Izkoristite ženske lastnosti sebi v prid

26. 9. 2002
Deli

Ste resne, zanesljive, zaupate v druge in znate poslušati? To so le nekatere osebnostne lastnosti, za katere strokovnjaki pravijo, da so tipično ženske. In prav te pridejo v službi še kako prav, če jih le znamo pravilno uporabiti.

Vam je kdaj kdo rekel, da ste dobesedno ustvarjene za uspešno opravljanje določene delovne naloge? Da imate osebnostne lastnosti, značaj, ki je nadvse zaželen? In ki je, ne boste verjele, morda pogojen tudi z vašim spolom?

Priznajmo si – moški svet je vendarle nekoliko drugačen od ženskega in to je opaziti tudi na delovnem mestu. A tu še zdaleč ne gre za tako imenovano ‘vojno spolov’. Pravzaprav za nič negativnega. Le za nekatere lastnosti, ki so pri enem spolu, če seveda posplošujemo, večinoma zaradi vzgoje, nekoliko bolj poudarjene kot pri drugem in ki jih lahko posameznik zelo hitro izkoristi kot svojo prednost.

Nikakor pa te lastnosti ne bi smele biti osnova spolnega zapostavljanja pri zaposlovanju, ki nastopi, ko delodajalec po občutku, brez trdnih, razumnih razlogov želi na neko delovno mesto zaposliti delavca le zaradi njegovega spola, ne da bi v resnici preveril vse njegove pozitivne lastnosti. Tako lahko v tekmi za delovno mesto izpadejo veliko primernejši kandidati, tisto, ki izgublja, pa je prav podjetje.

Ljudje med seboj nismo enaki in drugačnost bi morala postati posameznikovo skrivno orožje. Služba iz dneva v dan od vas zahteva dokazovanje, nadrejeni vam nalagajo opravila, ki jim morate biti kos. Zakaj pri tem ne bi obrnili svojih osebnostnih lastnosti sebi v prid?

Morda znate učinkovito pooblaščevati, podeljevati naloge sodelavcem, ni vas sram izražanja svojih čustev, težave zelo dobro premagujete tudi skupinsko, učinkovito rešujete nesoglasja, znate poslušati, rade vrtate v globine in želite priti vsaki težavi do dna, ste prizadevne, prilagodljive in odprte, znate najti pravo ravnovesje med službo in zasebnim življenjem ter vztrajate pri označevanju svojega ‘delovnega ozemlja’.

Tuji strokovnjaki so prepričani, da so nekatere od teh sposobnosti značilno ženske, čeprav se ponavadi ženske in moški med seboj razlikujejo le po načinu izvajanja delovnih nalog. Vsak pač pusti na svojem delu pečat, kar je tudi prav. Res pa je tudi, da se lahko eni od drugih marsikaj naučijo. In tako v sebi združijo vse najboljše.

Pooblaščanje

Naloge rade podeljujete drugim, saj znate oceniti, kdo od vaših sodelavcev je dovolj sposoben in mu je vredno zaupati. Tako krepite skupinski duh, sodelavci med seboj bolje in bolj usklajeno delujejo, pa še odgovornejši postanejo.

Kako delujejo ženske: Ženske rade skrivajo, da imajo morda enega sodelavca raje od drugih, saj v kolektivu ne želijo zbujati sumov in polemik. Prav tako so bolj pozorne na pristojnosti in funkcije ljudi v svojem delovnem okolju, kar pa seveda ne pomeni, da so se pripravljene odreči svojim pooblastilom in moči, ki jim je bila dodeljena. V primerjavi z moškimi so zagotovo manj ostre in manj nagnjene k osredotočanju le na določen krog sodelavcev, ki jim zaupajo.

Kaj se lahko naučite od moških: Zanje je samoumevno, da pomagajo svojim moškim sodelavcem, saj jih vodi solidarnost in duh tropa, ki ženskam manjka. Morda bi ta prišel prav tudi nežnejšemu spolu, saj bi si tako ženske med sabo bolj pomagale.

Izražanje čustev

Ko so pred vami težke naloge in ovire, ki jih je treba premagati, se odprete in možne rešitve temeljito premeljete tudi s sodelavci. Tako se v vas zmanjša pritisk in imate več možnosti, da vam uspe.

Kako delujejo ženske: Ženske ponavadi ne skrivajo svojih čustev. Rade pokažejo, kdaj so zadovoljne, pa tudi, kdaj jih kaj obremenjuje. Tovrstno reagiranje je prav nasprotno od reakcije moških, saj se ti velikokrat v takšnih situacijah raje zaprejo in poskušajo skriti svoje skrbi. Že od majhnih nog jih namreč učijo, da morajo vedno nadzorovati položaj in biti močni.

Kaj se lahko naučite od moških: Pred oviro nimajo pomislekov in se nanjo spravijo z vso močjo, prav tako pa se tudi ne ozirajo na to, kaj si bo o njih mislila okolica. Delajo pač tako, kot mislijo, da je najboljše. Zato so lahko v svojem delovanju tudi veliko bolj enosmerni in sistematični.

