Vzpostavimo stike

25. 4. 2002
Deli

Če želite hitreje napredovati ali zamenjati službo, ni dovolj le to, da ste dobre. Vaše skrivno orožje se imenuje “networking”, kar lahko poimenujemo tudi umetnost navezovanja plodnih stikov. V sedmih preprostih korakih vam bomo pokazali, kako postanete najboljše “oglaševalke”same sebe.

Po pisarni se premikate kot kraljica. Poznate vse in točno veste, kaj komu reči. Ko pa niste več na svojem terenu (berite na poslovni večerji ali seminarju), se oklepate svojega prostora in ne izustite niti besede. Mogoče tudi zato, ker sodite med tiste, ki so odrasle v prepričanju, da je vaš življenjepis tisti, ki vam odpira vrata.

Potem je skrajni čas, da se prebudite. Kajti dandanes so ravno taki družabni dogodki najboljša priložnost za delanje kariere. Karte so na mizi, igra je sproščena in obkroženi ste z ljudmi, ki se lahko izkažejo za izredno pomembne pri pospešitvi vaše kariere. Ali če si želite zamenjavo službe.

Če s seboj nimate običajne “frfotajoče” prijateljice (z večnim nasmehom, ki pozna vse in vas predstavlja kot zvezdo), ne stojte kot kip. Izkoristite moč “networkinga”, se pravi mreže stikov. Vsakdo, kdor želi uspeti, mora danes vložiti nekaj truda v ustvarjanje mreže zvez in stikov, ki so pomembni za njegov poklic.

Do takega pristopa imajo ljudje pogosto negativen pristop, ker zveni cinično in oportunistično ter ker naj bi spodbujal izkoriščanje posameznikov za osebne namene. V resnici pa je to le konstruktiven način druženja. Ustvarjanje trajnih stikov pa je umetnost, ki zahteva nekaj spretnosti.

Prvo pravilo je sproščenost. Z direktorjem ali uspešnim svetovalcem se morate pogovarjati tako, kakor da ste v baru. In, paradoksalno, ne hitite z govorjenjem o sebi. Poskusite slediti našim korakom samopromocije. Odkrile boste nov način komuniciranja.

Izberite tarčo - in razčistite s seboj

Če ne veste, kam želite prispeti, ne boste prišle daleč. Tudi z dobrimi poznanstvi ne. Kajti ni dovolj, da le izrazite splošno željo po poklicni rasti ali spremembi službe. Potrebujete bolj določen cilj, sicer boste delovale zmedeno in brezbrižno. Ključna je dobra izbira poklicnega sektorja ali okolja, ki vas najbolj zanima in v katerega ste pripravljene vložiti čas in energijo.

In potem je pomembno obiskovati kraje in dogodke, kjer je najlaže srečati strokovnjake, ki jih želite spoznati. Če se vam ta korak zdi pretežak (zaradi sramežljivosti ali negotovosti), se osredotočite najprej nase. Vprašajte se, kakšne so vaše zmožnosti, želje, omejitve.

Preden lahko svetu sporočite, da obstajate in da želite priti v igro, morate to povedati same sebi. Če nimate samozavesti in samospoštovanja, potem najbrž niti same ne verjamete v stvari, ki ste jih počele, ali pa jim ne pripisujete velikega pomena. Ali pa jih celo pozabite. Torej, preden storite kak javni korak, razčistite same s seboj. In si pripišite vrednost, ki si jo zaslužite.

Določite si geslo - navdušenje je nalezljivo

Mogoče ne deluje ravno najbolj elegantno, ampak končni cilj je ravno ta: da govorite o sebi in da to znate početi na pravi način. Dober začetek je, da okoli svojega imena ustvarite pozitiven vtis. In kako začeti? S premagovanjem nedoločljive sramežljivosti, ki nam pogosto prepreči, da bi se izpostavljale. Premagati morate strah pred “žarometi” in se vesti odločno, toda hkrati ne napadalno.

Če se želite podati na to pot, morate spremeniti svoj pristop. Tukaj je takšen primer. “Leta in leta sem prijateljem in kolegom zaupala le svoje poklicne poraze,” pravi 33-letna Julija, odvetnica. “Res so me razumeli, ampak nikamor se nisem premaknila. Zato sem začela s ponosom poudarjati tudi moja potovanja v tujino, štipendije, prvo poklicno zmago ... Ne v podrobnostih.

