Kako premagati šest velikih izzivov na novem delovnem mestu?

23. 2. 2006
Deli
Kako premagati šest velikih izzivov na novem delovnem mestu?

Krmarjenje med nekaterimi ovirami, ki se prikradejo v moderno delovno okolje, zahteva posebno znanje, ki pa ga v šolah zaenkrat še ne učijo. No, mi ti bomo pokazali, kako preživeti ... in uspeti.

Zagotovo si se že na lastne oči prepričala, da za napredovanje v novi službi ne bo štelo le to, kako dobro boš opravljala svoje delo. V trenutnem hiperaktivnem okolju vsake zaposlitve se nahaja ogromno pasti. Poleg sposobnosti in znanja ti bodo prav prišle tudi iznajdljivost, splošna razgledanost in izkušnje. “

Takšne veščine pa so v teh časih postale tako zapletene, da se delo skorajda šteje kot ekstremen šport,” razlaga Barbara Moses, avtorica knjige Popoln vodnik tvojega delovnega življenja. Za uspešen začetek kariere in poslovnega uspeha bi še najbolj prišlo prav navodilo za uporabo. Prav zato smo opisali šest najpogostejših novih delovnih izzivov in poiskali rešitve, ki te bodo popeljale na pot do uspeha.

Izziv 1

Od tega, da ti sodelavke pošiljajo SMS-e med odmorom za kosilo, do tega, da te šef kliče na mobitel sredi noči. Skratka, da je videti, kot da si nenehno v službi.

Kaj ni ironično, da nas stvari, ki naj bi nam olajšale življenje, na delovno mesto vežejo kot nevidni okovi? Tekstovna sporočila, glasovna in elektronska pošta dovoljujejo sodelavkam nenehno komunikacijo s teboj – in to briše mejo med delom in preostankom tvojega življenja. Ko si na tak način dežurna, postaneš obremenjena na povsem nov način, čeprav na to morda sploh ne pomisliš.

Opravi s tem: “Izven delovnega časa omeji število preverjanj svojih digitalnih naprav,” svetuje Gašper Stamač, ki skrbi za uvajanje novih kadrov in realizacijo projektov pri SAGI Institut. “Razen če ti šefinja ne reče, da te bo potrebovala, je preverjanje poštnega predala enkrat na večer povsem dovolj. To vzpostavi prostor za dihanje in idealno ravnovesje med tvojo službo in zasebnim življenjem. Ja, in hkrati še vedno spadaš v ‘kategorijo’ vestnih uslužbenk.

Še en nasvet, kako prerezati elektronsko popkovino: nauči se razlikovati med nujnimi sporočili in tistimi, ki lahko počakajo do naslednjega delovnega dne. Ko boš naslednjič preverjala pošto pri prijateljici doma in boš opazila sporočilo sodelavke, se vprašaj, kako učinkovito bo takojšnje ukrepanje ter kaj se bo zgodilo, če boš zahtevano opravila ‘šele’ naslednji dan. Če bo odgovor enak (kar se bo najverjetneje zgodilo), uživaj svoj prosti čas naprej.”

Pa si se kdaj vprašala, ali si morda ti tista, ki nehote pripomoreš k temu, da te sodelavke nenehno kličejo? Že s tem, da jim daš svojo domačo številko in npr. predlagaš, da boš opravila nekatera manj nujna dela doma, lahko sprožiš pravi val telefonskih klicev.

Seveda je pametno in pravilno povedati šefinji in ključnim ljudem v podjetju, da si dosegljiva tudi izven delovnega časa ter da se nate vedno lahko zanesejo. Toda ko o tem obvestiš cel kolektiv, se izpostaviš milosti nespoštljivim uslužbenkam, ki lahko tvojo dobro voljo hitro izkoristijo.”

Izziv 2

Res upaš in stiskaš pesti za pošteno povišico to leto, toda videti je, da ti ne bo uspelo.

