Raven vašega uspeha in uspeha vseh, ki vas obkrožajo, določajo prav vaše voditeljske sposobnosti.
Učinkovitost vašega dela ne bo nikdar presegla vaših zmožnosti vodenja in vplivanja. Voditeljstvo pa nikakor ni privilegij ekskluzivnega društva rojenih voditeljev. Voditeljske sposobnosti je mogoče pridobiti.
Če jih povežete z željo, vas prav nič ne more ustaviti na poti do pomembnega položaja; voditeljstva namreč ne odkrijemo, marveč ga razvijemo. Pravi ‘rojeni voditelj/-ica’ se najbrž vedno povzpne, da pa bi se obdržal/-a na vrhu, pa mora svoje voditeljske značilnosti še razviti.
Vodenje je vpliv
Kaj je voditeljstvo? John C. Maxwell, avtor knjige Postanite voditelj (Založba Amalietti), pravi, da se pri poskusu njegove definicije zlahka ujamemo v čustva, najbrž zato, ker si večina ljudi želi postati voditelj ali pa ker poznamo voditelja ali voditeljico in ga želimo posnemati z vedenjem, voditeljstvo pa enačimo z osebnostjo.
Vendar pa je njegova definicija preprosta: voditeljstvo je vpliv; je zmožnost pridobivanja sledilcev. Ravno tukaj pa se pogosto začnejo težave: večina ljudi namreč voditeljstvo razume kot zmožnost osvojitve položaja, ne pa kot zmožnost pridobivanja sledilcev. Zato se ženejo za položajem, činom ali nazivom, in ko svoje dosežejo, menijo, da so postali voditelji.
Lahko sicer dobijo nadzor, ker jim je bil dodeljen ustrezen položaj, na njem imajo morda tudi avtoriteto; a pravo voditeljstvo je več kot le avtoriteta, tehnična izobrazba in ravnanje po ustreznih postopkih. Pravo voditeljstvo pomeni biti človek, ki mu drugi radi in z zaupanjem sledijo ter z veseljem opravljajo svoje delo; ki pozna razliko med šefom in voditeljem. Torej vodenje najprej in predvsem zadeva ljudi.
Voditelji pomagajo ljudem, da delajo tisto, kar morajo, na najbolj učinkovit in prikladen način, pomagajo jim doseči največ v njihovih prizadevanjih; dajejo jim smer, namen in občutek uspeha. Voditelji bi morali z ljudmi ravnati tako, kot da so že na cilju.
Za svoje ljudi bi morali vedeti, kam bodo šli, in jim pomagati, da razvijejo svoje sposobnosti. Če tudi ve želite postati prave, uspešne voditeljice, morate najprej same v sebi razviti spretnosti, ki so pomembne. Šele potem boste lahko pomagale ljudem pri uresničevanju njihovih ciljev. Pri vodenju gre vedno za medčlove- ške odnose!
Določite si prednostne naloge
Ena od najtežjih stvari, ki nam vsem povzroča težave, je razmisliti o stvareh, ki jih moramo narediti in jih nato opravljati glede na njihovo pomembnost. Voditeljev uspeh je odvisen od discipliniranega določanja prednosti in zmožnosti delovanja za določen cilj. To dvoje je pravzaprav ključ do voditeljstva.
Izberite svoje prednosti in jih nikoli ne prelagajte. Da boste prednosti ohranili na svojem mestu, je priporočljivo, da vsak mesec presodite zahtevnost, zaslužek in zadovoljstvo pri trenutnih projektih, ter da se vprašate: “Kaj delam, kar bi lahko prav tako dobro opravil nekdo drug?” Nato ocenite, katere so najpomembnejš e naloge (projekti) meseca in kako dolgo bodo trajale.
Skrivnost je ‘načrtno zanemarjanje’
Zgodba iz knjige Postanite voditelj, ki govori o izjemno uspešni mladi violinistki, odličnopokaže, kako težko se je včasih skoncentrirati na najpomembnejše stvari; violinistko so vprašali o skrivnosti njenega uspeha. Njen odgovor je bil: “Načrtno zanemarjanje.”
