Izvoli najbolj iskren vodnik po fenomenu 'čiste lepote', ki ga boš kadarkoli prebrala. 🤩 Dotaknile se bomo vsega - dobrega, slabega in nesmiselnega.
Kult ‘čiste’ lepote je nekaj, o čemer se moramo čim prej pogovoriti.
Ko te naslednjič premamijo lepotne police velikega prodajalca kozmetičnih izdelkov, se ustavi in se zazri v prizor pred sabo. Opazila boš cele oddelke (tako tiste resnične kot virtualne), namenjene predstavitvi najboljših ‘čistih izdelkov’ za nego kože, las in ličenje. Ah, kaj govorimo, to zagotovo veš tudi sama, saj se najverjetneje ne moreš mirne duše pomikati niti po svojem Instagramu, ne da bi znova in znova srečevala najnovejše blagovne znamke, formule ali lepotne vplivneže, ki obljubljajo učinkovitost in prijaznost ‘čistih’ kozmetičnih izdelkov.
Čista lepota je dandanes resnično že povsod in obstaja velika verjetnost, da si nad njeno filozofijo navdušena tudi sama. Po najnovejši Cosmo raziskavi namreč že več kot tretjina naših bralk uporablja tovrstne izdelke v domači kopalnici ali pa o tem vsaj zelo resno razmišlja.
A naj ti ta statistični podatek ne povzroči slabe vesti, ker sama morda še nisi prav zares stopila v krog ‘čistih navdušenk’. Kar 53 odstotkom vprašanih namreč ni jasno, kaj čista lepota pravzaprav je. Kratek odgovor bi se glasil: “Zapleteno je!” In to čisto po nepotrebnem. Dolg odgovor pa ti bo postregel z zgodbo, v kateri boš izvedela vse informacije, ki jih potrebuješ, razkril pa ti bo tudi magični seznam izdelkov, ki jih kot začetnica čistega gibanja moraš preizkusiti najprej. Čisto iskreno in zaupno med nami – če je kdaj obstajal popoln trenutek za trganje strani iz revije, da bi si jih shranile za vedno, je zdaj pravi čas.
Najprej osnove - to v svetu lepote dejansko pomeni besedica ‘čista’ 👇.
Prav vsi, od kozmetičnih znamk pa vse tja do tvojega dermatologa, imajo svojo interpretacijo ‘čiste lepote’. Zakaj? Predvsem zato, ker gre za del kozmetične industrije, ki je še vedno pretežno nov in rastoč, poleg tega pa še ni zakonsko urejene podlage, kako daleč lahko gremo z uporabo te pompozno zveneče skovanke (enako velja za kozmetiko, ki je ‘naravna’, ‘zelena’ in ‘brez strupenih kemikalij’). Naša Cosmo interpretacija pravi, da v pojem ‘čiste lepote’ spadajo tiste blagovne znamke in izdelki, ki pri razvoju, proizvodnji in prodaji upoštevajo zdravje, predvsem pa dobro počutje ljudi in našega planeta. Z razvojem znanosti se bo seveda razvijala tudi naša opredelitev.
Čista, a tudi dejansko boljša?
Ali je ‘čista lepota’ v resnici boljša zate, je odvisno od tega, kako si sama razlagaš to besedo. Če v tvojem slovarju pomeni večjo učinkovitost, pigmentiranost in zmogljivost, se naš odgovor glasi: “Da, verjetno, čisto mogoče!” Zagotovo so nekateri ‘čisti izdelki’ boljši (ali enako dobri) kot njihovi ‘običajni’ kolegi – tudi cenovno gledano. Tudi na področju ‘čiste lepote’ namreč že dolgo več ne velja staro prepričanje, da je treba za kakovostno kozmetiko zapraviti goro denarja.
Povej mi, brez česa si ...
