Vse, kar si od nekdaj želela vedeti o telefonski številki 112!

25. 10. 2014

Veš, kako ravnati v trenutku še posebno velike stiske, ki ji botruje naravna ali kakšna druga nesreča? Na koga bi se poleg tebi najbližjih obrnila po pomoč? Klic na enostavno zapomnljivo trimestno telefonsko številko 112 bo gotovo ena tvojih najboljših odločitev tisti hip.

Medtem ko se telefonska številka 113, ki velja številko klica v sili in je praviloma namenjena nujnim klicem, uporablja samo v Sloveniji, velja številka 112 za mednarodno številko klica v sili.

Mednarodna številka 112

Na številko 112 tako lahko pokličejo prav vsi, ki so kakorkoli ogroženi in ki potrebujejo nujno medicinsko pomoč, pomoč gasilcev, nujno veterinarsko pomoč, pomoč gorskih, jamarskih reševalcev, drugih reševalnih enot ali policije. Pri nas te klice sprejemajo regijski centri za obveščanje, ki delujejo pod okriljem Uprave Republike Slovenije za zaščito in reševanje.

"Številka 112 je mednarodna številka za klic v sili in z njo so v Sloveniji povezane prav vse reševalne službe in tudi druge ustanove, ki so v sistemu varstva pred naravnimi in drugimi nesrečami," ve o eni najbolj znanih telefonskih številk v Sloveniji povedati Boštjan Tavčar, vodja Centra za obveščanje Republike Slovenije, ki je med drugim tudi njen aktualni skrbnik.

"Številko 112 uporabljajo tudi v vseh državah Evropske zveze, prav tako pa jo za klic v sili uporabljajo ali uvajajo tudi v državah jugovzhodnega Balkana, Rusiji in državah Skupnosti neodvisnih držav, t.j. držav bivše Sovjetske zveze, in še kje."

Slovenija je bila med prvimi

V Sloveniji smo številko za klic v sili 112 uvedli že konec leta 1997 in sicer le pol leta za tem, ko so jo kot prvi uvedli na Švedskem. Pobudo za uvedbo številke 112 je sicer dala Evropska komisija že leta 1991, a je bila z evropsko uredbo uzakonjena šele v sredini leta 1998.

Največ zaslug za to, da smo v Sloveniji med prvimi uvedli številki 112 kot enotno številko za klic v sili gre pripisati Bojanu Ušeničniku, takratnemu direktorju Uprave Republike Slovenije za zaščito in reševanje, ki je projekt od vsega začetka srčno podpiral. Uvedbo številke sta v sodelovanju s Telekomom Slovenije na operativnem nivoju sprva vodila Boštjan Tavčar in Valentin Marinko, kasneje in vse do dandanes pa ostaja glavni skrbnik te pomembne številke prav Boštjan Tavčar.

Izjemno uigrana ekipa, ki stoji za številko 112, je v zadnjih nekaj letih za svoje nadvse uspešno delo prejela že tri prestižne nagrad Evropskega združenja številke 112 EENA; leta 2008 za promocijo številke 112 med otroci, leta 2009 za tehnično rešitev besedilnega klica na 112 (WAP112) in letos za aplikacijo »Pametni lokator«, ki jo je z njihovo pomočjo in naročilom razvilo podjetje Xlab.

Vse o številki 112

Nekaj zanimivosti o številki, ki rešuje življenja!

  • Si vedela, da si po zakonodaji dolžna sporočiti informacijo, če opaziš nesrečo?

Prav vsak posameznik, tako fizična kot pravna oseba, ki opazi, izve, povzroči ali ga neposredno ogrozi naravna ali druga nesreča oziroma drug pojav ali dogodek, pomemben za varstvo pred naravnimi in drugimi nesrečami, mora o tem takoj obvestiti center za obveščanje na telefonsko številko 112 za klic v sili - to lahko stori bodisi po telefaksu, elektronski pošti ali drugih elektronskih komunikacijah.

  • Si vedela, da centri za obveščanje in policija tesno sodelujejo, in da zato ni nič hudega, če bi v paniki namesto na 112 poklicala na številko 113 in obratno?

Čeprav naj bi na številko 113 klicali predvsem tisti, ki potrebujejo pomoč policije in bi jim ti nato po potrebi zagotovili tudi pomoč drugih reševalnih služb, pa policijski operativno komunikacijski centri zares tesno sodelujejo s centri za obveščanje, zato bi ob klicu na 113 tudi informacija v domeni številke 112 prispela do 'pravega' naslovnika.

Pri klicih, ki niso nujni pa bodo operaterji klicoče sicer opozorili, da ne gre za nujni klic, ali jih v primerih, kadar je očitno, da v resnici ne potrebujejo nujnega reševalnega prevoza ali pa bi jim lahko pomagale druge službe, pa jih bodo le še napotili na pravi naslov.

  • Ali veš, kako je mogoče že otroke naučiti, da bi si zapomnili to izjemno pomembno telefonsko številko?

Številke 112 si načeloma tudi sicer ni ravno težko zapomniti, pa vendar se v paniki lahko skoraj vsakemu zgodi, da se je ravno takrat, ko jo najbolj potrebujemo, ne spomnimo. Da bi nam bila ta pomembna številka hitro in pogosto na očeh, so se domislili nalepk s številko 112 na telefonih v telefonskih govorilnicah in nekaterih stacionarnih napravah, otroke, ki občasno v organiziranih skupinah obiskujejo njihove centre, pa radi podučijo z naslednjo zapomnljivo priliko: 'Poglejte se v ogledalo. Kaj vidite? Vidite ena usta, en nos in dvoje ušes. 1, 1 in 2.'