Nedolgo nazaj so izurjeni uslužbenci lahko pričakovali povišice za 5 ali celo 6 odstotkov na njihovo prejšnjo plačo. Toda sedaj je še slabše; pri nas so bruto plače v obdobju junij 2004 in julij 2005 zrasle le za dva odstotka, v zadnjih nekaj mesecih pa je ta odstotek sicer nekoliko višji, toda na Statističnem uradu navajajo, da je to posledica izplačila zaostalih dolgov, katerih največji delež predstavljajo 13. plače.

Kaj torej storiti – delodajalci namreč pogosto trdijo, da imajo zvezane roke pri odločitvah, da bi ti povečali mesečni prihodek?

Opravi s tem: Nad tem, da si bo tvoja denarnica vsaj malenkost opomogla, ni treba povsem obupati. Toda ker to najbrž ni odločitev, ki bi jo tvoj nadrejeni lahko naredil na lastno pest, ga moraš prepričati, da se mu splača povprašati odločujoče ljudi, ali bi bili pripravljeni odpreti pipico. Kako to storiti?

Temeljito se pogovorita oziroma skupaj organizirajta sestanek. Najbolje, da v času letnega ocenjevanja ali vsaj šest mesecev od začetka tvojega dela pri podjetju. Povej, da povsem razumeš, da so njegove roke zvezane, a bi vseeno rada razložila, zakaj si zaslužiš višjo plačo.

Opomni ga na svoje posebne dosežke in na dejstvo, kako si pripomogla k uspešnosti in prepoznavnosti podjetja. Nato pa mu predstavi načrt, kako boš prispevala in delala v prihodnosti. S tem mu boš zagotovila, da čez pol leta ne boš pobrala denarja in odšla. ‘Govor’ končaj s poudarkom, da je tvoj trud vreden več kot le običajne povišice, nato pa razločno povej točno številko, ki jo imaš v mislih.

Boš videla, prav lahko se zgodi, da bo šel zate skozi ogenj in prepričal svoje šefe, naj ti povišajo plačo za želeno vsoto. Mogoče pa šef, kljub želji, da ti pomaga, ne bo imel toliko moči, kot bi si želel, oziroma zaradi finančnega stanja podjetja to zaenkrat ne bo mogoče. V takem trenutku uporabi rezervni načrt: s pogajanjem si zagotovi drobtinice, ki niso vezane na denar, a so vseeno veliko vredne. Npr. dodatne tedne dopusta, spremembo naziva, enkrat tedensko dan dela na domu ... To so vse dobre kupčije in verjetno ima tvoj nadrejeni na tem področju več manevrskega prostora, da ti jih lahko uresniči.

Izziv 3

V zelo hitrem in izjemno povezanem delovnem okolju je danes veliko lažje kot kdaj koli narediti gromozansko napako

Ljudje so že od nekdaj delali napake na delovnem mestu. Toda to, kar dela današnje napake tako strašljive, je dejstvo, kako hitro se lahko spremenijo v velikanski kaos. Premisli: nepazljiva sodelavka lahko v sekundi nezbranosti doda na listo prejemnikov elektronske pošte zelo sproščene fotografije s petkovega žura. Sporočilo je nameravala poslati samo tebi, ampak ... Ups ... dobili so ga vsi. Ali pa – pomočnica direktorice pozabi povedati, da je termin mednarodne konference prestavljen in s tem povzroči milijonsko škodo ... In še marsikaj bi se našlo.

“Nova tehnologija in intenziven tempo pri mnogo poklicih omogoča zaposlenim, da storijo večje napake s takojšnjimi, zelo razsežnimi posledicami,” poudarja Gašper Stamač.

Opravi s tem: Kazanje s prstom na druge potuje prav tako hitro kot tvoja napaka. V današnjem transparentnem delovnemokolju se nima smisla skrivati in okriviti sodelavcev. Takoj ko spoznaš, da si naredila napako, bodi pripravljena izreči osebno opravičilo. Že kratek stavek bo dovolj. Rečeš lahko: “Se opravičujem, zavedam se, kaj sem storila ...”

