Skrivnosti noro dobrih predstavitev Steva Jobsa

24. 10. 2012
Skrivnosti noro dobrih predstavitev Steva Jobsa (foto: shutterstock)
shutterstock

Za Steva Jobsa so svoje čase radi rekli, da občinstvo zapeljuje, naelektri in očara s svojo karizmo. To je počel s takšno lahkostjo, da se je zdelo, kot da se je takšen že rodil.

In čeprav je bil Steve Jobs tudi nadvse kompliciran človek, perfekcionist in vizionar, kar je na ljudi, s katerimi je delal, pogosto delovalo tudi zastrašujoče, so vsi po vrsti edini v tem, da mu je občinstvo, in to vedno znova, dobesedno jedlo iz roke.

A kako mu je to uspevalo? In, bi se dalo tega naučiti?

Marketing je v resnici teater!

"Človek lahko ima najboljšo idejo na svetu, popolnoma drugačno in novo, pa mu to ne bo nič pomagalo, če ne bo znal z njo prepričati drugih." - Gregory Berns

Steve Jobs se je sicer proslavil v digitalnem svetu, a je zgodbe ustvarjal na star, tradicionalen način - s pisalom, na papirju, njegove predstavitve pa so bile skorajda gledališki dogodki, katerih namen je bil pritegniti največjo možno publiciteto, govorice in navdušenje.

Jobs je bil med pripravami na predstavitev vedno povezan z vsako podrobnostjo predstavitve: od pisanja opisnih iztočnic, oblikovanja diapozitivov do izbire ilustracij in celo določanja osvetlitve.

apple logoIn Steve Jobs v svojih predstavitvah nikoli ni imel alinej. Vedel je, da besedila in alineje niso najbolj učinkovit način za sporočanje informacij, za katere bi radi, da si jih ljudje zapomnijo in se po njih ravnajo. Zares prepričljive so zgolj vizualne predstavitve. In seveda zgodba, rdeča nit, ki jo bodo premišjeno izbrani (in ne preštevilčni) vizuali zgolj podprli. Občinstvo bo na koncu dejansko pritegnila šele zgodba in ne diapozitivi sami po sebi.

In za to je potreben neke vrste scenarij.

Za Steva Jobsa je bilo značilno, da si je za pisanje svojih 'režiserskih' zapiskov vedno vzel dovolj časa, kar se mu je kasneje, pri izvedbi dejanske predstavitve, vedno izplačalo.

Premise navdihujočega govornika

Osrednjo vlogo je v njegovih predstavitvah vedno igral izdelek, Jobs pa je bil nekakšen Steven Spilberg korporativnih predstavitev.

Komunikacijski strokovnjak Carmine Gallo je Jobsove predstavitve takole razčlenil na devet elementov, iz katerih naj bi bila po Jobsovem zgledu sestavljena zares dobra predstavitev:

  • Naslov

Naj bo kratek. Kot so kratki čivki na Twitterju. 140 znakov ali manj.

  • Strast

Že Aristotel, praoče javnega govorništva, je bil prepričan, da uspešni govorniki potrebujejo 'patos'. In Steve Jobs je bil živ zgled tega. Ob vsakem svojem nastopu je izžareval vrtoglavo navdušenje.

  • Tri ključna sporočila

Tri zato, ker si jih moraš zlahka zapomniti, ne da bi brala iz zapiskov. Tudi poslušalci si v svoj kratkoročni spomin dejansko lahko shranijo le tri ali štiri točke. Šele tem trem ključnim točkam naj nato sledijo razlagalne iztočnice.

  • Metafore in analogije

S temi retoričnimi orodji bo zgodba postala privlačnejša.

  • Prikazi

Jobs si je oder rad delil s sodelavci, partnerji in izdelki. Publika konec koncev želi videti, prijeti, doživeti izkušnjo izdelka ali storitve. In le tako jim lahko vdahneš življenje.

  • Partnerji

In Jobs si je oder rad delil tudi s ključnimi partnerji (lahko tudi zgolj preko videoprenosa).

  • Pričevanja uporabnikov in podpora tretje strani

Pričevanje je pomemben del prodajnega cikla. In če potencialni kupci vidijo podporo medijev ali posameznikov, se bodo lažje odločili za nakup.

  • Video

Video je odlično orodje uspešnih predstavitev in Jobs jih je pogosto predvajal. Rad je pokazal najnovejše televizijske oglase ali pa uslužbence, ki razlagajo, kako so uživali pri delu na nekem izdelku.

  • Table in drugi rekviziti

Čeprav je večina ljudi vizualnih tipov, ne gre pozabiti tudi na poslušalce (slušni) in kinestetične tipe (tisti, ki se stvari radi dotaknejo). In zato ne gre pozabiti, da niso diapozitivi tisti, ki pripovedujejo zgodbo, temveč zgodbo pripoveduje govornik. Prav tako pa ne gre pozabiti s seboj prinesti še fizične predmete - rekvizite, ki jih bodo lahko videli, preizkusili in se jih dotaknili.

Drama, karizma in notranji zen

Jobs je v svojem lastnem slogu predstavitev v tridesetih letih sicer spremenil že marsikaj, od garderobe do diapozitivov, toda ljubezen do dramatičnega je ves ta čas ostajala njegov veliki zaščitni znak.

In seveda se Steve Jobs ni enostavno rodil kot izjemen govornik, temveč se je vsekozi trudil in neutrudno vadil.

In prav takšen govornik kot je bil Steve Jobs, bi lahko postala tudi sama. A je ob tem potrebno vedeti, da to zahteva vajo! Veliko vaje!

"Vaja ni tisto, kar počneš, ko postaneš dober. To je tisto, kar počneš, da postaneš dober." - Malcolm Gladwell.

knjigaPovzeto po knjigi Skrivnosti predstavitev Steva Jobsa.

Knjigo je napisal komunikacijski strokovnjak Carmine Gallo, ki je preštudiral in analiziral najboljše Jobsove nastope ter iz njih potegnil sistematičen pregled primerov ter preverjenih metod in predstavitvenih skrivnosti, ki delujejo v vsakem primeru.

"Zdaj se lahko učite od najboljših - tako od Jobsa kot od Galla. Pa če ste začetnik ali profesionalni govornik kot jaz, v vsakem primeru boste to knjigo brali znova in znova z enakim navdušenjem, kot ga namenjate svojemu iPodu." - David Meerman Scott, avtor The New Rules of Marketing & PR in World Wide Rave.

Novo na Metroplay: Matej Zemljič o zakulisju snemanja, dojemanju igralstva in stvareh, ki mu pomenijo največ