Ampak ko je naneslo, sem povedala kakšno anekdoto. Neki večer na eni večerji me je šef ’citiral’. In tako sem spoznala svojo novo poslovno partnerico.” Namen je v tem, da drugi začnejo dobro govoriti o vas. Vendar če želite to doseči, se morate navaditi, da več govorite o sebi – veselo, navdušeno in s humorjem.

Pogosto se bojimo, da bomo pretiravale, se komu vsiljevale ali preveč osredotočale nase. Ampak s pogovorom se samo potrjujete in odpirate drugim. Če pazite, da ne postanete domišljave in ekshibicionistične, je pogovor o vaših pozitivnih izkušnjah način prenašanja strasti, ki jo čutite do službe. In ta ne ostane neopažena niti v desetminutnem klepetu.

Pridite na plano - ampak spontano

Imate navado, da v koš za smeti odvržete vsa vabila, ki jih dobite na mizo? Napaka. Od danes jih vsaj preberite in preverite, ali se res ne morete odzvati, tudi vsaj za pol ure, na katero od srečanj. Ustvarjanje mreže stikov je skorajda druga služba in si zasluži vso vašo pozornost.

Če le lahko, odgovorite na vabila, pokličite ljudi, ki so vam pustili sporočilo, srečajte se s sodelavci, ki jih niste spoznale v živo, obnovite odpovedane sestanke (po vaši krivdi). Skratka, pokažite, da želite posvetiti svoj čas poglabljanju naključnih poznanstev tako, da spodbudite izmenjavo na poklicni ravni. Seveda morate biti pri tem spontane.

Če se želite počutiti dobro med ljudmi, potrebujete predvsem željo po tem, da pridete na plano. Ne deluje, če to počnete le zato, ker pri tem vztraja nekdo drug. Mogoče se celo počutite, da izgubljate čas. Če pa se prepričate, da je to prava pot, ste začele pravilno.

Ko se izpostavite, lahko naletite na zelo različne reakcije: upoštevanje, občudovanje, kritiziranje, ravnodušnost ... Ne morete vedeti vnaprej, kakšen učinek boste vzbudile v drugih. Ampak če se bojite zavrnitve, se ne boste nikoli izpostavile. In s tem se odrečete tudi pozitivnim in vzpodbudnim priložnostim.

1, 2, 3 ... predstavite se - kako omrežiti

Ključni trenutek so predstavitve. V tistih nekaj sekundah komunikacija sočasno poteka na več ravneh: s pogledom, glasom, taktom. Pri vzpostavitvi očesnega stika se izgovorijo imena in priimki. In morate si jih takoj zapomniti. “Vsakič, ko mi nekoga predstavijo,” pravi 30-letna Mojca, novinarka, “postanem panična, ker se čez nekaj trenutkov ne spomnim več imena.”

Če se to dogaja tudi vam, morate začeti uriti spomin z različnimi triki. Če želite na koga narediti vtis, ga morate klicati po imenu. Ta oseba bo še posebno navdušena, če si poleg tega zapomnite še kako podrobnost iz njenega poklicnega življenja in to omenite pri naslednjem pogovoru.

Povejte kaj o sebi - izpopolnite umetnost poslušanja

Ste na kraju dogajanja, v središču arene. Na poslovnem sprejemu vam je uspelo spregovoriti z direktorjem, ki bi vam lahko zelo koristil. Ampak po petih minutah se pogovor nekako vrti v krogu in opazite, da se vaš sogovornik dolgočasi. Čeprav se vam v tem trenutku zdi vaša diplomska tema vredna omembe, to ni pravi trenutek, da začnete na glas govoriti o sebi.

Ne boste ustvarile dobrega vtisa, če začnete takoj govoriti o sebi, ne da bi vas kdo kaj vprašal. Če se boste preveč izpostavile, se boste opekle. Bolje je, da se ne silite in da se ne pretvarjate, da ste drugačne, kot ste. Raje se posvetite sogovorniku in ugotovite, kaj ga zanima. To je preprosteje, kakor si mislite. Vsi radi govorijo o sebi, vplivni ljudje ponavadi še bolj.

Zato hitro razvijte umetnost poslušanja, skrivno orožje mnogih dobrih sogovornikov. Pomembno je ustvariti ozračje dostopnosti. Na koncu bo najverjetneje sledilo težko pričakovano vprašanje: “In kaj mi boste vi povedali?” Takrat ste na vrsti ve. In pogovor bo uravnovešen.