To, da si se pripravljena opravičiti, sprejeti popolno odgovornost in da razumeš posledice svojega dejanja, ti bo koristilo pri pridobivanju spoštovanja drugih. Po drugi strani pa te bodo razni izgovori in naštevanje podrobnosti prikazali v luči nedorasle osebe.

Izziv 4

Tvoja neizkušena šefinja se ne zna odločati in razporejati dolžnosti – in vse to vpliva na tvoj ugled.

Zaradi velikega števila zamenjanih delavcev in ker je napredovanje znotraj obstoječega kadra cenejše in lažje, se pogosto zgodi, da nižje postavljeni delavci zavzamejo menedžerska mesta, še preden se naučijo vodstvenih sposobnosti. In čeprav misliš, da bo mlajša šefinja manj zahtevna in tečna ter da bosta imeli več skupnih točk, lahko zaradi svoje neizkušenosti povzroči in ustvari splošen vtis nereda in zmedenosti.

Opravi s tem: Postavi se za trenutek v njene kožo. Nevajena pritiska nadrejenih, ki pričakujejo briljantno opravljeno delo, je odgovorna za nižje uslužbence, ki pa se tudi še ne znajdejo povsem. Ni čudno, da ji je težko.

Ko dojameš, v kakšnem položaju je, šefinjo prosi za neformalen se stanek, recimo kosilo izven pisarne. Tam ji povej, da si želiš, da bi bilo podjetje uspešno in da imaš nekaj vprašanj o tem, kako bi lahko tudi sama prispevala k izjemnim rezultatom. Navedi specifične primere in jih pripiši kot tvoje probleme, npr.: “Zmedena sem zaradi ...”

S tem da prevzameš breme na svoja ramena, bo šefinja bolj dojemljiva za predloge, ki bodo koristni za obe. Poleg tega bo nate začela gledati kot na svojo zaveznico. Vsi pa vemo, da je delovno okolje bolj produktivno, če zaposleni vedo, da so tim in se skupaj borijo, delajo ter zmagujejo.

Izziv 5

Razlike med tvojo in njegovo službo povzročajo napetosti v odnosu s tvojim dragim

“Danes mlade punce v službi delajo dlje in naporneje kot katere koli ženske v prejšnjih generacijah. In to je lahko zelo velika ovira za družabno življenje in željo po resnem razmerju,” v svoji knjigi razlaga Mosesova.

“Prav tako obstaja možnost, da zaslužiš več denarja kot tvoj partner, imaš drugačen delovnik ali pa si ‘resna’ karie ristka z jasno začrtanimi cilji, medtem ko je on še v stanju lenarjenja. Tudi največji zagovornik enakosti bo verjetno imel težave z zasukom vlog,” pravi ga. Moses.

Opravi s tem: Malce tolaženja lahko hitro pomaga. Če vama torej vajine delovne obveznosti preprečujejo pogosto videvanje, ga opomni, da veliko raje preživljaš čas z njim kot v službi. Zaenkrat je stanje pač takšno, da tvoje delo zahteva tolikšno mero predanosti in napornih ur v pisarni – s tem se pač mora sprijazniti. Pogosta elektronska sporočila in SMS-i bodo poskrbeli, da bosta kljub oddaljenosti ohranjala čustveno bližino.

Če ga je razlika med vajinima plačama in statusom razburila, za ta problem ne krivi svoje ambicioznosti. Nobena redkost ni več, da sta razlika med plačama in službeni položaj (trenutno) pri ženski bolj obetavna. Če ga to resnično moti, nimaš problema ti, ampak on.

Da bi izvedela, kakšno in kako ‘hudo’ je stanje pri vama, ga nežno vprašaj, ali ga resnično moti višja plača ali morda kaj globljega. Mogoče bo priznal, da se boji, da ga ljudje ne bi spoštovali ali da ga boš zapustila zaradi nekoga z višjim položajem.

