najboljša zamisel, ker se ne odpravljaš na zabavo ali prvi zmenek, je pa vpliv takšnega oblačenja vsekakor lahko zelo različen.

Franka Bertoncelj pravi: “Kako nadrejeni sprejme seksi in izzivalno oblačenje ter obnašanje, je odvisno od vsakega posameznika. Nekateri so dojemljivi za seksualno manipulacijo in se odzovejo pozitivno, drugi negativno, na nekatere zunanji videz nima nobenega vpliva.”

Izzivalno do največje pisarne

Pa bi ti mini krilo odprlo vrata v največjo pisarno?

“V primeru, da je izzivalno oblačenje pot do boljšega položaja v službi, gre običajno za vpliv, ki se ga posameznik ne zaveda. Na nezavednem nivoju poveže prijetna čustva, ki so posledica prijetne slike, s pozitivnim mnenjem in oceno osebe. Lahko pa se nadrejeni zaveda vpliva izzivalnega obnašanja in si zavestno oblikuje sebi prijetno okolje,” razloži Franka Bertoncelj.

Izkušnje v podjetjih so prav gotovo različne in prav mogoče je, da naletimo na takšnega šefa ali šefinjo, ki se na naše čare in izzive odziva zelo pozitivno. Pa je to res tisto, kar si želiš? Da bi z minikrilom zakorakala v boljšo in večjo pisarno? In bi recimo s tem premagala drugo ali drugega kandidata, ki bi imel več znanja in želenih sposobnosti?

Petra meni: “Mnenja o tem, kaj je seksi ali izzivalno, so lahko zelo različna. Nekomu se zdi mini dekolte nesprejemljivo izzivanje, drugemu ni nobeno krilo dovolj kratko, da bi koga sploh opazil. Zato je tudi vpliv takšnega oblačenja v konkretnih situacijah zelo različen. Sem pa bila tudi sama priča primeru, ko je šef izbral bolj seksi osebo za določeno delovno mesto, četudi jo je druga kandidatka prekašala v znanju in strokovnosti.”

Pa je to pravi način za napredovanje v službi? Ali morda obstajajo kakšni drugi kriteriji, ki jim moraš ustrezati, da zasedeš boljše delovno mesto?

“Ne glede na to, da je videz v današnjem času zelo pomemben in so načeloma lepši ljudje lažje uspešni, menim,” nadaljuje Petra, “da sta za napredovanje bistvena strokovnost in znanje.”

Matjaž dodaja: “Verjetno je vsak kdaj naletel na situacijo, v kateri so bili določeni ljudje bolj dojemljivi za izzivalna oblačila, pa čeprav v poslovnem okolju, kamor takšno obnašanje po mojem mnenju ne sodi. Ob tem z lahkoto pride do različnih konfliktov in nezadovoljstva pri vseh zaposlenih, ki v takšnem okolju sodelujejo.”

“Menim pa,” nadaljuje Matjaž, “da izzivalen stil oblačenja v poslovnem svetu ne more pripeljati do boljšega delovnega mesta. Merila za napredovanje naj bi bila predvsem strokovna znanja in potenciali zaposlenih, deloma pa tudi osebnostne lastnosti, potrebne za delo v določeni organizaciji. Nikakor pa zaposlenih ne bi smeli soditi po njihovem videzu ali spolu.”

Preveč seksi lahko škodi

Primeri različnega odzivanja na seksi oblačenje pa se ne kažejo le v odnosu šef – podrejeni, pač pa jih lahko v poslovnem svetu srečamo v različnih trenutkih in priložnostih. Nemalokrat se zgodi, da lahko bolj izzivalno oblečena ženska pri moški stranki (ali obratno) doseže več, kot pa ženska, ki bi se oblekla strogo poslovno in bi stranko poskušala prepričati le z besednimi argumenti. Da pa bi takšen način oblačenja in obnašanja prinašal dolgoročno korist oziroma poslovno partnerstvo, ni verjetno.

