Nadomestljivost v času gospodarske recesije

4. 2. 2010
Nadomestljivost v času gospodarske recesije

Stara ljudska modrost pravi, da smo vsi ljudje zamenljivi. Pa vendar se ob tem zastavlja naslednje pomembno vprašanje: Za kakšno ceno?

Stroka pravi, da cena menjave človeka na delovnem mestu danes ni več enaka, kot je bila pred desetimi leti.

Zaradi vse cenejše in dostopnejše tehnologije se dandanes kot edina prava konkurenčna prednost v podjetju skriva prav v njegovi delovni sili.

In v družbi, v kateri postajajo informacije glavna valuta, so v vse bolj kompleksne delovne procese vključeni ljudje, ki so medtem - vsak zase - že postali žive zbirke unikatnih drobcev informacij, ki šele skupaj tvorijo uigrano celoto. Staro dobro varčevanje podjetij na račun (krčenja) delovne sile je zato lahko učinkovito zgolj na kratek rok. Resnična škoda zaradi izgube pomembnih igralcev v delovnem procesu se po novem namreč kaže šele na dolgi rok.

Ali povedano preprosteje:

  • če so še pred desetletjem ali dvema zamenjali človeka za proizvodnim trakom ali enega od tam preprosto umaknili, se to podjetju (in ne delovnemu procesu) ni kaj dosti poznalo. Stvari so bile takrat enostavne, posamezniki (delavci) pa v takšnih okoliščinah dejansko pogrešljivi in zlahka nadomestljivi. Človeka je bilo takrat mogoče zamenjati v borih nekaj dneh.
  • če pa dandanes iz kompleksnega, z informacijami in znanji prežetega delovnega procesa iztrgamo en sam unikaten (pogosto izkustveno bogat) člen delovnega toka, menjava prinaša drugačno ceno. Izpad v proces močno vpetega posameznika pomeni za podjetje mesec ali dva zaostanka in upočasnitve na posamičnem (ali celo celotnem) delovnem področju. Ko jim nato končno uspe novega člana tima priučiti vsega, kar je znal in vedel bivši član, ter ga na podoben način vpeti v kompleksen tok dela, hitro postane jasno, da tega časa novodobna podjetja enostavno nimajo!

Danes zato v zdravih in perspektivnih podjetjih raje dvakrat premislijo, preden kakšnega od svojih (vseh po vrsti ključnih) ljudi (in to navkljub recesiji) postavijo na cesto. Taisto pa seveda ne velja za podjetja, katerih področja dela ne dosegajo višjih dodanih vrednosti. A ta zadnja so tudi tista podjetja, ki v času recesije najbolj trpijo, marsikatero od njih pa recesijo najverjetneje tudi ne bo preživelo (navkljub masovnim odpuščanjem).

Več o naši nadomestljivosti oz. nenadomestljivosti.

Novo na Metroplay: Filip Flisar iskreno o obdobju, ko je končal kariero: "Bilo je težko …"