... in povem ti, ali spadaš v kategorijo čistih izdelkov. Kozmetični pripomočki so v današnjih merilih oklicani kot ‘čisti’ glede na to, česa na njihovi sestavinski lestvici ni. Torej brez česa škodljivega so. Običajno je to na veliko poudarjeno tudi v oglasnih sporočilih in celo na samih etiketah izdelkov, tisti absolutni ‘brez’ pa so si prislužili parabeni, ftalati, sulfati, sintetične dišave, barvila in spojine na osnovi nafte (ali bolj strokovno PEG). Številni strokovnjaki kot tudi uporabniki menijo, da so to sestavine, ki so škodljive za ljudi in/ali planet.
Cosmo stališče: Če se le lahko izogneš vprašljivim sestavinam in hkrati še najdeš izdelke, ki so ti všeč, zakaj ne?
Kje sploh začeti? Odgovor je preprost. Začni s tistim izdelkom, ki ga bogato nanašaš po celem telesu. Naslednjič, ko ti zmanjka losjona za telo, se tako raje odloči za čistejšo različico. Skrbno premisli tudi o izdelkih, ki jih uporabljaš pod prho, saj se tvoj najljubši gel za prhanje spere naravnost v odtok in sčasoma konča v naših vodnih poteh. Prevetriš lahko tudi svojo poličko z ličili, začni pa kar pogumno pri izdelkih za ustnice. Šminka ima kar precej veliko možnost, da vstopi v tvoj krvni obtok, saj jo uporabljaš na ustih, čez dan pa si jo večkrat naneseš. S poljubljanjem jo deliš še malce s svojim dragim in ... No, saj razumeš, kaj hočemo povedati, kajne?
Točka, na kateri se ‘čisto ’ zakomplicira ...
Največji problem ‘čistega gibanja’ je (kot že velikokrat v človeški zgodovini) morje napačnih informacij. A glede na omenjeno pomanjkanje predpisov in dejstvo, da kult čiste lepote v bistvu živi na družbenih omrežjih, kjer izrečeni podatki v veliki meri ostajajo nepreverjeni, to niti ni preveč presenetljivo. Tvoj novi lepotni načrt naj se torej raje osredotoči na verodostojno pridobivanje znanja, ki ti ga bodo velikodušno predali ugledni viri, strokovnjaki in znanstveniki (ne pa naključni ljudje na tvojem TikTok profilu), in možnost hitrega pobega, če ti domnevno ‘čista’ blagovna znamka poskuša prodati nekaj, kar temelji na enem izmed mitov, ki ti jih predstavljamo v nadaljevanju.
#mit1 - Naravne sestavine so najvarnejše
Iz srca oprosti, če ti bomo zdaj razpočili tvoj mehurček vere v naravne sestavine, a nekatere najbolj strupene snovi na svetu prihajajo iz naše matere narave. Z naravnimi sestavinami je snovanje izdelkov lahko zelo težko, kar pomeni, da je njihova učinkovitost (ali varnost) na koncu pod velikim vprašajem. Ker je njihova kakovost v veliki meri odvisna tudi od vremena, letnih časov in mineralov v tleh (ki se, kot veš, spreminjajo kot tvoje razpoloženje pred menstruacijo), to pomeni, da je kozmetičnim podjetjem nemogoče zagotoviti vedno enake rezultate za enake izdelke.
To seveda ne pomeni, da sestavine na rastlinski osnovi nikoli niso dobra izbira. Določene zagotovo so. Zeleni čaj, aloe vera in kurkuma so na primer neverjetno učinkovite, a le v tistem primeru, ko se uporabljajo pravilno. Torej je res zelo pomembno, da ne pozabiš kupovati pri tistih blagovnih znamkah, ki jasno navajajo vire o opravljenih kliničnih testiranjih, ali pri takšnih, ki v podporo svojim marketinškim trditvam uporabljajo znanost.