Izzivalno ali preveč posebno oblačenje v določenih okoljih in priložnostih običajno ni dobro sprejeto. V nas lahko vzbudi različne predsodke in hitro se lahko zgodi, da sodelavce ali poslovne partnerje negativno ocenimo zaradi njihovega videza, na vsebino pogovora pa kar pozabimo.

Matjaž ima o tem zelo jasno mnenje: “Nivo urejenosti in osebnega sloga zaposlenih se z leti in izkušnjami dviguje in se tako v splošnem zaposleni znajo bolje prilagajati okolju, v katerem delajo. Tako znajo vse bolje upoštevati dejstvo, da izzivalna oblačila v poslovni krog ne sodijo ter da so lahko učinki takšnega oblačenja pri profesionalnem nastopu celo negativni.”

Vzroke za tovrstne situacije razloži Franka Bertoncelj: “S poslovno obleko naj bi se prilagodili poslovnemu okolju, v katerem delujemo, in sogovornikom, s katerimi komuniciramo. Ko se prilagodimo okolju, v katerem delujemo, z zunanjim videzom ne motimo sogovornika, ki se tako lahko osredotoči na vsebino pogovora. Sicer pa se naš sogovornik ukvarja z nami in ne z vsebino.”

Skrivanje nesamozavesti

Vzroki za preveč izzivalno oblačenje in obnašanje pa niso le želja po hitrem napredovanju in uspehu, včasih s tem prikriješ tudi svoje strahove in pomanjkljivosti. Z obleko poskušaš prikriti tudi svoje neznanje in pomanjkanje samozavesti.

Petra meni: “Manjša kot je tvoja samozavest, večji poudarek daješ obleki in videzu. To ugotavljam tudi pri sodelavcih, ko se na mednarodnih sestankih srečamo iz različnih vzhodno- in zahodnoevropskih držav. Mi smo navadno premalo samozavestni in to se opazi.”

Mag. Eva Boštjančič iz podjetja Brio svetovalni center d. o. o., strokovnjakinja za medosebne odnose v delovnem okolju, doda: “Nekateri želijo z obleko nadomestiti nekaj, česar nimajo ali kar jim primanjkuje. Tako bodo npr. najstnice, ki se osebnostno šele oblikujejo v ženske, svoje dekliške obline želele dodatno poudariti z modrčki, z izzivalnimi izrezi, z visokimi petami.”

Lahko pa skrivanje svoje nesamozavesti za bolj izzivalnimi oblačili pogledamo tudi s svetle strani: “Obleka nam vsekakor lahko pomaga, da se počutimo bolj samozavestno, da smo bolj opazni. Obleko si lahko predstavljamo kot lupino jabolka, ki je napeta in bleščeča, a šele ko jo odstranimo, spoznamo pravi okus jabolka oziroma se srečamo z resničnim človekom in njegovo osebnostjo,” meni Boštjančičeva.

Vpliv medijev

Kakšno vlogo pa imajo mediji pri oblikovanju našega sloga oblačenja v poslovnem svetu? Danes si življenja brez medijev ne moremo predstavljati, pa naj gre za časopise, revije, radio ali televizijo. Njihov vpliv je odvisen predvsem od vsakega posameznika, vsekakor pa tako ali drugače vplivajo na nas in naše predstave o življenju in ljudeh.

Eva Boštjančič meni: “Tudi mediji so del realnosti. So del nas, del našega bivanja. V kolikšni meri vplivajo na nas, je odvisno od nas samih. Ljudje, ki so bolj odprti za nove izkušnje, bodo lažje sprejeli določen slog, ki ga opazijo na televiziji ali v rumenem tisku.” Pa je to, kar vidimo v reviji ali na televizijskem programu, odraz resničnosti, po kateri se moramo ravnati? Bertoncljeva meni: “Vsi vemo, da televizijska resničnost ni realna, pa vendar vpliva na nas. Medijski ‘zmanipuliranosti’ se skoraj ne moremo izogniti, saj nas spremlja na vsakem koraku.”

