Po praktično celi Sloveniji, še posebno pa v Ljubljani je zadnje tedne opaziti vse več kolesarjev. To je seveda razveseljivo.
Vse več kolesarjev v prometu pa seveda pomeni tudi več nevarnosti.
Po podatkih policije je lani na slovenskih cestah umrlo 16 kolesarjev. Vozniki koles so v najhujših prometnih nesrečah v več kot polovici primerov povzročitelji nesreče.
Na križiščih pozabljajo, da tamkajšnji stop znak ali znak za križišče s prednostno cesto velja tudi zanje, in ne le za voznike motornih vozil, pogostokrat pa tudi hitrosti ne prilagodijo razmeram na cesti in lastnostim ceste.
Zbrali smo nekaj zlatih pravil za kolesarje:
1. Bodi pozorna na prometno signalizacijo in znake ter jih upoštevaj!
2. Na mestih, kjer promet ureja semafor, moraš upoštevati svetlobne znake.
3. Ne vozi pod vplivom alkohola!
4. Pred spremembo smeri vožnje večkrat poglej, kaj se dogaja za tabo, ter pravočasno in odločno nakaži svoj namen.
5. Upoštevaj pravila prednosti, ki veljajo za kolesarje v križiščih, še posebej tam, kjer so označene kolesarske steze.
6. Vozi po kolesarski stezi in kolesarskem pasu ali poti. Vedno uporabljaj le površino, ki je namenjena kolesarjem (označena s prometnimi znaki in talnimi označbami). Po takšnih površinah moraš voziti po desni kolesarski stezi glede na dovoljeno smer vožnje, na dvosmerni kolesarski
stezi pa po desni strani steze.
7. Če ni kolesarske steze ali pasu, vozi ob desnem robu vozišča v smeri vožnje, in sicer čim bližje robu (ne več kot en meter od roba) vozišča.
8. Ponoči in ob zmanjšani vidljivosti moraš imeti na sprednjem delu kolesa prižgano belo luč za osvetljevanje ceste, na zadnji strani kolesa pa rdečo pozicijsko luč. Tu mora biti nameščen še rdeč odsevnik, na obeh straneh pedalov moraš imeti rumene ali oranžne odsevnike, na kolesih pa rumene ali oranžne bočne odsevnike.
9. Če voziš v skupini kolesarjev, vozite drug za drugim. Izjemoma, če je pot dovolj široka, lahko dva kolesarja vozita vzporedno.
10. Novela zakona o varnosti cestnega prometa, ki je začela veljati 30. aprila 2008, na novo ureja treninge kolesarjev, ki zaradi specifičnosti kolesarskega športa ne morejo trenirati in hkrati upoštevati vseh pravil, ki sicer veljajo za kolesarje. Kolesarjem, ki imajo licenco Kolesarske zveze Slovenije, zakon omogoča vožnjo v skupini, ki jo morajo sestavljati najmanj
štirje kolesarji. Več o tej novosti na spletni strani Ministrstva za promet.
11. Promet skrbno opazuj, predvidevaj ravnanje drugih udeležencev.
12. Še posebej pozorna bodi na vozila, ki te dohitevajo in prehitevajo.
13. V križiščih bodi še posebej previdna, z roko odločno nakaži smer in se prepričaj, da so te opazili. Če ni jasno, raje sestopi s kolesa in pojdi peš.
14. Da te bodo drugi udeleženci v cestnem prometu, pešci in vozniki, hitreje opazili, uporabljaj zvonec.
15. Ponoči poskrbi, da boš še bolj vidna (obvezne so luči, odsevniki, priporočljiva svetla oblačila).
16. Prtljago vozi v za to namenjeni košarici ali pritrjeno na prtljažniku. Roke imej proste za vodenje krmila in nakazovanje smeri.
17. Nikoli ne smeš: krmila kolesa izpuščati iz rok, dvigniti nog s pedalov, voditi, vleči ali potiskati drugih vozil, pustiti se vleči ali potiskati, prevažati predmetov, ki bi te ovirali pri vožnji, voziti drugih oseb, razen če je z zakonom določeno drugače.
18. Če je treba, za svojo varnost raje ustavi in pusti vozilo mimo.
19. Tvojo kolo naj bo redno vzdrževano in tehnično brezhibno.
20. V obvezno opremo kolesa spadajo zvonec, luč za osvetljevanje ceste, zadnja rdeča luč, zadnji rdeči odsevniki, rumeni odsevniki v pedalih, brezhibna zadnja in prednja zavora, bočni odsevniki.
21. Priporočljivo je na kolesu imeti: distančnik z odsevom, ščitnik verige, blatnike, ustrezne pnevmatike, ustrezen sedež, ogledalo.
22. Čelada: kolesar, mlajši od 14 let, mora med vožnjo nositi na glavi pripeto atestirano
zaščitno čelado, enako pa velja tudi za otroka, ki se na kolesu vozi kot potnik. Čelado pa priporočamo tudi odraslim kolesarjem, čeprav ni predpisana.
P.S.
Bolj kot drugi udeleženci v cestnem prometu so ranljivi starejši kolesarji.
Statistični podatki namreč kažejo, da so v prometnih nesrečah najpogosteje udeleženi starejši kolesarji, zlasti starejši od 65 let, saj so pogosto premalo pozorni na vozila, ki jih prehitevajo, slabše slišijo, vidijo in se počasneje ustrezno odzovejo. Starostne spremembe vključujejo tudi zmanjšano sposobnost okrevanja po težjih poškodbah. To seveda nikakor ne pomeni, da starejši ljudje ne smejo kolesariti. Vendar pa svetujemo: Naj bodo odgovorni in naj upoštevajo svoje sposobnosti.
Naj se izogibajo vožnji ponoči, ker se njihov vid počasneje prilagaja temi.
Zbrali in zapisali v revij Lisa, fotografije: Helena Kermelj
Novo na Metroplay: "Ni uspeha brez trdega dela." | Maja Štamol Droljc