Slovenski trgovci si na račun marž režejo največji kolač v Evropi

10. 9. 2012
Slovenski trgovci si na račun marž režejo največji kolač v Evropi (foto: shutterstock)
shutterstock

Na ZPS so presenečeni nad podražitvami in nad zelo visokimi odstotki podražitev, ki so se že zgodile in ki jih ponudniki najavljajo v septembru.

"Nesprejemljivo je, da poskuša prehrambna industrija podražitve surovin v celoti prevaliti na pleča potrošnikov oz. podražitve surovin celo izkoristiti za dodatne podražitve, saj te predstavljajo le manjši delež v strukturi cene. Potrošniki morajo preživeti z vedno bolj omejenimi sredstvi, saj se plače znižujejo, narašča število brezposelnih... Tako občutne in tako številne podražitve, kot jih napovedujejo, bi zagotovo še dodatno znižale kupno moč slovenskih potrošnikov in mnoge potisnile na rob preživetja," je povedala Breda Kutin, predsednica Zveze potrošnikov Slovenije in dodala:

"Očitno se ponudniki blaga in storitev ne zavedajo, da brez potrošnikov tudi do oživitve gospodarstva ne more priti."

Cene na evropskem nivoju pri za petino nižjem standardu

Standard slovenskega potrošnika po zadnjih podatkih Eurostata znaša 81 % povprečja EU 27 (podoben standard imata npr. Češka in Portugalska).

"Pa vendar je po relativnih cenah hrane, glede na povprečje EU 27, Slovenija občutno dražja od držav s primerljivim življenjskim standardom. V Sloveniji so v letu 2011 cene hrane in pijače znašale 97 % povprečja EU, medtem ko so npr. Čehi plačevali 80 %, Portugalci pa 90 % povprečne EU cene. Za primerjavo, pred petimi leti smo Slovenci, pri višjem relativnem standardu, plačevali le 90 % povprečne EU cene," je izpostavila Breda Kutin in nadaljevala, da 'slovenski potrošnik tako kljub podobnem standardu za izdelke iz žitaric plačuje za tretjino, za meso pa četrtino več od češkega. V to primerjavo pa še niso vključene napovedane podražitve, ki bodo razlike le še povečale.'

Cene živil na slovenskih trgovskih policah pa so visoke tudi zaradi, kot poročajo mediji, najvišjih trgovskih marž na nivoju EU, s katerimi se ponaša Slovenija.

Na ZPS so zato  prepričani, da imajo trgovci še dovolj manevrskega  prostora za blaženje obstoječih in napovedanih podražitev.

Previsoka cena potrošnikove lojalnosti trgovcu

Na ZPS verjamejo, da so podražitve tudi priložnost, da potrošniki razmislijo o zvestobi izbranemu trgovcu.

Očitno so v preteklosti svojo zvestobo, ki so si jo lahko privoščili, drago plačevali. Koliko potrošniki preplačamo določen izdelek na račun trgovskih marž je razvidno na primeru nakupa piščančjih prsi Perutnine Ptuj (brez kosti in kože).

"Če boste za kilogram fileja piščančjih prsi Perutnine Ptuj v Sparu odšteli cent manj kot 10 EUR, v Mercatorju 9,29 EUR, boste v prodajalni Perutnine Ptuj v Ljubljani odšteli le 5,60 EUR.  Razlika je očitna," je poudarila Kutinova.

Razlike pa so tudi drugod.  Na ZPS so preverili cene nekaterih izdelkov, katerih podražitve se obetajo.

Že ob naključnem pregledu cen v petih trgovinah so bile razlike velike.

Za kilogram belih žemelj namreč lahko potrošnik plača od 1,65  do 4,18 EUR, za kilogram bele štruce od  0,84 do 2,28 EUR, za liter navadnega jogurta 1,3 m. m. od 1,05 do 1,94 EUR, za piščančji file brez kosti od 6,78 do 9,99 EUR in svinjsko stegno brez kosti od 5,55 do 6,99 EUR.

"Očitno bo potrošnik moral izbirati 'z nogami' in se podati v trgovino, kjer bo za svoj denar dobil več," meni Kutinova.

Jogurti v preobleki občutno cenejši

Razlike so tudi pri izbiri istovrstnih izdelkov v različnih preoblekah.

"Če boste za liter navadnega jogurta Ljubljanskih mlekarn z 1.3. m.m. odšteli okoli 1.90 EUR (Mercator, Tuš, Spar), boste za jogurt Ljubljanskih mlekarn pod blagovno znamko Hofer odšteli le 1,05 EUR. Razlika je preko  80 %. Podobnih primerov je še več in potrošniki lahko najdejo kakovostne izdelke po ugodnejših cenah. Zato na ZPS obžalujejo odločitev vlade iz leta 2009, da preneha  financirati projekt Precenimo cene, ki je v letih 2008 in 2009 uspešno pripomogel k blažitvi inflacijskih pritiskov ter zmanjševanju cenovnih razlik med ponudniki izdelkov in storitev, saj je redna 'kontrola' cen trgovcem postavila ogledalo. Potrošniki so tako imeli na razpolago celovito informacijo o cenah in kakovosti izdelkov ter storitev, kar jim je pomagalo dobro izbirati in prihraniti."

Na ZPS pozivajo vlado, da razmisli o ponovni uvedbi projekta Precenimo cene. Ne glede na odločitev vlade, pa bodo na ZPS gledali trgovcem pod prste, pri čemer bo ključna pomoč potrošnikov.

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o svoji najljubši tehniki pomnjenja