Reševanje konfliktov

Da bi rešile nastali spor, poskušate problem preučiti s čim več zornih kotov. Različna stališča nato harmonično združite in poskušate najti pravo rešitev, ali pa vsaj kompromis.

Kako delujejo ženske: Ženske so vzgojene, da vzpostavljajo družbene odnose, zveze s soljudmi. Ženske nekako niso rojene za poklicne vzpone in jim tudi ne dajejo prednosti. Niso pretirano individualne in raje delujejo v dobrem, domačem socialnem okolju, kjer so pomembni odnosi s sodelavci.

Kaj se lahko naučite od moških: Ti vedo, da je želja ‘biti najboljši’ povsem zakonita in pravzaprav nujna za vsakega menedžerja. Vzpenjanje po poklicni lestvici jim uspeva tudi, ker se ne obremenjujejo toliko z odgovornostjo do drugih, kot to počnemo ženske.

Poslušanje

Prizadevate si, da bi vam sodelavci lahko brez pomislekov in strahu zaupali kritike in pomisleke.

Kako delujejo ženske: Če je treba, ženska daje poslušanju prednost celo pred samim delom. Tudi poslušanja se ženske učijo že od malih nog. Pri odraslem človeku se ta sposobnost ohrani še posebno takrat, ko je k temu naravnan tudi njegov značaj.

Kaj se lahko naučite od moških: Seveda znajo tudi moški poslušati, čeprav se potem radi zelo hitro tudi oglasijo. V soočenju namreč takoj izrazijo svoje mnenje, živo razpravljajo in rešujejo nesporazume ter težave, ko so še zanimivi. Drugače kot ženske, ki rade dolgo premlevajo argumente ‘za’ in ‘proti’ ter tako zavlačujejo ustvarjalen pogovor, ki bi pripeljal do rešitve problema. Ženske so zato s težavo dlje obremenjene, kar lahko vpliva na potek in kakovost dela.

Poglabljanje v zadeve

Ko se odpravljate na razgovor za službo, se ne pozanimajte samo o razpisanem delovnem mestu, ampak poglobljeno tudi o podjetju, ki ga razpisuje.

Kako delujejo ženske: Rade so natančne in si na vse načine prizadevajo, da bi bile vedno dovolj pripravljene in informirane. Navajene pa so tudi, da se morajo vedno znova dokazovati v primerjavi z moškimi, zato jim ni težko dati vse od sebe.

Kaj se lahko naučite od moških: Moški so tako samozavestni, da na razgovoru za službo radi pokažejo svoj značaj ter duhovitost in ni jim nerodno, če improvizirajo. Tudi ženska bi morala svoje sporazumevanje nekoliko poživiti in se pri tem otresti skrbi, da bi jo zato obravnavali kot neprofesionalno. Prevelika resnost namreč včasih izpade kot zadrgnjenost, kar zagotovo ne navduši delodajalca.

Celostno dojemanje sveta

Navdušenje in prizadevanje sta za vas pomembnejša kot točnost in proizvodnost. Dobro se namreč zavedate, da ima lahko vsak delavec slab dan, da ima včasih tudi zasebne težave, ki jih mora urediti, da bo znova uspešen tudi v službi.

Kako delujejo ženske: Ženske dojemajo življenje bolj celostno, globalno. Pomembna jim je vsaka težava, ki nastopi. In zaradi resnosti vedno dvakrat premislijo, preden kaj rečejo. Za reševanje težave se odločijo takrat, ko menijo, da je za to napočil pravi čas in da je za to primeren tudi kraj. Sliko morajo videti v celoti. Moški se s takimi stvarmi ne obremenjujejo. Ni jim pomembno, v kakšen celofan bodo zavili sporočilo, če ga sploh bodo.

Kaj se lahko naučite od moških: Če ste preveč odprte, popustljive in če ste se neprestano pripravljene pogajati, se lahko vaše delovanje preveč razprši. Ukvarjate se s preveč stvarmi naenkrat, razglabljate o dogodkih, ki za vaše delo niso najpomembnejši. Cilj vam lahko tako hitro uide izpred oči.

Moška logika je drugačna – težave je treba urediti takoj in pri tem si dovolijo tudi nekoliko površnosti. Zato so lahko vedno skoncentrirani na zastavljeni cilj in od njega ne odstopajo. Tudi ženskam ne bi škodilo, da bi včasih prestavile kakšno soočenje s sodelavci na čas, ko bo delo končano in cilj dosežen.

Prizadevnost, odgovornost

K stvarem in delovnim nalogam pristopate z vso odgovornostjo. Spoštujete dogovore in določene roke. Ko se nečesa lotite, to počnete z vso dušo.

Kako delujejo ženske: Občutek dolžnosti, odgovornosti je med ženskami zelo razširjen. Navajene pa so tudi, da se morajo za vse, kar si želijo, precej potruditi. Nič se jim ne zdi samoumevno, zato se stvari lotevajo resno, že skoraj avtomatično.