Pojasnila je, da je med šolanjem imela vse preveč stvari, ki so zahtevale njen čas. Zjutraj je zajtrkovala, nato je postlala posteljo, pospravila sobo, pometla stanovanje ter naredila vse, česar se je spomnila. Šele ko je bilo vse na svojem mestu, je odhitela k vadbi violine. A ko je videla, da napreduje prepočasi, je postopek postavila na glavo. Dokler ni končala dnevne vaje, je vse drugo zavestno zanemarila. Zatrdila je, da je za njen uspeh zaslužno prav načrtno zanemarjanje nepomembnosti.
Ste ‘neoporečne’?
Se vaše besede in dejanja skladajo? Svoje kariere ne gradite na ‘imidžu’, raje si ustvarite dober ugled. Bistvo neoporečnosti ni to, kar delate, marveč predvsem to, kar v resnici ste. V mednarodni raziskavi o pomembnih vrlinah za poslovni uspeh, ki je zajela kar tristo tisoč višjih menedžerjev, jih je kar enainsedemdeset odstotkov od šestnajstih lastnosti, ki večajo voditeljevo učinkovitost, na prvo mesto uvrstilo prav neoporečnost.
Izjemno pomembno je, da ste dosledne; da vaše vedenje odseva vaše prepričanje; da ste svojim podrejenim same najboljši zgled. Torej naj med tistim, kako vas vidijo vaši bližnji, in tem, kako se vidite same, ne bo razlike, ne glede na to, kako težavni so morda časi.
Če si voditelj želi zaslužiti zaupanje ‘svojih’ ljudi in njihovo dojemljivost za njegovo vplivanje, mora biti pristen in verodostojen. A. Schweizer je dal pameten nasvet: “Zgled ni samo najpomembnejš a stvar, s katero lahko vplivamo na druge, marveč je tudi edina.”
Reševanje težav
Življenje brez ovir in težav bi povsem izničilo naše priložnosti in potenciale. Če odstranite težave, življenje izgubi ustvarjalno napetost. Pod izvrstnim vodstvom le redko pride do težav, ki bi se lahko razrasle do velikanskih razsežnosti, saj jih vodstvo pravočasno prepozna in odpravi že v zgodnjih fazah. John C. Maxwell pravi, da veliki voditelji zaznajo težavo v naslednjem zaporedju:
- Preden jo vidijo, jo začutijo (intuicija).
- Začenjajo jo iskati in postavljati vprašanja.
- Zbirajo podatke (procesiranje).
- Občutke o svojih odkritjih delijo z nekaj zaupnimi kolegi (komunikacija).
- Težavo definirajo v pisni obliki.
- Preverijo vire (presoja).
- Sprejmejo odločitev (vodenje).
Pozitiven pogled
Naravnanosti niso le ‘začimba’ življenja, marveč so pomembne tudi za vodenje drugih. Voditeljstvo ni toliko povezano s položajem kot z razpoloženjem. Razpoloženje vodilnega je pomembno, ker vpliva na mišljenje in čustva drugih sodelavcev. Veliki voditelji vedo, da pravilna naravnanost ustvari pravilno vzdušje, ki drugim omogoči pravilen odziv.
Ne pozabite, 10 odstotkov vašega življenja sestavlja tisto, kar se vam zgodi, 90 odstotkov pa je odvisnih od vaših odzivov na to! ni mar za vaše veliko znanje, dokler ne vidijo, da je vam mar zanje. Preden vam naklonijo privrženost, jim jo morate izkazati sami. Če ljudje ne verjamejo v svojega voditelja, jih bo pri sledenju ustavila vsaka malenkost, če pa vanj verjamejo, jih ne more zaustaviti nič.