Izziv 6

Tvoje delov no okolje je mešanica med Vajencem in oddajo Bar.

“Zdrava mera tekmovalnosti te lahko prisili k velikim dosežkom. Toda v današnjih dneh je bolj verjetno, da so nekateri mlajši sodelavci za uspehe skorajda pripravljeni ubijati. Obstaja verjeten razlog za takšno krutost: zahvaljujoč napi ho vanju samozavesti in občutku upravičenosti med dobo odraščanja danes veliko ‘dvajsetinšenekajletnkov’ pričakuje, da bodo velike živine pri tridesetih. In pri takem obnašanju ne vidijo prav ničesar spornega,” pravi Gašper Stamač.

Opravi s tem: Z naključnimi dejanji prijaznosti na delovnem mestu lahko sprostiš napeto vzdušje. Morda pomagaš sodelavki pri roku za oddajo poročila ali v zadnjem trenutku nekoga nadomestiš zaradi odsotnosti. Opravljanje majhnih, a zelo pomembnih dejanj lahko povzroči valovanje dobre volje.

In čeprav je ultratekmovalnost nedaven pojav, lahko pomagajo nekatere staromodne rešitve. Tedenske kavice ob koncu službe ali slavnostno kosilo ob dokončanju projekta lahko vzbudijo občutek skupnosti. Če nihče ni izključen in poskrbiš, da druženje ne preide v mučno konferenco, bo to okrepilo občutek, da ste vsi v isti ekipi in zato ni nobenega razloga za sovražnosti.

Cosmovih 10 kariernih zapovedi:

Potrudi se, da boš na delovnem mestu priljubljena in da boš z odločnostjo ter ustvarjalnostjo očarala tako sodelavce kot nadrejene.

1. Na razgovoru imej oblečene nevtralne barve.

Raziskave so pokazale, da imajo delodajalci boljše mnenje o kandidatih, ki nosijo modro in sivo s pastelnimi odtenki.

2. Govorjenje s pojočim glasom in izrekanje trditev,

kot da bi bila vprašanja, te naredijo otročjo in negotovo. Bodi mirna in odločna.

3. Oglasi se prva.

Zaposleni, ki sodelujejo v debati že na začetku sestanka, so bolje ocenjeni kot tisti, ki se oglasijo proti koncu.

4. Nehaj se nenehno opravičevati.

Dekleta imamo navado, da se opravičimo, četudi nismo storile ničesar napačnega. In to le zato, da prevzamemo krivdo drugih.

5. Brzdaj svoja čustva:

ne glede na to, kaj se dogaja v tvojem življenju, jokanje ali jeza kažeta nezrelost karakterja. Včasih si je pač treba nadeti masko.

6. Ne domnevaj, da si nadomestljiva.

Lahko si začetnica, toda če daš odpoved, boš povzročila izgubo časa in denarja za iskanje nekoga drugega.

7. Trdno se rokuj in glej v oči.

Mlahav prijem se zdi brez zanosa in deluje živčno. Trden prijem bo izražal samozavest in vzbujal zaupanje.

8. Poslovi se od brezpredmetnega tarnanja.

V redu je, da potožiš o problemu ali izrečeš pritožbo, toda samo v primeru, da zraven ponudiš še rešitev.

9. Ne bodi policistka na delovnem mestu.

‘Zatoži’ le, če se je zgodilo kaj ilegalnega, in bodi lepo tiho, ko zaslediš manjši incident. Nihče ni rad v družbi ‘tožibab’.

10. Znebi se svojega režanja.

Razvij dober smeh, ki nakazuje iskren smisel za humor. Hihitanje je otročje in ni primerno na delovnem mestu.

Savina A. Ritter

Novo na Metroplay: "Materinstvo ti da novo dimenzijo organizacije, produktivnosti in empatije" | Sonja Šmuc