Ravnovesje ali kje je meja

Eva Boštjančič je prepričana: “Z osebno urejenostjo ter urejenostjo oblačil in dodatkov, ki jih nosiš, izražaš svoj odnos do sebe in okolja, v katerem sodeluješ.” Da bi našla ravnovesje med preveč in premalo, si moraš naprej odgovoriti na vprašanje, kakšen odnos imaš do sebe in do svojega delovnega okolja. Razmisliti moraš o tem, kaj želiš svojim sodelavcem in poslovnim partnerjem sporočati in kako se želiš izraziti. Pri tem ne pozabi, da svoj notranji zemljevid, torej svojo osebnost in svoje počutje, sporočaš tudi s svojim načinom oblačenja.

Poiskati moraš kombinacijo, ki bo najbolje izražala tvojo osebnost in bo hkrati najprimernejša za tvoje delovno okolje. Ni treba, da si sivo pusta, hkrati pa imej v mislih, da ni nujno, da si obuješ čevlje z najvišjo peto in oblečeš najbolj mini hlače, zato da bi te opazili. Pomembno je le, da tvoj slog oblačenja nosi tvoj osebni pečat. Za uspeh v poslovnem svetu pa je poleg znanja in strokovnosti ter simpatičnega nastopa v vsakem primeru potrebna prava mera dobrega okusa.

Zlata pravila poslovnega oblačenja za cosmo punce

1 Ne privlači samo tisto, kar vidimo. “Bistvo je očem nevidno,” meni Mali princ. V današnjem času se zdi, da temu mnenju ne pripisujemo velikega pomena. Tisto, kar želimo, da ljudje opazijo, raje nazorno pokažemo in glasno povemo. Velikokrat se tako tudi oblačimo. Kljub temu se v poslovnem svetu drži raje tega, da si lahko opazna in privlačna, četudi ne razkriješ vseh svojih adutov vedno in povsod.

2 Profesionalno ne pomeni dolgočasno. Poslovno oblačenje ne pomeni, da lahko nosiš le sive hlačne kostime in pulije. Seveda se lahko oblačiš tudi tako, če ti to ustreza, nikakor pa ne le zato, ker misliš, da je tako prav. Raje za vsako priložnost posebej poišči kombinacijo, ki bo ustrezala trenutku, najbolj pa tvojemu počutju in osebnemu slogu. Uspešen in zadovoljen videz lahko izražaš le takrat, kadar se v svoji koži (in svojih oblačilih) dobro počutiš.

3 Drugačnost je pisana, prevelika posebnost ni zaželena. Ker smo ljudje zelo različni, zaradi česar je naše življenje toliko bolj zanimivo, se različno tudi oblačimo. Seveda to ne pomeni, da se v poslovnem svetu ni treba držati nobenih pravil, lahko pa kljub nekaterim pravilom s svojim slogom izražaš tisto, kar je tebi najbolj blizu. Pri tem pa nikar ne pretiravaj: uhan v nosu ali na obrveh ter škornji do sredine stegen poslovne partnerje in sodelavce prej odvrnejo kot pozitivno presenetijo.

4 Ženskost je čudovita, a ne, Če z njo manipuliraš. Biti ženska in se v svoji koži počutiti srečno in zadovoljno je čudovito. Vendar pa moraš znati jasno ločevati med žensko v prostem času v krogu svojih najdražjih in žensko v poslovnem svetu. Kot slednja za svoje poslovne cilje raje kot svoje telesne adute uporabi intuicijo, sposobnost opravljanja več stvari hkrati in sposobnost organiziranja.

5 Strokovnost se ne meri z globino dekolteja. Če si ambiciozna in želiš poklicno napredovati, pri tem ne išči bližnjic. Gotovo boš na svoji poti naletela na osebe, ki bi se na tvoje izzivanje odzvale pozitivno in bi ti hitreje odprle vrata do največje pisarne. Ker pa tvoj cilj ni le hiter in kratek uspeh, ampak življenjska uspešnost, zakorakaj skozi ta vrata raje s kartami, na katerih piše znanje, strokovnost in vodstvene sposobnosti.

Veronika Strgar Debeljak

Novo na Metroplay: "Materinstvo ti da novo dimenzijo organizacije, produktivnosti in empatije" | Sonja Šmuc