  • Ali veš, da je na številko 112 mogoče pošiljati tudi esemese?

V vseh teh letih delovanja številke 112 je skrbnikom številke uspelo uvesti številne koristne novosti, med katerimi so ene pomembnejših gotovo prikaz lokacije kličočega, možnost pošiljanja besedilnih klicev v sili - najprej s sistemom WAP, kasneje z enostavnejšimi SMS sporočili, v letošnjem letu pa uvajajo tudi storitev samodejnega klica v sili iz vozil eCall. Neprestana evolucija kvalitete storitev, povezanih s številko 112, obljublja veliko tudi za skorajšnjo prihodnost. Med drugim že načrtujejo tudi skorajšnjo možnost video klicev v sili.

  • Si vedela, da je odziv slovenskih operaterjev na številki 112 krajši od 9 sekund?

Boštjan Tavčar, ki je sodeloval tudi pri pripravi zakonodaje s področja obveznega spremljanja kakovosti storitve klica v sili, je med drugim zaslužen tudi za to, da je Slovenija kot prva z zakonom uredila in uresničila sprotno spremljanje kakovosti storitev v centrih za obveščanje. Tudi zato se je odzivni čas operaterjev zlagoma, a zagotovo krajšal. Danes velja, da se operaterjom na 90 odstotkov klicev uspe javiti še pred iztekom devetih sekund.

  • Si vedela, da se poleg 112 v Sloveniji uporablja še ena enotna evropska telefonska številka?

Poleg številk 112 in 113 se v Sloveniji uporablja še enotna evropska telefonska številka za prijavo pogrešanih otrok 116 000

  • Si vedela, da je na klice v sili mogoče klicati tudi, če ti je zaradi neplačanega računa za telefon sicer onemogočeno klicanje kamorkoli drugam?

Klice v sili morajo svojim naročnikom brezplačno zagotavljati vsi ponudniki in operaterji javne telefonije. To pomeni, da mora imeti naročnik možnost klicati v sili tudi, če naročnik ni plačal računa in ga je zato operater začasno izključil ali če na svojem pred plačniškem telefonu nima kredita.

  • Si se kdaj spraševala, koliko ljudi dežura dan in noč na številki 112?

Slovenija je na področju zaščite in reševanja razdeljena v 13 regij in toliko je tudi centrov za obveščanje. V vsakem od teh centrov dežurata vsak hip dneva najmanj dva operaterja. V ekstremnih primerih, ko je moč pričakovati povečano število klicev, to je ob večjih naravnih in drugih nesrečah, pa dežurne ekipe še okrepijo, tako da 24 ur na dan sprejema klice tudi od pet do šest operaterji.

  • Te je kdaj zanimalo, koliko nujnih klicev sprejmejo na centrih za obveščanje?

V lanskem letu so prejeli okoli 600.000 klicev v sili na številko 112, kar v povprečju znese dobrih 1600 klicev na dan. V najbolj obremenjenem centru za obveščanje, v Ljubljani, so ob večjih naravnih nesrečah prejeli tudi prek 250 klicev na uro oziroma v povprečju po štiri klice na minuto.

  • Si vedela, da se klici v sili snemajo?

Klice na 112 zares snemajo, a jih kasneje ne more poslušati kar kdorkoli. Te posnetke nato hranijo še najmanj šest mesecev, a zgolj v namen morebitnega dokaznega gradiva v primeru sporov ali tožb. V primeru tovrstnih zapletov mora minister za obrambo s sklepom imenovati komisijo, ki lahko posluša posnetke povezane s spornim primerom in pripravi poročilo. V kakršnekoli druge namene teh posnetkov ni dovoljeno uporabljati.

  • Si vedela, da je kaznivo nadlegovati, vznemirjati ali zavajati operaterje v klicnih centrih?

Številka 112 je rezervirana z klice v sili, pri katerih gre neredko za vprašanje življenja in smrti. Vznemirjanje in nadlegovanje operaterjev zato velja za prekršek, ki ga obravnava inšpektor za telekomunikacije. Kaznivo je seveda tudi sporočanje lažnih dogodkov, to dejanje pa po službeni dolžnosti nato obravnava kar policija.

  • Si vedela, da morajo operaterji včasih odigrati tudi vlogo nekakšne psihološke prve pomoči?

Tudi takšnih klicev je kar nekaj. Operaterji so prvi, ki se pogovorijo s človekom v takšni ali drugačni stiski, potem pa ga napotijo na ustrezno službo (Psihiatrično prvo pomoč, Samarjan, Sopotnik, ZA-TE zaupni telefon, TOM-SOS otroci), v izrednih primerih tudi na službo nujne medicinske pomoči.

Napisala: Nataša Zupanc

Pri pripravi prispevka nam je bil v veliko pomoč Boštjan Tavčar, vodja Centra za obveščanje Republike Slovenije. Fotografije: profimedia, Goran Antley, Aleš Pavletič

Novo na Metroplay: Matej Zemljič o zakulisju snemanja, dojemanju igralstva in stvareh, ki mu pomenijo največ