Kaj se lahko naučite od moških: Tista moška lahkotnost, neobremenjenost (ki gre včasih ženskam tako na živce) jim dovoljuje, da lahko lepše in bolj polno živijo sedanjost. Glede na to, da se moški manj obremenjujejo s tem, kaj bo jutri, imajo manj strahov. Ali ne bi tudi ženskam dobro delo, da bi si malo oddahnile od težkih misli?

Označevanje ’delovnega ozemlja’

To je močnejše od vas – ne morete si kaj, da ne bi vnesle kančka sebe v prostor, v katerem delate.

Kako delujejo ženske: Ženske rade opremijo svojo pisarno, kot jim je všeč in tako, da se v njej počutijo dobro. Včasih je dovolj že lončnica, ali pa slika na steni. Tudi zato se veliko bolj kot moški navežejo na prostor. V takem okolju se ženska počasneje utrudi, bolj je produktivna in delo opravlja z večjim veseljem.

Kaj se lahko naučite od moških: Ponavadi so moški bolj dinamični in ker se manj čustveno navežejo na delovno okolje ter na samo delo, lahko bolje in prej ocenijo, kdaj jih neka služba ne zadovoljuje več. Moški ne bodo čakali, da jim drugi ponudijo nove priložnosti. Poiskali jih bodo kar sami.

Prilagodljivost

Hitro se navadite in prilagodite na nove položaje in okoliščine, tudi takrat, ko so zelo nenavadne in težke. Brez težav se lahko znova znajdete.

Kako delujejo ženske: Sodelavci so nad to lastnostjo ponavadi navdušeni, celo bolj kot nad značilno moškim reagiranjem, saj se ti ponavadi raje držijo ustaljenih tirnic, na katere so navajeni. Ženske so namreč tako biološko kot sociološko že prave mojstrice v tem, da se vedno znajdejo, pa naj jim bo še tako hudo.

Kaj se lahko naučite od moških: Njihova večja odločenost, da ne bodo sprejeli sprememb, jim omogoča, da lažje organizirajo delo in da se ustaljeni postopki ‘primejo’ tudi v celotni delovni skupini. Kar seveda pomeni boljše rezultate.

Uravnavanje službenega in zasebnega življenja

V tem ste prave umetnice. Uspešno krmarjenje med službo in domom je namreč velikokrat vaše vsakodnevno opravilo.

Kako delujejo ženske: Zmožnost usklajevanja je ženska prednost, ki se je pravzaprav razvila iz potrebe. Trudijo se, čeprav je včasih zelo težko. Vztrajajo pa zato, ker se še predobro zavedajo, kako pomembni so prav vsi vidiki življenja. Težava je le v tem, da se, takoj ko gre kaj narobe ali ko naredijo napako, začnejo braniti in izgubijo glavo.

Kaj se lahko naučite od moških: Od moških nihče ne pričakuje, da bodo vedno popolni in prijazni z vsemi. Zato se s tem sploh ne obremenjujejo. Zelo dobro znajo tudi ločiti med svojo napako in uspehom. Četudi je moški najprej deležen kritik, zna svoje končno zmagoslavje pokazati čisto vsem. Moški znajo bolj poudarjati svoje uspehe in na svojih preteklih izkušnjah gradijo svojo vrednost.

Tako. Recept za uspeh smo vam zaupali – pokažite vse, kar znate, ne sramujte se svojih sposobnosti in poberite najboljše tudi od drugih. Včasih boste lahko celo presenečene. Vaša osebnostna lastnost, na katero niste ravno ponosne in ki jo pred drugim najraje skrijete ali vsaj zanikate, vam bo morda pomagala prav v službi. Da boste dosegle tisto, kar si želite.

Mnenje strokovnjaka

Radovan Kragelj iz podjetja Kragelj & Kragelj, ki se ukvarja z upravljanjem človeških potencialov, je diplomiran psiholog, ki ima veliko izkušenj z znanstvenimi psihološkimi testi.

  • Kako druga ne so ženske od moških?

  • Kako je te razlike opaziti v službi?

Drugače pa je pri ključnih vodstvenih funkcijah. Te so namreč v rokah moških; ti imajo, seveda, moški način zaznavanja, obravnavanja in upravljanja ljudi ter okolja. Kot povsod drugod tudi tu velja, da lahko uspemo le, če se prilagodimo tem zakonitostim, napisanim in nenapisanim pravilom, vzorcem vedenja, ki v takšnem okolju veljajo.

To pomeni, da mora ženska v večini primerov sprejeti igro, ki se igra v takem okolju, če želi uspeti na ključnih menedžerskih položajih. Pogosto mora izkazovati značilno moške lastnosti in tudi reagirati na moški način. V vrhunskem menedžmentu so tako razlike med značilno ženskim in značilno moškim načinom vodenja, upravljanja in odzivanja v splošnem precej manjše kot na nižjih hierarhičnih ravneh.

Linda Volk

Novo na Metroplay: "Materinstvo ti da novo dimenzijo organizacije, produktivnosti in empatije" | Sonja Šmuc