Vizija in navdušenje
Vsi učinkoviti voditelji imajo jasno vizijo, kaj želijo doseči. In prav ta vizija postane ‘pogonsko gorivo’ vseh naporov in sil, s katerimi se prebijejo skozi težave. Ko ima voditelj vizijo, je na poslanski misiji, odseva pa nalezljivo razpoloženje in navdušenje. Kmalu se ob njem dvignejo tudi drugi.
Za uresničevanje sanj je ključnega pomena enotnost. Za dokončanje naloge so ljudje potem pripravljeni delati dolge nadure. Posameznikove pravice so postavljene v ozadje, ker je celota pač pomembnejša od posameznih delov.
Začeti je treba pri sebi
Med branjem življenjepisov velikih ljudi lahko odkrijete, da je bila njihova prva zmaga zmaga nad samim seboj ... Samodisciplina je bila pri vseh na prvem mestu. Tudi vsi veliki voditelji so se zavedali, da je odgovornost za lastno disciplino in osebnostno rast njihova glavna odgovornost.
Če ne zmorejo voditi sebe, ne morejo voditi drugih. Ni mogoče voditi dlje od točke, ki so jo dosegli sami, saj nihče, ki ni najprej potoval v sebi, ne more voditi drugih.
Dejanja so pomembna
John C. Maxwell pravi, da se voditelji nagibajo k dajanju pobud, sledilci (drugi) pa se nanje odzivajo. Kam spadate vi?
Voditelji
- dajejo pobudo
- vodijo; dvignejo slušalko ali pokličejo
- njihov čas je načrtovan; težave predvidijo
- vlagajo čas v ljudi
- svoj rokovnik napolnijo s prednostnimi nalogami
- se odzivajo
- poslušajo; čakajo na telefonski klic
- živijo iz dneva v dan; na težave se odzovejo
- čas preživljajo v družbi
- svoj rokovnik napolnijo le z zahtevami
Pomembna je osebna rast
“Da boste kot prave voditeljice lahko pomagale drugim, morate najprej same poskrbeti za svojo osebno rast.”
- Življenjske izkušnje nas učijo rasti, če smo pripravljeni prisluhniti.
- Dobri, čvrsti odnosi širijo človeka in ostrijo zmožnosti.
- Voditelji so bralci – knjige ustvarjajo rast. Največjo moč in bogastvo najdemo v knjigah, ki jih beremo. Zato je pomembno, da čim več in čim bolj redno berete. Berite vse vrste knjig in si ustvarite svoje lastno mnenje.
- Hodite na izobraževanja, predavanja, poslušajte posnetke znanih govorcev, ki so rasli in se učili z izkušnjami. Včasih človek ob poslušanju (lahko tudi kasete) pridobi nekaj, česar ne more dobiti iz knjige – čustva in dušo govorca.
- Težave in težki časi vas lahko naučijo obnašanja in odzivanja. Težave učijo oboje: kako biti trden in kako ravnati s čustvi.
- Zmagovanje je velika lekcija. Nikoli niste premlade, prestare ali preveč uspešne za učenje stvari, ki vodijo do zmage.
- Napake so lahko velike učiteljice. Le neumneži se ne učijo iz svojih napak. Pesnik A.MacLeish je lepo rekel: “Samo ena stvar je bolj boleča, kot je učenje iz izkušenj: če se ne učimo iz izkušenj.”
- Vzgoja in urjenje ustvarjata rast. Naj bo v učilnici ali s pomočjo mentorstva v službi, vzgoja je informacija in urjenje, ki ustvarja rast.
- Opazovanje je velik učitelj. Učite se z opazovanjem drugih in zagotovo bo sledila rast.
- Poslušajte! Ne bodite poslušalec, ki sliši samo tisto, kar hoče, in presliši tisto, česar noče slišati. To, kar morate slišati, je pogosto zelo boleče, vendar ustvarja rast, če se pravilno odzovete.
Savina A. Ritter
Novo na Metroplay: Karin Velikonja | Slovenka, ki je odprla prvi holistični studio v Evropi