Vendar morate biti toliko samozavestne in pripravljene resnično poslušati, ne le čakati, kdaj boste na vrsti, da spregovorite. Razlika je ogromna, ker se v prvem primeru naučite uporabljati ušesa in se odpreti navzven. V drugem primeru ste zaprte in napete, ker komaj čakate, da boste zdrdrale svojo verzijo.

Moč odločnega sloga je v tem, da je pogovor odprt pri vhodu in izhodu. To je igra občutka in inteligence. Samo tako izmenjava postane živahna in naravna.

Negujte svojo mrežo - vendar ne hitite

Vzpostavljanje stikov je pomembno, ampak ni dovolj. Mrežo morate nadgraditi, negovati, obnavljati. Pošiljajte vabila, bodite na tekočem s poklicnimi premiki in z napredovanji. Imejte odprta ušesa in vse si beležite. Če želite biti del skupine, morate pokazati, da vam je nekaj do tega.

Zato se nikoli ne vedite prevzetno. Če želite imeti svojo mrežo, se morale bolj potruditi pri druženju. Marsikje v tujini je nujna pisna zahvala po zabavi. Tak običaj pri nas ni v navadi, lahko pa se zahvalite vsaj po telefonu.

Še kakšen nasvet?

Upočasnite korak. Naučite se čakati mirno in samozavestno. Če se vam mudi, lahko uničite ves vloženi trud. Premiki na trgu dela potrebujejo nekaj časa, stvari se ne zgodijo čez noč.

Vstopite v klub - mreža vam vedno sledi

Živimo v dobi globalizacije. Vse bolj postaja normalno, da ob poklicnem napredovanju spremenimo okolje, začnemo znova. In ravno v takih trenutkih se boste zavedle, koliko vam koristi mreža stikov. To bo prava poklicna podpora, saj vam bodo predstavili ljudi, ki so v vašem poklicu, ki imajo enake sposobnosti ali ki obiskujejo podobne dogodke.

V pogovoru z njimi boste bolje razumele nove razmere in prihodnje obete. Pomagalo pa vam bo tudi pri prilagajanju na novo okolje. Včasih je zelo težko navezati stik s pravimi ljudmi, zato je lahko zelo koristno tudi, če se včlanite v kakšno profesionalno organizacijo ali klub, kjer boste dobile nove poznanstva.

Seveda je vse to le začetek. Ampak prihodnost poteka v tej smeri, saj je uspeh posameznika vedno bolj rezultat truda ekipe. Mreža vas podpira in množi vašo osebno moč. Torej, kaj čakate? Pojdite med ljudi. Kajti če vi tako čutite, je to vaš trenutek.

Zavrzimo nekaj mitov o uspehu

Tudi če imate v glavi izdelano formulo za uspeh, kakšno vaše zlato pravilo morda ne velja.

  • Pomembneje je, koga poznaš, in ne, kaj znaš.

Napačno. Najpomembneje je, kdo vas pozna. Stike lahko tudi podvojite, toda ničesar ne boste dosegle, če ne boste vzpostavile pogostih odnosov. Zato najprej vlagajte vase in v kakovost vašega dela.

  • V novi službi ustvarite dober odnos s šefinjo.

Napačno. Ali bolje – to ni vedno ključna oseba, ki prispeva k vašemu napredovanju. Bolj vam lahko koristi nekdo iz drugega oddelka, na primer kolegi iz kadrovske: so bolje obveščeni in lažje se jim približate.

  • Če želite imeti ploden odnos z vplivnimi ljudmi, morate postati prijatelji.

Napačno. Obstajajo zveze, ki se vzdržujejo zaradi obojestranske koristi in pri katerih ni nobene emocionalne vpletenosti. To ne pomeni, da človeka ne spoštujemo in cenimo. Je pač drugačne vrste razmerje.

  • Da bi vas opazili, morate imeti posebne sposobnosti.

Napačno. Pogosto so najbolj zaželene sposobnosti sproščen pristop in pozitivnost, torej lastnosti, ki jih drugi takoj zaznajo.

Tanja Stankovič

Novo na Metroplay: "Materinstvo ti da novo dimenzijo organizacije, produktivnosti in empatije" | Sonja Šmuc