#mit2 - Čisto = trajnostno
Že drži, da številne ‘čiste’ blagovne znamke delajo okolju prijazne korake, vendar je trajnost kompleksna stvar in žalostna resnica je, da lahko prav vsaka metoda pridobivanja naravnih sestavin rastlinskega izvora prispeva k podnebnim spremembam. Že nekaj let je popolnoma jasno, da je kmetijstvo ena od najbolj okolju škodljivih stvari, ki jih počnemo kot družba, saj uničuje biotsko raznovrstnost in prispeva k emisijam CO2 . Poraja pa se tudi skrbi vredno vprašanje o razpoložljivosti zemljišč. Svetovno prebivalstvo se še naprej strmo povečuje, zato ljudje za svoje bivalne potrebe potrebujemo več zemlje, problem pomanjkanja zemljišč pa tako postaja vse bolj resničen.
Z drugimi besedami, preprosto nima smisla uporabljati zemlje samo zato, da lahko pridelamo rastline, ki so namenjene ustvarjanju naravne kozmetike, če bi lahko nekomu taista zemlja ponudila dom. Toda ali je res bolj smiselno proizvajati sintetične sestavine v laboratoriju? Strokovnjaki in znanstveniki s tega področja pravijo, da lahko takšen proces pogostokrat manj obremeni okolje, kar bi lahko (če pogledamo širšo sliko, seveda) pomenilo ‘boljše’ ravnanje z našim planetom, čeprav bi to pomenilo, da naša kozmetika ni naravna in prihaja iz laboratorija.
#mit3 - Tvoja koža vpije 60 odstotkov tega, kar si nanesla nanjo
Če bi to držalo, ti nikoli več ne bi bilo treba popiti kozarca vina - deci chardonnaya bi zgolj vtrla v svojo kožo in že bi bila v rahlo veselem stanju. Tvoja zdrava pamet ti lahko pove, da to več kot očitno ne drži, predvsem zato, ker ima koža neverjetno učinkovit (in predvsem res delujoč) ščit, ki je zasnovan tako, da dobesedno preprečuje dostop kemijskim formulam in sestavinam (tako naravnim kot tistim iz laboratorija) v tvojo kožo. Zgoditi bi se moralo nekaj resnično čudežnega, da bi neka stvar prodrla skozi kožno pregrado, dejavniki pa bi imeli opraviti tako z zdravjem tvoje kože kot tudi z velikostjo molekule, njenim nabojem in kemično sestavo. In še to - tudi če kakšna sestavina prodre v tvojo kožo, to ne pomeni, da kar vstopi v tvoj krvni obtok in ga zastrupi.
#mit4 - Kozmetična industrija ni nadzorovana
Ameriška zakonodaja je morda res med ohlapnejšimi, a naša Evropska unija strogo bdi nad kozmetično industrijo in zagotavlja, da so standardi, kakovost in proizvodnja lepotnih izdelkov pod budnim očesom stroke. Prepričanje, da nas želijo kozmetične znamke kar vse po vrsti zastrupiti in spraviti na oni svet, je kar malce melodramatično.
Neobstoječi kupci še tako dobremu ‘biznis’ modelu ne koristijo prav veliko.
Resnica je, da so videne informacije velikokrat vzete iz konteksta (včasih celo namerno, in to zato, da prestrašijo ljudi), saj te na tak način najlažje prepričajo v pridružitev ‘čistemu’ gibanju, ki na koncu koncev prav tako služi mastne denarce na tvojih potrošniških navadah. Pomembno je torej, da svoje čiste lepotne izdelke kupuješ na podlagi temeljitih, proaktivnih raziskav in nasvetov, ki si jih prebrala na teh straneh, ne pa na podlagi dejstva, kako zelo prestrašeno se počutiš zaradi tiste ene ‘bolj naravne’ blagovne znamke, ki ima genialno PR-ekipo.
Fotografije: Profimedia, GIPHY
Preberi še: Bralka z dolenjske se je s prijateljico na urah plesa ob drogu naučila tudi TO (fant je navdušen)
Priporočamo tudi: KMETIJA: O, ne! Tjašo Vrečič doletela težka življenjska preizkušnja
Novo na Metroplay: "Materinstvo ti da novo dimenzijo organizacije, produktivnosti in empatije" | Sonja Šmuc